Ugrás a tartalomra

Új elektromos és hidrogénbuszok a láthatáron

Bódogh Dávid / Miskolc Televízió
Utoljára módosítva
2024. május 24. péntek 11:57
Igencsak hosszú távra tervezhet a város, miután a Zöld Busz Programban újra megnyíltak a pályázati lehetőségek.
Horváth Csongor fotói az elektromos autóbuszok 2022-es miskolci átadóján

Nemrég lapunk is beszámolt Veres Pál közösségi oldalán tett azon bejelentéséről, melynek értelmében a városi közlekedési vállalat négy csuklós, kilenc szóló elektromos és egy hidrogén-meghajtású buszt tervez beszerezni. A polgármester a Miskolc Televízió Kilátó című műsorában szerda este kifejtette: mindezzel elérhetővé válhat az a törekvésük, hogy a cég flottájának döntő részét 2030-ra a kibocsátásmentesen üzemeltethető buszok tegyék ki.

A 2022-ben érkezett tíz elektromos szóló busszal szerzett rendkívül pozitív tapasztalatok is bizonyították – mutatott rá a városvezető –, hogy a kedvezőbb üzemeltetési költségek, a magas megbízhatóság, a zéró emissziós kibocsájtás, a környezetkímélő korszerű járművek, az élhetőbb város és a karbonsemleges közösségi közlekedés mind-mind a technológia itteni kiterjesztése mellett szólnak.

Zöldát(sz)állás

Veres Pál adásunkban felidézte: mikor Miskolc elhatározta, hogy bekapcsolódik a 100 klímasemleges város missziójába, akkor azt a vállalást is tették, hogy a közösségi közlekedést úgy erősítik meg, hogy az lehetőség szerint a megújuló forrásokra alapozzon – ezzel is minél hamarabb ingyenessé téve a helyiek számára a szolgáltatást.

Ahogy stúdiónkban fogalmazott: hosszú és ciklusokon átívelő mindenkori feladata az önkormányzatnak, hogy erre törekedjen. Felidézte: már az előző városvezetés is ezt az irányt képviselte, amikor 2016-ban hetvenöt darab sűrített földgázzal hajtott (CNG) buszt szerzett be. Majd a 2019 után felálló városvezetés ezt folytatva pár éven belül tíz elektromos és hat CNG-meghajtású, úgynevezett midibuszt szerzett be.

Bár sokan kételkedtek abban, sőt, egyenesen utópiának tartották, hogy hidrogénbuszt is lehetne Miskolcra hozni – idézte fel a polgármester –, a bejelentésétől számított két hét múlva már tesztüzembe állt az első ilyen jellegű jármű a város útjain. A városban sokasodó gépjárműveket és a parkolóhelyek végességét elnézve – állapította meg Veres Pál – döntő jelentőségű mozzanat a jövőnk szempontjából, hogy a rohamléptekkel haladó tudományos fejlesztésekre odafigyeljünk.

A városvezető elmondta: az egyetlen követhető irány az, hogy az elkövetkező években minél több elektromos és hidrogén-meghajtású busz közlekedjen a városban. Egyúttal megjegyezte: az MVK telephelyére tervezett napelempark ezeknek a járműveknek az energiaellátását volna hivatott fedezni – hogy aztán a pénzügyi megtakarításból sűríteni tudják járataikat.

Jól vizsgáztak

Az MVK vezérigazgatója műsorunkban arról számolt be, hogy a hidrogénüzemanyag-cellás technológiával kapcsolatban nagyon jók az európai és a hazai tapasztalatok – hovatovább Miskolcot is meggyőzte. Demeter Péter emlékeztetett: idén februárban egy, a HUMDA kísérleti projektjében közlekedő buszt nekik is lehetőségük nyílt tesztelni. Pozitívak voltak a járművezetők és az utasok visszajelzései, valamint az üzemeltetés is problémamentes volt elmondása szerint. Éppen ezért – jelentette be a cégvezető – nyáron ismételten tesztüzembe állítják, hogy a melegben is felmérjék képességeit.

Az idén februárban tesztelt hidrogén-meghajtású busz | Fotó: MVK

Az elektromos autóbuszok kapcsán Demeter Péter hangsúlyozta: együtt már több mint egymillió kilométert futottak Miskolcon. Véleménye szerint a járművek gazdaságosságát jól mutatja, hogy a kilencven százalék feletti rendelkezésre állás mellett az alacsonyabb üzemeltetési költségeknek köszönhetően az MVK Zrt. több mint kétszázmillió forinttal kisebb mértékben terhelte a saját, illetve a város költségvetését.

A cél tehát – hangzott el a beszélgetésben –, hogy ne csak a tizennégy éven aluliak számára legyen ingyenes a közösségi közlekedés. Erre jó esély nyílhat, ha 2030-ra az itteni buszflotta jelentős részét elektromos és hidrogénes buszok teszik majd ki – háttérbe szorítva a CNG-s járműveket, a dízelüzeműeket pedig teljesen kiszorítva.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!