Ugrás a tartalomra

Vita híján Bartha György egymaga vette sorra az MVK anomáliáit 

Létrehozva
A Velünk a Város frakciójának szocialista önkormányzati képviselője szerda délután a Miskolc Televízió Kilátó című műsorának különkiadásában szólt a közlekedési vállalatot övező kérdésekről és annak elmúlt években kialakult pénzügyi mozgásteréről.
Kép
Fotó: Mocsári László

A Bájer Máté kollégánkkal megtartott beszélgetés a megjelent politikus szándéka szerint eredetileg vita lett volna. Mint arról korábban hírt adtunk: múlt héten Bartha György a tömegközlekedéssel kapcsolatos érveik ütköztetésére invitálta Hollósy Andrást. A Fidesz-KDNP frakciójának tagja azonban néhány órával a vita tervezett időpontja előtt visszautasította a televízió által felkínált lehetőséget.

Álláspont(ok)

A végül foghíjasra sikeredett adás elején Bartha elmondta: elsősorban az ellenzéki frakció augusztus 29-én, a rendkívüli önkormányzati közgyűléskor beadott azon előterjesztése miatt gondolta, hogy le kellene ülniük, amely a 2019 őszén érvényes menetrendet kívánta volna életbe léptetni.

– Már ekkor is látszott, hogy ez egy kamu és blődség – fogalmazott elítélően a diósgyőri városatya, utalva arra, hogy a szakembereknek szeptember elsejére eleve lehetetlenség lett volna az új menetrend bevezetését előkészíteniük.

Bartha György a vita indokoltságát még abban is látta, hogy néhány nappal később az országos kormánypárti sajtóban olyan cikkek jelentek meg – idézte vissza –, miszerint a miskolci városvezetés elektromos rollerekkel tervezi kiváltani a tömegközlekedést, mivelhogy – világította meg – a képviselők ugyanazon a napon az e-rollerek bevezetését is tárgyalták.

Kép

– Ez hazugság! Soha senki nem mondott ilyet a városvezetés részéről. Ez egy kényelmi szolgáltatás, hasonlóan a nemrégiben kihelyezett kerékpárszerviz-pontokhoz. Több hazai városban is üzemelnek már e-rollerek – mutatott rá.

Bartha úgy ítélte, a híresztelésben Hollósy jelentős szerepet vállalt a közösségi médiában megosztott bejegyzéseivel, ezért is esett rá a választása. A másik fél adásunk előtt nem sokkal ugyancsak a Facebookon tette közé azon posztját, melyben leszögezni igyekszik a nyílt és élő vita fontosságát – mindemellett azt is, hogy szerinte annak a helye a közgyűlésben van.

A Velünk a Város helyi politikusa minderre a stúdióban ekként reagált: "jó lett volna rendszert csinálni az efféle vitákból"; egyúttal kilátásba helyezte: a következő közgyűlésen fel fogja vetni – mi módon fogalmazott – képviselőtársának megfutamodását. Majd a műsorvezető felvetésére Bartha azt is közölte, hogy az önkormányzat az MVK helyzetébe betekintést engedő dokumentumokhoz – kérésük esetén – az ellenzéki képviselők számára is hozzáférést biztosít.

Ki tehet róla, és kié (innentől) a felelősség?

A televízió egyedüli vendége felidézte: az előző városvezetés – az akkor is érvényben lévő közszolgáltatási szerződés ellenére – nem fizette ki az MVK Zrt.-nek egyébként jogosan járó összegeket, a vállalat ezért folyamodott hitelhez, s halmozta fel a mintegy négymilliárdos tartozást. A hitelkeret végül – emlékeztetett – 2019-re elfogyott.

Kép

– 2020-ban és 2021-ben a kormány megvonta a cég állami támogatását, ami újabb egymilliárdos mínuszt jelentett – folytatta a levezetést, hozzátéve: szemben a korábbival, a jelenlegi városvezetés a Miskolc Kártya biztosította kedvezményből származó tételek elszámolását is lehetővé tette a vállalatnak, amely további háromszázmillió forintnyi kiadást jelölt ki.

Bartha György szerint 2019-ben sokkal jobb helyzetben volt az MVK. – A pandémia alatt az utazóközönség drámaian lecsökkent, így a cég bevétele is – elevenítette fel. Ahogy az tőle elhangzott: a magyar kormány – sok más ellenzéki városhoz hasonlóan – tisztán bosszúból megvonta a támogatást Miskolctól is. A politikus ezenfelül megemlítette még a járvány alatt úgyszintén leállított térfigyelő kamera-rendszer kiépülését szolgáló programot.

Bartha György szerint az újonnan felálló városvezetésnek rövidesen azzal kellett tehát szembesülnie, hogy anyagi helyzetéhez kénytelen igazítani a járatok számát. Elismerte, valóban történt szűkítés a menetrenden. Majd a közlekedési vállalatot érintő kritikaként kiemelte: a mai napig érkeznek a városlakóktól a menetrenddel és a csatlakozással kapcsolatos jogos és logikus észrevételek, amiket igenis figyelembe kell vennie a cégnek. – A járatok ütemezése nem pénzkérdés – húzta alá.

Az MSZP-s képviselő szerint a tömegközlekedés kiemelten fontos a városnak és a városvezetésnek, ezért is zajlik folyamatos egyeztetés az MVK Zrt. és Veres Pál polgármester, valamint a Velünk a Város frakciója között. S ezért is fejlesztenek az ismert pénzügyi körülmények ellenére, és ruháznak be például a bérlet- és jegy-automatákba, vagy éppen az elektromos buszokba, amik – Bartha szerint – még az előzetesen feltételezett teljesítményüknél is sokkal jobban futnak. Ám nyomatékosította, az elszabaduló energiaárak nem csupán a dízeles és gázos buszokat sújtják, miután – habár kisebb mértékben, de – a villannyal működő tömegközlekedési eszközök üzemeltetése hasonlóképpen drágult meg az elmúlt hónapokban.

Ez is érdekelhet

A városnak ezeken a pontjain kell nagyon résen lenniük az autósoknak
Miskolc
Itt-ott félsávos lezárásokkal és terelésekkel kell megbirkózniuk a Miskolcon közlekedőknek csütörtök reggel.
Folytatódik a kánikula
Miskolc
Tetőzés holnapra várható.
Sarlós Boldogasszonnyal kezdődött az aratás
MiskolcEgyház
Az áldott állapotban lévő Szűz Mária és az ugyancsak állapotos Erzsébet találkozásáról emlékezik meg Sarlós Boldogasszony ünnepe.
Szombaton több 20-as autóbusz érinti majd az Egyetemvárost
MiskolcKörnyezet
Gépész évfolyam találkozót tart a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kara szombaton - ehhez igazodik a 20-as busz menetrendje is.