minap.hu: Hogyan teljesített a Bölcsészettudományi Kar a felvételi eljárásban? Hányan jelentkeztek önökhöz?
Illésné Kovács Mária (I. K. M.): Több mint 250 főt vettünk fel első körben, ehhez jönnek még a pótfelvételizők. Elég komoly az érdeklődés karunk iránt, azt mondhatom, várhatóan jóval 300 fölé fog menni ez a szám.
minap.hu: Idén melyek a húzószakok?
I. K. M.: Az anglisztika most is népszerű volt, de felzárkózott mellé a szociológia, a szociális munka, a tanári képzések közül az egészségügyi szakmatanári. Sajnos azonban idén az osztatlan tanárira csökkent a jelentkezők száma tavalyhoz képest... Pedig nagyon-nagy szükség van a közoktatásban tanári végzettségű szakemberekre, folyamatosan keresik őket. 4-5 év múlva nagy nehézségek lesznek a régióban, ha folytatódik ez a tendencia. Ezért is tartjuk fontosnak, hogy a területünkön felmerülő minden munkaerőpiaci igényt megpróbáljunk kielégíteni annak érdekében, hogy itt tartsuk a végzett fiatalokat. Ez a régió jövőjének egyik záloga.
minap.hu: A kar megújulása újabb mérföldkőhöz érkezett, hiszen 2019-ben már gyógypedagógia (BA) alapszakot is indítanak. Mi indokolta ezt?
I. K. M.: A döntést évek óta szorgalmazták a gyógypedagógusokat foglalkoztató partnerintézményeink. Azt tapasztalják ugyanis, hogy évről évre csökken a szakemberek száma ezen a területen, nagyon komoly a hiány. A felméréseink aztán azt is kimutatták, hogy a régióban tanuló hallgatók kevésbé mobilisak; nem szívesen mennek más városokba felsőoktatási intézménybe. Vagy elmennek, de a fővárosba, onnan pedig már csak kevesen térnek vissza. A tanulság: nekünk kell képzéseket indítanunk, ha meg akarjuk oldani a szakember-utánpótlást. Mind a Miskolci Egyetemnek, mind a Bölcsészettudományi Karnak az a stratégiai célkitűzése, hogy alkalmazkodjon a munkaerőpiaci igényekhez; olyan szakokat kell indítanunk, amelyekre szükség van, és amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a régió értelmisége itt maradjon. Ez rendkívül fontos.
minap.hu: Erős a kapcsolat tehát a régiós szereplőkkel.
I. K. M.: Valóban, erős a kar beágyazottsága. Valamennyi, a képzésben érintett szervezet – legyen szó alapítványról, közoktatási intézményről, segítő központról vagy éppen kórházi részlegről – támogató nyilatkozattal járult hozzá a szak indításához. Ők gyakorló helyet is biztosítanak majd a hallgatóinknak.
minap.hu: A duális képzéshez hasonlóan…
I. K. M.: Igen, erősen gyakorlatorientált a szak. A partnerekkel kötött, igen szerteágazó együttműködési megállapodásunk is arról szól, hogy a közös kutatások mellett gyakorlati helyet biztosítanak végzőseinknek.
minap.hu: Miben nyújt többet a miskolci alapszak, mint más felsőoktatási intézmény hasonló képzése?
I. K. M.: Tradicionálisan csak az ELTE-nek volt ilyen képzése, manapság azonban már több felsőoktatási intézmény várja a jelentkezőket gyógypedagógusi szakra, hiszen az ország más régióiban is hiány mutatkozik szakemberekből. Kiváló színvonalra törekszünk, ebben segítenek minket a nemzetközi kapcsolataink, a tudományos hátterünk, a szakmai együttműködéseink. Unikálisak vagyunk abban is, hogy a hallgatók fejlődését kutyák és lovak bevonásával végzett, állatasszisztált specializációk és nemzetközi ösztöndíjak is támogatják. És persze nem feledkezhetünk meg arról sem, mekkora előny számunkra, hogy a Miskolci Egyetem egy igazi universitas, ahol erős a műszaki kutatás-fejlesztés! Az informatikusok korábban kidolgoztak egy ún. beszélő fejet, ami a hangképzésben, a hang elsajátításában segít a siketek számára. Ez kiválóan alkalmazható a gyógypedagógiában is. A műszaki-informatikai eredményeket is alkalmazzuk tehát a képzés során. Ez mindenképpen miskolci specifikum.
minap.hu: Mik a keretszámok, hány embert vehetnek fel az alapképzésre?
I. K. M.: Most hivatalosan 40 nappali és 40 levelező helyre lehet jelentkezni, de ez a keretszám növelhető a jelentkezők függvényében. Körülbelül 100-120 főt tudunk felvenni. Nóvum, hogy a pótfelvételi eljárásban is államilag finanszírozott férőhelyekre lehet pályázni, nemcsak a nappali, de a levelező képzésben is. Szintén nagyon fontos, hogy a felvételhez nem szükséges se nyelvvizsga, se emelt szintű érettségi megléte. Aki ezekkel nem rendelkezik, az is eséllyel pályázhat.
minap.hu: A kimeneti követelmények között viszont nyilván ott van legalább egy nyelvvizsga letétele…
I. K. M.: Igen, de ott egy kicsit enyhébbek a szabályozási feltételek: korábban csak az ENSZ nemzeteinek nyelve jöhetett szóba, most azonban már akár lovári nyelvvizsgával is lehet végezni, ami komoly könnyítés.
minap.hu: Mindkét kötelező szakirányon lesz gyakorlatorientált képzés: a tanulásban akadályozottak pedagógiája és a pszichopedagógiai szakirányon. Miért döntöttek így?
I. K. M.: Mindkét szakirányt meg akarjuk ismertetni a hallgatókkal, mert ezek a gyerekek fokozott segítségre szorulnak, és általában többféle problémával, nehézséggel küzdenek. Egy komplex felkészítés jobban szolgálja a pedagógusok jövőbeli eredményes működését; minél sokoldalúbb tudással felvértezett szakemberek képzésére van szükség, ezért van mindkét szakirány benne. A komoly szakmai, oktatási-kutatási tapasztalattal rendelkező gyógypedagógus kollégáink korábban az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán oktattak. A tervek szerint egyébként logopédiával gazdagodhat a portfólió, de nehéz minősítéssel rendelkező szakembert kell találni.
Szeretném végül hangsúlyozni, hogy augusztus 7-ig lehet jelentkezni a felvi.hu-n, és fontos, hogy akik már felsőfokú végzettséggel rendelkeznek, töltsék fel a diplomamásolataikat is, mert azok alapján is történik a pontszámítás, és minden hallgató esetében a legkedvezőbb pontszámot veszik alapul.
minap.hu: Szintén lehet jelentkezni még a gépészmérnök-tanári képzésre, amit idén sikerült akkreditálni. Kiknek szól?
I. K. M.: Ez a szak is most indul, a pótfelvételi eljárás keretében lehet rá jelentkezni. Valamilyen műszaki területen már felsőfokú végzettséggel rendelkezők számára oktatunk pedagógiai ismereteket, szakmatanári végzettség megszerzésére jogosít. Bízom benne, hogy lesz érdeklődés, most hirdetjük meg először.