Ugrás a tartalomra

Velünk a Város: nem értünk egyet azzal, hogy a miskolciakról még több bőrt húzzanak le

Kujan István
Utoljára módosítva
2023. augusztus 31. csütörtök 12:36
Nyílt levelet adott ki a várost vezető frakció, hogy - a kormányzati tervekkel ellentétben - továbbra is ingyenesen lehessen használni az M30-as miskolci szakaszát. Hiába várták azonban, a helyi kormánypárti képviselők nem írták alá a levelet.
Fotó: Mocsári László

Már szombat este közleményt adott ki a Velünk a Város frakció, tiltakozásul "a miskolciak újbóli megsarcolása ellen".

- "Nem elég a tiszaújvárosi vasútvonal megszüntetése, a posták bezárása, nem elég az energia- és élelmiszerárak növelése, a brutális infláció, még ezzel is a miskolciak életét nehezítik meg" - fogalmaztak a várost vezető frakció tagjai, akik felszólították a Fidesz-KDNP miskolci önkormányzati képviselőit, "járjanak közben a kormánynál, hogy ne húzzanak ki több pénzt a miskolciak zsebéből".

A közlemény mellett egy nyílt levelet is megfogalmazott a Velünk a Város, amit kihelyeztek a városháza portáján, várva, hogy a kormánypárti képviselők is aláírják, támogatva ezzel azt a célt, hogy az M30-as autópálya Miskolcot elkerülő szakasza ingyenes maradhasson.

Az aláírási határidő lejárta után, csütörtök reggel ennek eredményéről számolt be sajtótájékoztatón a Velünk a Város frakció két tagja.

Fotók: Horváth Csongor

Bazin Levente (Velünk a Város, MSZP) önkormányzati képviselő tudatta, a nyílt levelet csak a Velünk a Város frakció tagjai és Veres Pál polgármester írta alá.

- "Úgy tűnik, hogy a Fidesz és a KDNP azt szorgalmazza, hogy a miskolciak fizessenek a miskolci autópálya használatáért" - vélekedett, hozzátéve: ezt elfogadhatatlannak tartják.

- "Nem értünk egyet a kormánypárttal abban, hogy a miskolciakról még több bőrt húzzanak le. Márpedig a Fidesz-KDNP továbbra is bünteti a miskolciakat azért, mert nem támogatják a politikájukat" - fogalmazta meg véleményét Bazin Levente.

Szarka Dénes (Velünk a Város frakcióvezető-helyettes, Jobbik) hozzátette, a tervezett változtatások között Miskolc az egyetlen, ahol egy településen belüli szakasz válik fizetőssé.

- "Ezért is gondoljuk azt, hogy ez egyfajta negatív üzenet a miskolciak felé a kormány részéről. És ezért fájlaljuk különösen azt, hogy a döntést hallgatólagosan támogatják a Fidesz-KDNP miskolci önkormányzati képviselői is" - mutatott rá.

Felelevenítette, hogy két évvel ezelőtt már téma volt a szakasz fizetőssé tétele, de végül elvetették az ötletet a döntéshozók.

- Most látszik igazán, hogy akkor is egyedül a miskolci polgármester és a Velünk a Város frakció küzdött az ingyenességért. Hiszen akik akkor azzal kérkedtek, hogy ők lobbizták ki a döntést, azok most hallgatnak, és nem állnak mellénk ebben a küzdelemben - fogalmazott Szarka Dénes.

Végül elmondták, a nyílt levelet így is elküldik a minisztériumnak, mert - mint Bazin Levente fogalmazott - "akik Miskolcot képviselik, kötelességük kiállni a miskolciak mellett".

Ahogy arról korábban beszámoltunk, több útszakasz mellett fizetőssé válhat az M30-as Miskolcot elkerülő szakasza.

A legtöbbeket érintő változás az lenne, hogy bővülne a díjköteles útszakaszok listája:

•    az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
•    az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
•    az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes)
•    az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
•    az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
•    és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium ebből több mint 150 milliárd többletbevételre számít. A Helyi Civilek Szövetsége Egyesülete szerint azonban a módosítással pluszforrást nem remélhet az állam, azt viszont elérheti, hogy az elkerülő helyett Miskolc forgalma jelentősen megnőjön, ami rontaná a városban élők életminőségét.

Petíciót is indítottak, amiben kifejtik: Miskolc esetében "semmiképpen sem várható", hogy a módosítás miatt többen váltanak majd autópálya-matricát, mivel az elkerülő út helyett "vélhetően a legtöbben a városon átvezető szakaszokat fogják választani" azok az autósok, akik most élnek az elkerülő előnyeivel. Vagyis a módosítás jelentősen megnövelheti a vármegyeszékhely forgalmát, ezzel dugókat előidézve, rontva a levegő és a miskolciak életminőségét.

A Helyi Civilek Szövetségének petícióját ITT tudja aláírni. A tiltakozó akciót a cikk csütörtöki megjelenéséig mintegy ezren írták alá.

Miskolc polgármestere, Veres Pál már vasárnap reggel reagált a hírre, közösségi oldalán azt írta, hogy "amikor legutóbb felmerült ez az ötlet, az illetékes minisztériumhoz fordultam a Miskolcon és a környéken élők érdekében - levélben és személyesen is határozottan kiálltam az útszakasz ingyenessége érdekében. 2021 decemberében célt értem - ingyenes maradt az autópálya Miskolcot elkerülő szakasza".

Hozzátette, "mivel a tervezet társadalmasítására csak egy hetet szántak (szeptember 1-jén, pénteken zárul - a szerző), így hétfő reggel az első dolgom az lesz, hogy felvegyem a kapcsolatot a Lázár János miniszter vezette szaktárcával, és újra kiálljak az út ingyenessége mellett a miskolciakért."

A városvezető szerint ahogy 2021-ben, az M30-as fizetőssé tétele most is "komoly terhet róna a miskolciakra és a környékben élőkre, amely különösen rosszul érintené a városlakókat a jelenlegi áremelkedések miatt".

"Lépni kell! Bízom benne, hogy újra sikerrel járunk majd! Én ismét ott leszek" - zárta bejegyzését.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!