Zöldát(sz)állás
Veres Pál adásunkban felidézte: mikor Miskolc elhatározta, hogy bekapcsolódik a 100 klímasemleges város missziójába, akkor azt a vállalást is tették, hogy a közösségi közlekedést úgy erősítik meg, hogy az lehetőség szerint a megújuló forrásokra alapozzon – ezzel is minél hamarabb ingyenessé téve a helyiek számára a szolgáltatást.
Ahogy stúdiónkban fogalmazott: hosszú és ciklusokon átívelő mindenkori feladata az önkormányzatnak, hogy erre törekedjen. Felidézte: már az előző városvezetés is ezt az irányt képviselte, amikor 2016-ban hetvenöt darab sűrített földgázzal hajtott (CNG) buszt szerzett be. Majd a 2019 után felálló városvezetés ezt folytatva pár éven belül tíz elektromos és hat CNG-meghajtású, úgynevezett midibuszt szerzett be.
Bár sokan kételkedtek abban, sőt, egyenesen utópiának tartották, hogy hidrogénbuszt is lehetne Miskolcra hozni – idézte fel a polgármester –, a bejelentésétől számított két hét múlva már tesztüzembe állt az első ilyen jellegű jármű a város útjain. A városban sokasodó gépjárműveket és a parkolóhelyek végességét elnézve – állapította meg Veres Pál – döntő jelentőségű mozzanat a jövőnk szempontjából, hogy a rohamléptekkel haladó tudományos fejlesztésekre odafigyeljünk.
A városvezető elmondta: az egyetlen követhető irány az, hogy az elkövetkező években minél több elektromos és hidrogén-meghajtású busz közlekedjen a városban. Egyúttal megjegyezte: az MVK telephelyére tervezett napelempark ezeknek a járműveknek az energiaellátását volna hivatott fedezni – hogy aztán a pénzügyi megtakarításból sűríteni tudják járataikat.
Jól vizsgáztak
Az MVK vezérigazgatója műsorunkban arról számolt be, hogy a hidrogénüzemanyag-cellás technológiával kapcsolatban nagyon jók az európai és a hazai tapasztalatok – hovatovább Miskolcot is meggyőzte. Demeter Péter emlékeztetett: idén februárban egy, a HUMDA kísérleti projektjében közlekedő buszt nekik is lehetőségük nyílt tesztelni. Pozitívak voltak a járművezetők és az utasok visszajelzései, valamint az üzemeltetés is problémamentes volt elmondása szerint. Éppen ezért – jelentette be a cégvezető – nyáron ismételten tesztüzembe állítják, hogy a melegben is felmérjék képességeit.
Az elektromos autóbuszok kapcsán Demeter Péter hangsúlyozta: együtt már több mint egymillió kilométert futottak Miskolcon. Véleménye szerint a járművek gazdaságosságát jól mutatja, hogy a kilencven százalék feletti rendelkezésre állás mellett az alacsonyabb üzemeltetési költségeknek köszönhetően az MVK Zrt. több mint kétszázmillió forinttal kisebb mértékben terhelte a saját, illetve a város költségvetését.
A cél tehát – hangzott el a beszélgetésben –, hogy ne csak a tizennégy éven aluliak számára legyen ingyenes a közösségi közlekedés. Erre jó esély nyílhat, ha 2030-ra az itteni buszflotta jelentős részét elektromos és hidrogénes buszok teszik majd ki – háttérbe szorítva a CNG-s járműveket, a dízelüzeműeket pedig teljesen kiszorítva.