Ugrás a tartalomra

Bezárul a kör: ha elkészül az Északi tehermentesítő, összekötik a Délivel

Bájer Máté
Utoljára módosítva
2024. június 06. csütörtök 17:00
Az Északi tehermentesítő kiszélesítésével nyernek értelmet az eddigi közlekedésfejlesztési beruházások. A projekt három ütemben valósulhat meg.
Fotók: Juhász Ákos

Miskolc közlekedésfejlesztési koncepciója 2017-ben készült el. Ennek az egyik fontos eleme a belváros forgalomcsillapítása. Egy elkészített tanulmány szerint ennek a célkitűzésnek több alapfeltétele is van. Egyfelől a Déli tehermentesítő négysávosítása, valamint a Thököly-híd kiszélesítése úgy, hogy a későbbiekben négysávosítani lehessen – mindkettő megtörtént. További feltétel a belvárosban egy körgyűrű kialakítása – ez a Dajka-átkötéssel szintén megvalósult, ahogy a turbó körforgalom elkészítése is. Az Y-híd bekötése a József Attila utcába még tervezési szakaszban van, jövőre indul a kivitelezés. Így tehát egy feladat van hátra: az Északi tehermentesítő elkészítése, és bekötése a Déli tehermentesítőbe. Ebben a témában tartottak sajtótájékoztatót csütörtök reggel.   

- Az Északi tehermentesítő Búza tér és Thököly utca közötti szakasza évek óta az egyik legnagyobb közlekedési problémaforrás a miskolci autósok számára – kezdte Szopkó Tibor alpolgármester, hozzátéve a Palóczy László utca és Kis-Hunyad utca is rendre be szokott állni a délelőtti és délutáni csúcsforgalom idején.

Szélesíteni kell az utcákat

– Ahhoz, hogy be tudjuk zárni a belvárost elkerülő – mondjuk úgy – körgyűrűt, és kintebb tudjuk szorítani a belvárosból az autókat, több mint kétmilliárd forint fejlesztési forrást fordítunk a Top Plusz keretéből az Északi tehermentesítő kiszélesítésére egészen a Thököly utcáig, sőt a Thökölyt is meg kell csinálni: a hídnak nagyobb az áteresztőképessége, de az utca túl szűk a mostani formájában.

Szopkó Tibor szerint az már most látszik a becsült költségek alapján, a fent említett forrás nem lesz elég arra, hogy a tervezet teljes egészében elkészüljön, de a munkát meg kell kezdeni, hiszen így válik teljessé a közlekedésfejlesztési koncepció.

– Éppen az Északi tehermentesítő említett szakaszának a hiánya az, ami képes dugót okozni a város több pontján is. Ha ezzel megvagyunk, és elkészül az Y-híd tervezett folytatása is, akkor már nem lesz tovább fejleszthető Miskolc autós közlekedésének infrastruktúrája. Onnantól egyéb módokon kell majd csökkenteni a gépjármű közlekedést a városban.

Három ütemben terveznek

A közgyűlés meghozta decemberben a projekttel kapcsolatos döntéseket, a TOP Plusz Városfejlesztési Programban is szerepel ez a terv. Az alpolgármester szerint egy olyan beruházásról van szó, ami komoly jelentőséggel bír majd a miskolci közlekedés szempontjából.

– A kivitelezés időszakában a városlakók türelmét kérjük majd, hiszen a munkálatok várhatóan több hónapot vesznek majd igénybe. Azt azonban már most látni, hogy több ütemben tudjuk csak megvalósítani a terveket.

Miklós Viktor a pályázati főosztály vezetője részleteiben is ismertette a projektet.

- Az Északi tehermentesítő elkészítésére közbeszerzési eljárást írunk ki, három részre osztva: a Szentpáli utcától a tűzoltóságig, a tűzoltóságtól a Shell kútig, majd onnan ki a villamos kereszteződésig.

A jövő teendői

A projekt három ütemre bontása azért indokolt, mert a terveztetés, engedélyeztetés és kivitelezés nagyjából három év alatt zárul le. Mivel azonban nehéz előre kiszámítani az addigi építőipari árak alakulását, így döntöttek a tagolás mellett.

- Biztos, hogy ki kell egészíteni majd a Top Pluszos forrásokat. Ezeket vagy állami támogatás segítségével, vagy a mindenkori városvezetésnek kell majd elkülönítenie összegeket a beruházás befejezésére. De addig is, ha a három ütemből egyet meg tudunk valósítani, már érdemben segítettünk Miskolc útjainak túlterheltségén - hangzott el a sajtótájékoztatón.

Olvasnivaló