Ugrás a tartalomra

Rövidesen a déli kerékpárutak is készen

Bódogh Dávid
Utoljára módosítva
2023. december 05. kedd 12:54
A munkálatok itt-ott még zajlanak, ám év végére előreláthatólag a projekt mind a négy szakaszán végeznek a szakemberek. A „Kerékpárút építés a déli városrészen” című projekt záró rendezvényen az alpolgármester és a pályázati osztályvezető értékelték a fejlesztést. 
Fotók: Osztie Tibor

A város az elmúlt években bőven egymilliárd forint felett költött a kerékpárutakra. Összesen egy közel tizenöt kilométeres hálózat valósult meg, amiből tíz kilométer új építésű bicikliút, öt kilométer pedig felfestett sáv – hangzott el a rendezvényen, ahol kiderült még: december 31-ig mindez újabb sok ezer méterrel gyarapszik

A területért felelős alpolgármester felidézte: a déli városrészben zajlott beruházásokon kívül idén Miskolcon kiépült a Felsőzsolca irányába tartó, valamint a Komlóstetőt Mexikóvölggyel összekötő kerékpárút is. Badány Lajos úgy vélekedett, a Diósgyőrt Lillafüreddel összekötő erdei kerékpáros útvonal tervezésével és engedélyeztetésével is kedvezően állnak, így az Európai Unió következő fejlesztési ciklusában az is kiépülhet. 

A városvezető emlékeztetett: a fejlesztések egyrészt a városrészek, másrészt a vármegyeszékhely és a környező települések közötti mikromobilitási és turisztikai célú összekapcsolódását szolgálják; mindezek a város környezetvédelmi törekvéseibe és klímasemlegességi vállalásaiba is illeszkednek, akárcsak a tömegközlekedés támogatása és az elektromos roller-rendszer idén júniusi bevezetése. 

A cél – hangsúlyozta Badány Lajos –, hogy a közlekedésben résztvevők biztonságát, illetve a zöld és élhetőbb város koncepciójának megvalósulását egyszerre tudják szem előtt tartani.

A polgármesteri hivatal Pályázati Osztályának vezetője a projekt történéseit és szakaszait ismertetve – amiket lapunk folyamatosan nyomon követett – kiemelte: az előző városvezetés a projektre 2017-ben a végül felhasznált egy milliárd forintnak nagyjából mindössze a felét igényelte meg, amit többletforrással és átcsoportosítással sikerült a mostaniaknak kipótolniuk.

Miklós Viktor beszámolójából a négy szakaszra vonatkozóan megtudhattuk:
 
Kerékpáros létesítmény épül a déli városkapu térségében, mely biztosítja a térségben működő ipari és kereskedelmi funkciók átjárhatóságát a Hejőcsaba és Görömböly irányából érkező kerékpárosok számára. A fejlesztés beköti a hálózatba a Mályi (Kistokaj, Nyékládháza) irányába nyitó kerékpárutat. Az új kerékpárút hossza 1345 méter.

A déli városszélen 2230 méter hosszban létesül Miskolctól Mályi felé új bicikliút – elérést biztosítva a meglévő kerékpárúton Kistokaj és Nyékládháza felé. A kerékpáros létesítmény a tervezett csatlakozási pontoktól kiindulva a 3-as számú főútvonal mentén éri el Miskolc határánál a Mályi felől megyei TOP fejlesztésből megvalósuló kerékpárutat.

Kerékpáros létesítmény épül a Bogáncs utca és a Miskolctapolcai út között, mely összeköttetést teremt a térségében működő ipari és kereskedelmi funkciók és a meglévő, belváros-Miskolctapolca kerékpárút között. Ez a kerékpáros létesítmény elérhetővé teszi Görömbölyt, Hejőcsaba déli oldalát, a Hejő-parkot, valamint az egyetemi sportlétesítményeket. A fejlesztés 3100 méter, amelyből 1630 méter új építésű kerékpárút.

A projekt utolsó szakaszaként Harsány és Kisgyőr felé 2415 méteren keresztül épül a nyomvonal, ezzel biztosítva a csatlakozási pontot a turisztika célú, országos jelentőségű kerékpárúthoz Cserépfalu és Eger felé. A kerékpáros létesítmény Miskolctapolca területéről kiindulva kerékpáros nyomon, külterületi, mezőgazdasági és erdészeti jellegű területeken futó kétirányú kerékpárúton éri el Miskolc határánál a Kisgyőr felől megyei TOP fejlesztésből megvalósuló kerékpárutat.

A főosztályvezető hozzátette, az egyes szakaszok ütemterv szerint épülnek és határidőre elkészülnek, amivel még némi teendő van, az a Bogáncs utcai kereszteződéstől a Kemény Dénes Sportuszodáig tartó, mintegy három és fél kilométeres szakasz, a Hejő patak mentén. Ott közút és kerékpárút épül párhuzamosan. A patak közelében ugyanis annyira iszapos volt a föld, hogy talajcserét kellett végezni – ám év végére ott is végezni fognak a szakemberek értékelése mentén.

Miklós Viktor a „Kerékpárút építés a déli városrészen” című, TOP-6.4.1-16-MI1-2017-00002 számú projekt kapcsán végezetül megjegyezte: a szemléletformálás és a közlekedési kultúra érdekében egyebek mellett számos iskolában és intézményben tartottak a szakemberek bemutatókat és beszélgetéseket az elmúlt években.

További hírek

Olvasnivaló