Húsvét után ötven nappal, pünkösdkor a keresztény egyház születésnapját és a Szentlélek kiáradását ünnepeljük. Elnevezése a görög pentekoszté szóból ered, ami ötvenediket jelent. Az első pünkösdön jött létre Jeruzsálemben az első keresztény gyülekezet, amelyet számos csoda kísért. Napjainkban a keresztény közösségekben pünkösdvasárnap úrvacsorás istentiszteleteket és ünnepi szentmiséket tartanak. A diósgyőri református gyülekezetben pünkösdhétfőn még családi napot is tartanak juniális jelleggel.
Jézus elküldte a Pártfogót
- Jézus Krisztus még életében megígérte a tanítványainak, hogy amikor már nem lesz velük, elküldi saját maga helyett a Szentlelket – mondta Péter András, a Miskolc-Diósgyőri Református Egyházközség lelkipásztora. „…én pedig kérni fogom az Atyát, és másik Pártfogót ad nektek, hogy veletek legyen mindörökké: az igazság Lelkét, akit a világ nem fogadhat be, mert nem látja őt, nem is ismeri; ti azonban ismeritek őt, mert nálatok lakik, sőt bennetek lesz. (Jn.14,16-17) „A Pártfogó pedig, a Szentlélek, akit az én nevemben küld az Atya, ő megtanít majd titeket mindenre, és eszetekbe juttat mindent, amit én mondtam nektek.” (Jn.14,26) – olvasható a János evangéliumában.
- A tanítványok Jézusnak engedelmeskedve együtt maradtak Jeruzsálemben és imádkoztak. A szálláshelyen, ahol voltak szélzúgás támadt és lángnyelvek jelentek meg a fejük fölött, miáltal Isten kitöltötte a Lelkét rájuk. A korábban félénk, elárvult apostolok megbátorodtak és kiálltak az emberek elé, hogy az ószövetségi próféciákra visszautalva tanúságot tegyenek Krisztusról, a Megváltóról – idézte fel a lelkész.
Háromezren tértek meg
Hozzátette, hogy éppen a Sávuót, vagyis „Hetek ünnepe” volt, a zsidó aratási hálaadó ünnep, amelyet a pünkösddel egy időben tartanak. Emiatt rengeteg zarándok érkezett a világ minden tájáról Izrael fővárosába, hogy áldozatokat mutassanak be Istennek.
- Isten úgy látta jónak, hogy az aratási ünnepet használja fel arra, hogy azt az újszövetséget, amit Krisztus kereszthalálával és feltámadásával szerzett a benne hívőknek, azt kiterjessze mindazokra, akik hittek a tanítványok bizonyságtételének. Ekkor következett be az úgynevezett nyelvcsoda a Szentlélek által, amikor a különböző nyelvű emberek a saját anyanyelvükön értették Péter apostol beszédét. Összesen háromezer ember tért meg és belőlük alakult az első keresztény gyülekezet Jeruzsálemben – fejtette ki.
A Szentlélek, Isten Lelke
Elmagyarázta, hogy Isten lényegileg egy, de háromféle módon ismerteti meg magát, ezért három személyét - Atya, Fiú, Szentlélek - különböztetjük meg. Az Atya Isten a Teremtő, a Fiú Isten a testet öltött Megváltó és a Szentlélek (más néven Szent Szellem), amely Isten Lelke. Az utóbbi nem látható, ezért olyan szimbólumokban – három elem: tűz, szél, víz, vagy galamb, olaj - fejeződik ki, amelyek leképezik a természetét. A galamb a békesség és tisztaság jelképe. Az olajat pedig szertartásokon használták a zsidó vallásban és a lámpásokba is ezt tették.
- A Szentlélekről először az Ószövetségben olvashatunk a teremtésnél, ugyanis Ő az, aki rendezi, élteti és mozgatja ezt a világot. Bizonyos képességeket, ihletet és inspirációt ad az embereknek. Üdvösségszerző munkája által válik lehetségessé, hogy személyes kapcsolatba kerüljünk Istennel, azaz megtérjünk. Általa élhetjük meg a keresztény egyház egységét. Előmozdítja új gyülekezetek alakulását és a megújulást az egyházban. A Szentlélek felelős a hívők életének helyreállásáért, a csodás gyógyulásokért, szabadulásokért is. Az Isten Lelkével való betöltekezést Szentlélek-keresztségnek nevezzük – foglalta össze.
A Lélek ajándékoz és véd
Elmondta, hogy a Bibliában olvashatunk a Szentlélek gyümölcseiről és ajándékairól is. Az előbbiek – szeretet, öröm, béke, türelem, barátságosság, jóság, hűség, szelídség, önuralom - a hívők életében egyre inkább megnyilvánulnak Krisztus követése és a hozzá méltó életvitel által. Az utóbbiakat pedig a Mindenható szuverén döntése alapján adományozza egyes gyermekeinek, mint talentumokat mások javára és Isten dicsőségére, de imádságban kérhetik is ezeket.
Felhívta rá a figyelmet, hogy a Szentlélek fegyverzetéről szintén beszél a Szentírás, Pál apostol Efézusiakhoz írt levelében, amelyek megóvják a híveket a gonosztól. Ezek az igazságszeretet öve, az igazság páncélja, békesség evangéliumának saruja, hit pajzsa, üdvösség sisakja és a Lélek kardja, ami az Isten beszéde.