Húsztonnás súlykorlátozást vezetnek be a Gömöri felüljárón
Nem használhatják a Gömöri felüljárót a húsz tonnánál nagyobb, célforgalmat bonyolító tehergépjárművek szerdától – közölte szerkesztőségünkkel a Magyar Közút Nonprofit Zrt., hozzátéve: a személy-, kistehergépjármű és autóbuszforgalom továbbra is zavartalanul használhatja majd a hidat.
Az érintett járművek a felüljáró felújításáig mindkét forgalmi irányból a Búza tér – 26-os főút – 306-os főút – Várközi Lajos utca – Sajószigeti útvonalon közlekedhetnek – írják.
Ahogyan a Magyar Közút fogalmaz, a súlykorlátozásra a híd tervezett felújításáig a híd vízzáróságának romlása és a vasbeton szerkezet meggyengülése miatt van szükség.
„A tehergépjárművel közlekedőket útirányjelző táblák figyelmeztetik majd az ideiglenes terelőútra” - írják.
Rendszeres felújítást igényel
A Gömöri felüljáró a maga közel 222 méteres hosszúságával szerepel hazánk leghosszabb hídjai között (igaz, koránt sem a lista elején), a 92-es, Miskolc–Bánréve–Ózd vasútvonalat hidalja át, és 1977-ben adták át. A hidat az elmúlt évtizedekben kétszer, 1994-ben és 2003-ban újították fel – ez utóbbi információt már a közút osztotta meg a minap.hu-val.
Mint írják, a Gömöri felüljáró jövőbeli felújítása a dilatációs szerkezet cseréjét és az alátámasztó pillér megerősítését takarhatja majd.
„Jelen állapot szerint a hatodik pillér feletti dilatációs szerkezet elhasználódott, így a vízzárósága már nem megfelelő, a híd teherviselő képessége csökkent. A következő felújításig a közlekedésbiztonság fenntartása érdekében a Magyar Közút szakemberei folyamatosan figyelemmel kísérik a híd állapotát. A jelenlegi helyzetet szakértővel vizsgáltattuk meg, a vizsgálat eredményeként vezetjük be a 20 tonnás súlykorlátozást" – írják.
Ünnep volt az átadása
Bár nem szorosan a Gömöri felüljáróhoz kapcsolódik, a téma kapcsán érdemes megemlíteni a Gömöri sorompót. A villamosvasút 1897-es üzembe helyezésétől a MÁV Gömöri pályaudvari sorompója szintben keresztezte a villamospályát. A vasúti átjáró kezdetektől feltartotta a fővonal üzemét, mert a sorompózárások miatt gyakran negyedórára, húsz percre leállt a forgalom, az állásidő naponta akár a kilencven percet is meghaladta.
1912. december 1-jén aztán bekövetkezett az a baleset, amitől a szakemberek már 1897-ben is tartottak a Gömöri pályaudvaron lévő átjárónál: egy mozdony és egy villamos összeütközött, a villamosvezető súlyosan megsérült. A baleset ellenére is még egészen 1952-ig, azaz még negyven évet kellett várni arra, hogy a Bajcsy-Zsilinszky úti közúti aluljáró megépítésével végre megszabaduljon a villamos a MÁV gömöri sorompójától. A villamosvasút dolgozói jelképesen el is temették a sokat szidott sorompót.
A 3-as főút forgalma azonban még egészen 1977-ig, a Gömöri-felüljáró átadásáig keresztezte a Bánrévei (92) vasútvonalat.