Ugrás a tartalomra

Fagyiban mért címpénz – ilyen az ételfutár élete

Létrehozva
Ha borravalót kap, akár öt gombóc fagyit is megkereshet óránként egy ételfutár Miskolcon, az inkább városi legendának tekinthető milliós bérektől tehát nagyon távol vagyunk. Aláígérő alvállalkozókról, adóügyekben gyakran tájékozatlan munkavállalókról és egy reménnyel kecsegtető tervezetről is beszélgettünk szakmabeliekkel.

Nem akartam tovább csinálni, három év után otthagytam a futárkodást – mondja érdeklődésünkre József, aki főállás mellett vállalt futárkodást a világjárvány lecsengése után, hogy kiegészítse az alapbérét. A pohár azonban mégsem amiatt telt be, hogy ne lehetett volna összeegyeztetni a két munkát.

– Eleinte jónak bizonyult ez a plusz kereseti lehetőség, de idővel felhígult a társaság. Túl sok embert vettek fel. Úgy is mondhatnám, hogy sok lett a vadász, a fóka meg kevés – idézi vissza a tavalyi kilépése előtt történteket.

A telefonján mutatja közben a lementett útjait. Egy este alatt többször keresztülszelte Miskolcot észak és dél, nyugat és kelet irányban. Ő még megtehette, hogy válogat a címek között.

– Nekem fontos volt az is, hogy olyan futárcéghez mentem, ahol csak kártyás fizetés van. A címpénzekre mondok egy példát: jött az ajánlat a telefonomra, miszerint egy 12 kilométeres útra kaptam volna 1500 forintot. Na, most tudni kell, hogy nem feltétlenül kapsz visszafelé is felvehető csomagot, így a 12 kilométerből akár 24 is lehet. Nem vállaltam – mondja.

A nap bizonyos időszakaiban nagyon megérte – volna, ha kevesebb ember van kint, mondja József, aki a jatt kapcsán úgy fogalmazott: „siralmas volt, ha kaptunk is, akkor sem Tapolcán”.

– Az újabbak, a jellemzően 25 év alattiak minden fuvart elvittek, gondolkodás nélkül. De ha kicsit utánaszámoltak volna, maguk is rájönnek, hogy többe került a hús, mint a leves. Valamiért nem nézik, hogy mennyi a fenntartási költség, az amortizáció, a telefonszámla, a könyvelő stb. – vélekedik.

Ő a saját(ságos) rezsicsökkentéseként tekintett a futárkodásra.

– Szerettem ezt csinálni, de nem csak amiatt, mert így spórolni tudtam a rezsin. Egyedülálló vagyok; ha valaki lett volna mellettem, akkor nem hiszem, hogy bevállaltam volna. A társaság hiányzik – mondja József, aki azt is elárulja végül, hogy ha rendel, akkor mindig ad 4-500 forintot.

„Az már illő manapság”

– vélekedik.

Kép
ételfutár
Úton a futár. Van, hogy egyszerűen nem éri meg elvállalni a címet. Illusztráció. Forrás: pixabay

Gombócból is kevés

Érdeklődésünkre más, jelenleg is dolgozó miskolci futárok arról panaszkodnak, hogy bármennyire is megalázó egy-egy címpénz, nem igazán van választásuk, hiszen ha visszautasítanak egy fuvart, akkor hátrébb sorolja őket a rendszer. Egyikük elmondta, hogy még az útvonalat is egy applikáció szabja meg nekik. Túl nagy mozgásterük nincs, így aztán az étkezésüket, vagy a vécézést is ilyen feltételek mellett kell megoldaniuk.

Miskolcon több száz futár van a rendszerben – mutat rá Szemerszki István érdekképviseleti tag (hogy mennyire telített a piac, arról később). Azt is megtudjuk a miskolci futártól, hogy míg korábban távolság alapján kapták meg a címpénzt, évekkel ezelőtt ún. dinamikus díjazást vezettek be az egyik platformcégnél. Ez jóval bonyolultabb, hiszen a távolság mellett olyan mutatókat is figyelembe vesz, mint például, hogy hány futár van kint, illetve mennyi rendelés érkezik be.

Amire a fent idézett futárok is felhívták a figyelmet, ő is megerősíti: könnyen parkolópályára lehet kerülni, ha valaki visszautasít egy címet! A műszakfelvételnél a legjobb csoport foglal először. A cím elfogadásánál egy futár mérlegeli a felkínált árat, és azt, hogy milyen messzire kell vinni a csomagot, ott várhatóan milyen könnyen kap újra címet. István rámutat: bizony kapnak olyan címpénz-ajánlatokat is, amelyeket konkrétan veszteséges lenne kiszállítani.

De az is előfordul – panaszolja –, hogy a megjelenített címpénztől végül kevesebbet ír jóvá az egyik cég. Azzal fedi le magát, hogy „várható keresetként” jelölték meg az összeget. Az eltérés több száz forint is lehet.

– Arra nincs befolyásunk, hogy mennyi címet kapunk; ezt a cég határozza meg. Ennek megfelelően a keresetünk is ingadozik – van, amikor tisztességes bért lehet összehozni, máskor egyszerűen nem érte meg kint lenni. Persze tudjuk, hogy mivel nem alkalmazottként, hanem vállalkozóként dolgozunk, így mi magunk viseljük annak a kockázatát, ha nem keresünk annyit, amennyi a megélhetéshez szükséges – fogalmaz István.

„Átlagosan egy gombóc fagyi áráért szállít ki egy miskolci futár. Ha elég ügyes, akkor egy óra alatt lehet négy gombóc fagylaltja is, és ha még a vevő is ad neki egyet, akkor öt gombóc is összejöhet”

– fogalmaz, hozzátéve: persze ebből a nagyjából 2500-3000 forintból le kell vonni a költségeket. Ráadásul a borravaló is egyre kevesebb, amit még érthetőnek is tartanak, hiszen nőttek az árak, amit egyre fájdalmasabb kifizetnie a vevőnek.

Tisztességes bért kérnek

Visszatérve a futárokkal telített piacra: Szemerszki István elmondása szerint „a többségük vállalkozóként szeretne dolgozni”, azonban tavaly már Miskolcon is megjelent a platformcégeknél az alvállalkozókon keresztüli foglalkoztatás. Azt mondja, hogy aláígértek a korábbi béreknek, ami „szembe megy a kormány és a város törekvéseivel”, mivel így kevesebb az iparűzésiadó-bevétel.

István úgy tudja, hogy van olyan alvállalkozó Miskolcon, amely bruttó 2500 forintot fizet óránként a kiszállításért a „megbízott” futárnak – viszont a címek legalább 80 százalékát kötelező elvinni. Ez véleménye szerint torzítja a versenyt, mert vállalkozóként ennél többet lehetett keresni az alvállalkozói (flottás) üzleti modell bevezetése előtt. Ráadásul a futárok körében elterjedt nézet és tapasztalat alapján vélhetően az algoritmus is előbbre sorolja azokat, akik minden címet vállalnak.

Ő úgy számol, hogy a 2500 forintból, mindent levonva, alig 500-900 forint közötti összeg marad az egyéni vállalkozóként dolgozó futárnak óránként, hiszen neki ki kell még fizetnie a 15 százalékos személyi jövedelemadót, a 13 százalékos szociális hozzájárulási adót, az iparűzési adót, a könyvelőt, a jármű szervizelését és a telefondíjakat is. A havi elérhető nettó díjazás így alig haladja meg a nettó 200 ezer forintot.

Kép
ételfutár
Nem könnyű a futár élete. Illusztráció. Forrás: pixabay

„Miskolc és Magyarország sem erre tart, mint ahová a fizetéseket ezek a cégek belőtték”

– fogalmaz.

István azt mondja, hogy a taxisokhoz hasonlóan a futároknak is ki kell állniuk önmagukért, hogy érvényesíteni tudják a jogaikat, és „tisztességes munkáért tisztességes béreket” kapjanak.

– Mi párbeszédre törekszünk, a futárcégekkel is. Komoly előrelépés, hogy a Futárok Ligájának sikerült tárgyalást kezdeményeznie a kormánnyal, illetve eljuttatni a javaslatokat a megfelelő hivatalos platformon keresztül. Hamarosan a parlament elé kerülhet, hogy a futárok, hasonlóan a taxisokhoz, kedvezőbb feltételekkel adózhassanak – mondja.

Futárok Ligája

Tóth Gergő a pandémia óta biciklis futár a fővárosban. Érdekvédelemmel a kata-törvény 2022-es módosításakor kezdett el foglalkozni, a Futárok Ligája érdekképviseleti szervezet tavaly februárban alakult meg hivatalosan.

„A létezésünk egyfajta kontrollt jelent a nagy platformcégek számára, számolniuk kell velünk”

– fogalmaz az érdekvédelmi szervezet képviselője.

Kép
Tóth Gergő futár
Tóth Gergő az ATV Start Plusz műsorában

Ő is úgy véli, hogy fontos lenne egyfajta öntudatosság kialakítása. Sokan ugyanis szinte úgy csöppentek bele a szakmába, hogy alapvető adózási és egyéb dolgokkal nincsenek tisztában. Az érdekvédelem mellett edukációs feladatokat is igyekeznek felvállalni.

Gergőtől megtudtuk: „van arra törekvés”, hogy javítsanak a futárok helyzetén. Ennek a lényege, hogy a minimálbér után kellene adózniuk abban az esetben, ha megtörténne a tevékenységi kör átsorolása a 40/60-as átalányadóból a 80/20-as költséghányadba, ami meglátása szerint „egy jelentős tehercsökkentés” lenne számukra. Reményeik szerint akár már szeptemberben választ kaphatnak a tervezetre a kormány részéről.

És komoly változást hozhatna az is, ha 2026 októberéig bevezetnék az uniós direktívát Magyarországon, ami Tóth Gergő szerint „rendet tudna tenni a platform munkások életében, és hozzájárulna a tisztább piaci feltételek kialakulásához”. Ha ugyanis azok, akik főállásban dolgoznak heti 40 órát, átminősíthetnék magukat alkalmazottá, és élvezhetnék ennek minden előnyét, például, hogy elmehetnek beteg- vagy fizetett szabadságra, lenne felmondási idejük, és ebben az esetben megilleti őket a minden munkaviszonyhoz kötődő jog, amely a jelenleg tapasztalható, alvállalkozók által fenntartott megbízásos szerződési formában és vállalkozói szerződéses konstrukcióban egyáltalán nem. A becsléseik szerint kb. 15 ezer futárból 1500-2000 futárt érinthetne a direktíva bevezetése.

Ez is érdekelhet

Extra munkahelyek, új modellek – európai autóipari fellegvár lesz a magyar város
GazdaságBelföld
Jelentős fejlesztés jöhet a Mercedesnél.
Többezres leépítést jelentett be a világ legnagyobb autóipari beszállítója
GazdaságMiskolcBelföldVilág
Súlyosan megszenvedték az ipart sújtó válságot.
BorsodChem duális
Jövőbe mutató tudás: új tanév indult a BorsodChem duális programjában
GazdaságBorsod-Abaúj-Zemplén
Csaknem harminc középiskolás és egyetemi hallgató kezdhette meg szakmai tanulmányait a vállalatnál, amely a térség egyik legjelentősebb ipari és munkaerőpiaci szereplőjeként hosszú távon is elkötelezett az utánpótlás-nevelés mellett.
NAV keresetkimutatás online: így segíti a hitelfelvételt az Ügyfélportál (ÜPO)
Gazdaság
Az ÜPO tulajdonképpen az adózás kezdőlapja: szinte minden adóügy intézhető itt online.