Hétfőn adtunk róla hírt, hogy a hőségriadó miatt a nagyobb autóbusz- és vasútállomásokon vizet osztanak. Arról is érdeklődtünk, hogy milyen módokon védekeznek a kánikula ellen a vasúti pályákon és a kocsikban.
„Harmadfokú hőségriasztás esetén a MÁV-Volán-csoport önkéntesen vízosztást szervez” – válaszolta megkeresésünkre a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága azzal kapcsolatban, hogy milyen esetekben szoktak vízosztást kezdeményezni.
Sebességkorlátozás lép életbe
Hozzátették, hogy a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben maradandó alakváltozásokat okozhat. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be.
„Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem úgynevezett légjavító berendezéssel felszerelt. Ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak” – tudatták szerkesztőségünkkel.
„Az utasoknak ez természetesen nem vigasz, de a klíma miatti panaszok kivizsgálása után legtöbbször az derül ki, hogy a kérdéses készülékek működtek. Viszont a berendezések a technikai korlátaik miatt nem voltak képesek olyan mértékben lehűteni a levegőt, hogy az az utasok többségének komfortos legyen. Ez kollégáinknak is kihívást jelent, amit minden rendelkezésünkre álló eszközzel és megoldással igyekszünk kezelni. Biztos és általános megoldás csak az új járművek beszerzése lenne. Az erre vonatkozó stratégiát azonban csak a rendelkezésre álló források függvényében tudjuk végrehajtani” – magyarázták.
EU-s előírásokhoz igazodnak
„A nyári időszak beköszöntével és a hőhullámok hatására megnövekszik a klímákkal kapcsolatban a hőérzet miatti bejelentések száma az utasok részéről. Ugyanakkor sokszor nem a berendezések meghibásodásból következik egy-egy ilyen észrevétel, panasz” – fejtették ki.
Tájékoztattak, hogy az Európai Unió előírásainak megfelelően - az egészségügyi előírások alapján - a járműveken nem állandó (hűtött) hőmérsékletet kell biztosítani. Hanem a külső hőmérséklet emelkedésével arányos, az emberi szervezetre még nem káros hőfoklépcsőt betartva kell a berendezéseket üzemeltetni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy például 35 Celsius-fok külső hőmérsékletnél az utastérben 25-27 fok lehet maximum a hőmérséklet, ami az emberi hőérzet számára még meleg lehet.
Visszafizetik a helyjegy árát
Elmondták, hogy klímameghibásodáskor a vészablakok kinyitása segít valamennyit a levegő keringetésében. Azonban erre csak akkor nyílik lehetőség, ha a berendezés üzemképtelen. A vészablakokat pedig csak a jegyvizsgálók tudják kinyitni. Amennyiben mód van rá, akkor klímás kocsi meghibásodása esetén annak lezárásáról vagy lekapcsolásáról intézkednek. Egyúttal az érintett utasokat átültetik egy másik, klímával rendelkező vagy nem klímás, de lehúzható ablakú kocsiba vagy vonatrészbe.
Ha nem tudnak ülőhelyet biztosítani, akkor a jegyvizsgálótól igényelt igazolás ellenében a helyjegy teljes összegét visszafizetik jegypénztáraikban – tudtuk meg.