Pántya József út- és vasútépítésért felelős helyettes államtitkár és Csöbör Katalin országgyűlési képviselő sajtóbejáráson mutatták meg péntek reggel, hogyan halad a munka az az M30-as Szikszó mellett futó szakaszán.
Ahogyan arról korábban a minap.hu is beszámolt, tavaly február óta nem lehet közlekedni az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszán, mert a pálya mindkét oldalán annyira megrepedt, illetve megsüllyedt a burkolat, ami balesetveszélyessé tette a közlekedést. Azok mellett, akik el akarnak jutni A-ból B-be – és ehhez a pálya lenne a leggyorsabb választás – Arnót és Felsőzsolca lakosait sújtja leginkább, mert emiatt jelentősen megnőtt a településeken áthaladó forgalom.
Pántya József összefoglalta, mi történt a munkaterületen az elmúlt bő egy évben. Elmondta, a munka előfeltétele volt, hogy rendelkezésre álljanak olyan területek, amelyekre ideiglenesen deponálni lehet az elbontott földet. A problémás töltésszakaszt visszabontotta a kivitelező Strabag – akik garanciálisan végzik a javítást. A szükséges helyen 774 vasbeton cölöppel erősítik meg a pályát.
– Hatvan centiméter átmérőjű cölöpöket fúrnak le mintegy húsz méter mélyen. A kivitelező komolyan veszi a helyreállítást, jelentős gépparkkal vonultak ki a területre: hat kotrógép, tizenkét négytengelyes szállító jármű és két cölöpöző végzi a munkát, nem számítva a dózereket és trélereket – mondta a helyettes államtitkár, aki a számok nyelvén is beszélt az eddig elvégzett feladatokról.
– Április végig 110 ezer köbméternyi töltésanyagot termeltek ki és deponáltak ideiglenesen. 234 cölöp már a föld alatt van, június elejére várhatóan befejezik a cölöpözést. Ezt követően kezdődik a töltés visszahelyezése – sorolta.
A cölöpök felső síkjára fél méternyi kavicsréteget tesznek majd. A geotechnikusok kiszámolták, mennyi időt kell hagyni majd a friss töltésnek, hogy ülepedni tudjon. Ezzel együtt továbbra is úgy számolnak, hogy október 31-éig a konszolidációt követően kezdenek neki a pályaszerkezet és a forgalomtechnika visszaépítéséhez.
A minisztérium a korábbi szikszói lakossági fórumon tett még egy vállalást: megígérték, hogy átépítik az Arnóti körforgalmat, és kétsávos behaladást biztosítanak a kritikus szakaszon.
– Ezt a kitűzött határidő előtt sikerült megvalósítani. Az idő pedig igazolta a beavatkozás jogosságát. Azon dolgozunk, hogy ezt a kialakítást a jövőben állandósítani lehessen - fogalmazott Pántya József.
Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselőjeként beszélt a kritikus szakasz javítási munkáiról.
– Nem gondoltuk, hogy ennyi ideig fog tartani az M30-as hibájának kijavítása. A pályaszakasz lezárása szinte azonnal érezhetővé vált a térség útjain forgalmi dugók formájában – emlékezett vissza a politikus, aki hozzátette, azonnal keresni kezdték, milyen módon lehetne csökkenteni a torlódásokat.
– Ahogy a körforgalom kiszélesítése megtörtént, az állandó torlódás megszűnt, de a végső megoldást természetesen a lezárt szakasz megnyitása jelenti majd. Addig is a két leginkább érintett település: Arnót és Felsőzsolca – sőt, tudomásom szerint Onga is – kompenzációban részesül majd. Folynak a tárgyalások, az érintett önkormányzatok beadták a kérelmeiket a minisztériumnak – mondta.
Csöbör Katalin zárásként arra is emlékeztette a jelenlevőket, hogy 2026-ban – a lezárás miatt – hatvanöt százalékos áron vásárolható a vármegyei autópálya matrica.