Ugrás a tartalomra

Egyre messzebb utaznak a közlekedés témájában

Létrehozva
Online folytatódik a Mozgásban a város című, a Kerékpáros Miskolc Egyesület által szervezett vitaest-sorozat.

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, múlt héten egy hatrészes párbeszédsorozatot indítottak, minek célja, hogy megvitassák a miskolci közlekedés problémáit, lehetőségeit. A beszélgetéseket élőben kezdték, a fokozódó vírushelyzetre való tekintettel azonban az online térben folytatódik a sorozat: csütörtökön kora este élő közvetítésen követhették az adást az érdeklődők. Ekés András mobilitási szakértő, a Mobilissimus ügyvezetője a közlekedésimód-választásról beszélt. Veres Pál, Miskolc polgármestere mellett Feczkó Gábor gyermekorvos és Hubay Dóra építész, a Micikli vezetője csatlakozott a közvetítéshez, amiből kiderült, egy város közlekedését vizsgálva sok érdekes szempontra kell figyelni.

– Fontos kérdés például a helyigény – vezette fel mondandóját Ekés András. – Járvány nélkül is hatalmas dugók alakulnak ki nap, mint nap Miskolcon és környékén. Ez gátolja a haladásban a tömegközlekedési eszközöket is. Ha egy busz utasa azt látja, hogy ugyanúgy araszol a forgalomban század magával, mint egy autó (amely közlekedési eszközben átlagosan csak 1,2 ember ül kocsinként), akkor az első adandó alkalommal elpártol a tömegközlekedéstől.

Pedig ha megnézzük az egyes tömegközlekedési eszközök helyigényét, akkor érdekes
dolgok derülnek ki. Az online közvetítés során Ekés András képekkel illusztrálta a helyzetet. –
 Vegyünk egy képzeletbeli torlódást. Ha az autónként vett 1,2 embert elosztjuk a dugó által elfoglalt területen, akkor kiderül, hogy tulajdonképpen a kocsikban ülő összes ember elférne egy buszban.

A gondok gyökere

A közlekedésben jelentkező problémák forrásaként Ekés András a szuburbanizációt, a motorizációs nyomás miatt kialakuló torlódásokat, az autókra épülő infrastruktúrát, a közösségi közlekedés utasvesztési spirálját, és presztízsét, valamint a tarifaintegráció és a szemléletformálás hiányát nevezte meg.

A Mobilissimus ügyvezetője pozitív példaként említi azt a munkát, amit kollégáival és partnereikkel a nyíregyházi közösségi közlekedésben végeztek. – Ütemes közlekedést hoztunk létre, új viszonylatokat nyitottunk olyan felkapott irányokban, ahol eddig nem, vagy csak átszállással lehetett utazni. Készültek igényes hálózati térképek, amik egyes városrészek közlekedésére külön kitérnek. Valamennyi autóbuszba kerültek ki teljes hálózati térképek is. Megpróbáltunk átadni minden olyan információt, ami segíti, hogy az utasok értsék és elfogadják a változásokat.

Az adáshoz később csatlakozott, Veres Pál, Hubay Dóra és Feczkó Gábor is, akik – Kunhalmi Zoltánnak, a Kerékpáros Miskolc Egyesület elnökének moderálásában – közösen vitatták meg a témában felmerülő kérdéseket.

A vitaest portálunkon újranézhető:

;

(Nyitóképünk az első alkalmon készült.)

Ez is érdekelhet

Jégcsarnok
Pályaválasztói jogot cseréltek
MiskolcSport
Rövid időn belül immáron harmadszor változik a DVTK Jegesmedvék Erste ligás hokicsapata fellépésének helyszíne, vagy kezdési időpontja.
Eperjes Károly
A szent és szabad művészet lesz a vendég a TTH-ban
MiskolcKultúraSzabadidő
„Az igazat mondd, ne csak a valódit” című zenés irodalmi esttel vendégszerepel Eperjes Károly Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész és Négyessy Katalin gordonkaművész november harmadikán Miskolcon a Tudomány és Technika Háza színpadán.
Képgaléria
1956-os megemlékezés a Petőfi téren
Tóth-Szántai József: 1956 lángja nem aludhat ki!
Miskolc
Miskolc első embere október 23-ai beszédében, a Petőfi téren arra hívta fel a figyelmet, hogy 1956-ra emlékezve nemcsak a mártírokra, hanem az egész nemzet szenvedésére emlékezünk kell.
A modernkori festő ecsete az AI
MiskolcKultúraTudomány
Malejkó Benjámin miskolci alkotó két éve fedezte fel a mesterséges intelligencia művészi oldalát. Ma már több mint 159 ezren követik naponta, ahogy a digitális technológia és az emberi lélek találkozásából új képi világ születik.