Vita híján Bartha György egymaga vette sorra az MVK anomáliáit
A Bájer Máté kollégánkkal megtartott beszélgetés a megjelent politikus szándéka szerint eredetileg vita lett volna. Mint arról korábban hírt adtunk: múlt héten Bartha György a tömegközlekedéssel kapcsolatos érveik ütköztetésére invitálta Hollósy Andrást. A Fidesz-KDNP frakciójának tagja azonban néhány órával a vita tervezett időpontja előtt visszautasította a televízió által felkínált lehetőséget.
Álláspont(ok)
A végül foghíjasra sikeredett adás elején Bartha elmondta: elsősorban az ellenzéki frakció augusztus 29-én, a rendkívüli önkormányzati közgyűléskor beadott azon előterjesztése miatt gondolta, hogy le kellene ülniük, amely a 2019 őszén érvényes menetrendet kívánta volna életbe léptetni.
– Már ekkor is látszott, hogy ez egy kamu és blődség – fogalmazott elítélően a diósgyőri városatya, utalva arra, hogy a szakembereknek szeptember elsejére eleve lehetetlenség lett volna az új menetrend bevezetését előkészíteniük.
Bartha György a vita indokoltságát még abban is látta, hogy néhány nappal később az országos kormánypárti sajtóban olyan cikkek jelentek meg – idézte vissza –, miszerint a miskolci városvezetés elektromos rollerekkel tervezi kiváltani a tömegközlekedést, mivelhogy – világította meg – a képviselők ugyanazon a napon az e-rollerek bevezetését is tárgyalták.
– Ez hazugság! Soha senki nem mondott ilyet a városvezetés részéről. Ez egy kényelmi szolgáltatás, hasonlóan a nemrégiben kihelyezett kerékpárszerviz-pontokhoz. Több hazai városban is üzemelnek már e-rollerek – mutatott rá.
Bartha úgy ítélte, a híresztelésben Hollósy jelentős szerepet vállalt a közösségi médiában megosztott bejegyzéseivel, ezért is esett rá a választása. A másik fél adásunk előtt nem sokkal ugyancsak a Facebookon tette közé azon posztját, melyben leszögezni igyekszik a nyílt és élő vita fontosságát – mindemellett azt is, hogy szerinte annak a helye a közgyűlésben van.
A Velünk a Város helyi politikusa minderre a stúdióban ekként reagált: "jó lett volna rendszert csinálni az efféle vitákból"; egyúttal kilátásba helyezte: a következő közgyűlésen fel fogja vetni – mi módon fogalmazott – képviselőtársának megfutamodását. Majd a műsorvezető felvetésére Bartha azt is közölte, hogy az önkormányzat az MVK helyzetébe betekintést engedő dokumentumokhoz – kérésük esetén – az ellenzéki képviselők számára is hozzáférést biztosít.
Ki tehet róla, és kié (innentől) a felelősség?
A televízió egyedüli vendége felidézte: az előző városvezetés – az akkor is érvényben lévő közszolgáltatási szerződés ellenére – nem fizette ki az MVK Zrt.-nek egyébként jogosan járó összegeket, a vállalat ezért folyamodott hitelhez, s halmozta fel a mintegy négymilliárdos tartozást. A hitelkeret végül – emlékeztetett – 2019-re elfogyott.
– 2020-ban és 2021-ben a kormány megvonta a cég állami támogatását, ami újabb egymilliárdos mínuszt jelentett – folytatta a levezetést, hozzátéve: szemben a korábbival, a jelenlegi városvezetés a Miskolc Kártya biztosította kedvezményből származó tételek elszámolását is lehetővé tette a vállalatnak, amely további háromszázmillió forintnyi kiadást jelölt ki.
Bartha György szerint 2019-ben sokkal jobb helyzetben volt az MVK. – A pandémia alatt az utazóközönség drámaian lecsökkent, így a cég bevétele is – elevenítette fel. Ahogy az tőle elhangzott: a magyar kormány – sok más ellenzéki városhoz hasonlóan – tisztán bosszúból megvonta a támogatást Miskolctól is. A politikus ezenfelül megemlítette még a járvány alatt úgyszintén leállított térfigyelő kamera-rendszer kiépülését szolgáló programot.
Bartha György szerint az újonnan felálló városvezetésnek rövidesen azzal kellett tehát szembesülnie, hogy anyagi helyzetéhez kénytelen igazítani a járatok számát. Elismerte, valóban történt szűkítés a menetrenden. Majd a közlekedési vállalatot érintő kritikaként kiemelte: a mai napig érkeznek a városlakóktól a menetrenddel és a csatlakozással kapcsolatos jogos és logikus észrevételek, amiket igenis figyelembe kell vennie a cégnek. – A járatok ütemezése nem pénzkérdés – húzta alá.
Az MSZP-s képviselő szerint a tömegközlekedés kiemelten fontos a városnak és a városvezetésnek, ezért is zajlik folyamatos egyeztetés az MVK Zrt. és Veres Pál polgármester, valamint a Velünk a Város frakciója között. S ezért is fejlesztenek az ismert pénzügyi körülmények ellenére, és ruháznak be például a bérlet- és jegy-automatákba, vagy éppen az elektromos buszokba, amik – Bartha szerint – még az előzetesen feltételezett teljesítményüknél is sokkal jobban futnak. Ám nyomatékosította, az elszabaduló energiaárak nem csupán a dízeles és gázos buszokat sújtják, miután – habár kisebb mértékben, de – a villannyal működő tömegközlekedési eszközök üzemeltetése hasonlóképpen drágult meg az elmúlt hónapokban.