Cikksorozatot indítottunk kedden, melynek első részében a Kerékpáros Miskolc Egyesület részéről Kunhalmi Zoltán beszélt nekünk arról, milyen fajtái vannak a népszerű e-bike-oknak, hol használhatjuk őket, és milyen nehézségeket okozhatnak a közlekedésben.
Most a rendőrség részéről Janasóczki Attila, a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtószóvivője válaszol nekünk arra, hogy milyen szabályokat kell betartania azoknak, akik nagy teljesítményű elektromos kerékpárt használnak.
Ahogy az előző részben már olvashatták, a nem hagyományos, de tisztán emberi erővel hajtott kerékpárok két fő csoportja az elektromos rásegítésű kerékpár (pedelec) és az elektromos kerékpár. Míg előbbinél a motor csak rásegít, de mindenképp szükséges hajtani a pedálokat, utóbbit tisztán az elektromotor mozgatja, haladásához emberi erőt nem igényel.
Jelenleg is tart a közúti közlekedési jogszabályok megújítása. A besorolásoknál a teljesítményhatárok még változhatnak, ám annyi bizonyos, hogy kerékpárról 25 km/h sebességig beszélünk, az ennél nagyobb sebességgel haladni képes elektromos járművek azonban fogalmilag már nem kerékpárok, hanem segédmotoros kerékpárok.
A szabályozás alapelve, hogy a pedelecekre és az elektromos kerékpárokra a (hagyományos) kerékpárokra vonatkozó, míg az elektromos segédmotoros kerékpárokra a segédmotoros kerékpárokra vonatkozó KRESZ szabályok az irányadók.
Janasóczki Attila elmondta, hogy a KRESZ vonatkozó szakaszai szerint az elektromos motorral hajtott kerékpárok minden esetben valamilyen jármű kategóriába tartoznak, mivel azt beépített erőgép hajtja.
– Minden egyes egyedi intézkedésnél megvizsgáljuk az adott eszköz adattábláját, esetleges típusbizonyítványát, és ennek alapján bíráljuk el, hogy melyik kategóriába tartozik az érintett eszköz – írta le, hogyan is néznek ki a rendőrségi ellenőrzések ezeknél a járműveknél.
Felhívta arra is a figyelmet, hogy segédmotoros kerékpárok esetében az alábbi kötelező feltételeknek kell teljesülnie:
- legalább AM kategóriájú vezetői engedély,
- kötelező felelőségbiztosítás,
- világító és jelző berendezés,
- továbbá bukósisak használata.
Megtudtuk azt is, hogy Miskolcon (ahogy Magyarország minden területén) jelentősen megnőtt az elektromos közlekedési eszközök használata, ebből adódóan több közlekedési baleset részese is volt már ilyen jármű, azonban arról nem áll rendelkezésre statisztikai adat, hogy milyen minőségben (ételfutár, kedvtelési cél stb.) vettek részt a balesetekben.