Véghajrában az Y-híd projekt
Hamarosan elkészül Miskolc komplex közlekedésfejlesztési projektjének, azaz Y-hídnak és a hozzá kapcsolód útfejlesztéseknek az első üteme – ezt szombaton jelentette be a helyszínen, vagyis az új hídon tartott sajtótájékoztatón Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházási vezérigazgató-helyettese, Csöbör Katalin országgyűlési képviselő és Veres Pál, Miskolc polgármestere.
Csöbör Katalin, előbb megköszönte a miskolciak türelmét, majd hangsúlyozta, az elkészült híd mindenkit kárpótol majd, hiszen már most is látszik, hogy mennyire impozáns lesz. Kiemelte: a kivitelezés a végéhez közeledik, az Y-híd szerkezete már teljes egészében elkészült, a dilatációs szerkezeteket is beépítették kerültek, már csak néhány, az építkezés volumenéhez képest kisebb munka van hátra, így várhatóan decemberben birtokba vehetik az autósok a létesítményeket.
Veres Pál mérföldkőnek nevezte azt, hogy a fejlesztés elkészülhet, mivel a városban évtizedes igény volt arra, hogy megoldják a Martinkertváros és Szirma belvárossal való kapcsolatát, mint ahogyan az is, hogy a hármas főúton beérkezőket kitereljék a belvárosból, és létrejöjjön egy alternatív útvonal.
- Bízom benne, hogy másfél-két év múlva, amire a projekt második ütemének tervei készen vannak, lesz olyan állapotban a világgazdaság, hogy azt hazai, vagy uniós forrásból meg tudjuk valósítani, ugyanis az adna igazi értelmet ennek a hídnak. Mi ezzel párhuzamosan a város teljes közlekedési koncepcióját átdolgozzuk a város közlekedésének megkönnyítése érdekében – jelentette ki Veres Pál.
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese a gördülékeny együttműködés előnyeiről szólt. Mint fogalmazott, miskolci beruházásuk szép példája volt annak, hogyan tud a megrendelő a kivitelezővel, a várossal, a politikai döntéshozókkal és a finanszírozóval úgy együtt dolgozni, hogy egy elkezdett projekt még jobbá váljon annál, mint amilyennek a kezdéskor tervezték.
- Miskolcon egy olyan sokrétű beruházási csomag valósul meg, amelyik a jelentős közlekedési hatásai, hálózati szerepe mellett a városrehabilitáció fontos eszköze. A különféle közlekedési módok biztonságos igénybe vételét lehetővé tevő fejlesztés emellett a városképet is pozitívan meghatározó emblematikus műtárgyakkal gyarapítja a várost – jelentette ki.
Az esemény követően a NIF részletes adatokat közölt arról, hogyan is áll most a projekt, ezeket vesszük most sorra.
Az Y-híd
A híd – mint a legnagyobb projektelem – befejezéséhez hátra van az aszfalt kopóréteg terítésének befejezése, a szalag- és gyalogos korlátok elhelyezése, a burkolati jelek felfestése, a jelzőtáblák elhelyezése és a hídágak találkozásánál a jelzőlámpás forgalomszabályozás kiépítése. Próbatervezése várhatóan szeptember 20-án és 21-én lesz, ekkor tizenkét darab, 37 tonna össztömegű négytengelyes teherautót állítanak majd fel a hídra egyszerre, majd a gépek át is haladnak rajta, így mérik meg a statikus és dinamikus terhelések hatását.
A közvilágítási oszlopok és forgalomtechnika portálok telepítése befejeződött. Az átlátható, üveg zajvédő falelemek is folyamatosan kerülnek a helyükre.
A gyalogos közlekedést biztosító felvonók és lépcsők szerkezetépítési munkái elkészültek és megkezdődtek a gépészeti munkák is.
A P+R parkoló pályaszerkezetének kiépítése befejeződött, itt a közvilágítási oszlopok elhelyezése van még hátra.
Az Y-híd alatti és melletti szervizutakon szegélyépítési, illetve aszfaltozási munkák zajlanak, továbbá párhuzamosan a csapadékcsatornát is építik.
A kerékpáros híd
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, egy új kerékpáros híddal bővül a városi kerékpáros úthálózat. A Martinkertváros és a meglévő Szinva-parti kerékpárút között kiépülő új kerékpárút hídját szeptember 7-én éjjel a helyére emelték. Az új, 420 méteres szakasz kiépülésével a kerékpárosok az autós forgalomtól teljesen elválasztott, biztonságos szakaszon tekerhetnek majd. A kerékpáros infrastruktúra teljes egészében 2023 tavaszára készül el.
Kisfaludy utcai vasúti híd
A több mint 30 éve megépített híd felújítása során elbontják és újjáépítik a burkolati rétegeket, szigeteléseket, hídszegélyeket és a korlátokat is. A kivitelezési munkálatok teljes egészében szintén jövő tavasszal készülnek el, azonban a felújított hidat a gépjármű forgalom már lényegi korlátozások nélkül használhatja idén decembertől.
Turbókörforgalom
Arról is részletesen beszámoltunk, hogy júliusban elkészült a körforgalom keleti oldalának pályaszerkezete, melyet követően a munkák a körforgalom nyugati felének építésével folytatódtak. A munkák októberi befejezésével alakul ki a három forgalmi sávos, jelzőlámpás forgalomszabályozású turbó körforgalom. A kelet-nyugati irányú kerékpáros forgalmat a körforgalom északi ágán vezetik át.
Vörösmarty utca
Mint ahogyan az is tudott, hogy a Vörösmarty utca kétsávosról négysávosra bővül 570 méteren hosszúságban. Ez vezet fel az Y-hídra, amelynek egyik ága a Martinkertváros, a másik pedig a Tiszai pályaudvar felé tart majd.
A Vörösmarty utca északi oldalán elkészült az aszfalt kötőréteg. Jelenleg a forgalomirányító berendezések portáljainak telepítése és az ivóvíz hálózat élőre kötése zajlik. Még e hónapban megkezdődik a kopóréteg aszfaltozása, ezt követően pedig kiépül a 2×2 forgalmi sávra bővített útszakasz végleges forgalmi rendje.
A NIF közleménye úgy fogalmaz: a beruházás előnyeit hamarosan érezhetik a közlekedők, mivel az Y-híd, az új körforgalom és a Vörösmarty utca négysávossá bővítésének év végi átadásával – valamint a kapcsolódó beruházások jövő tavaszi befejezésével – megszűnnek a környéken csúcsidőben jelentkező torlódások és egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar megközelítése is.
A beruházás a Technológiai és Ipari Minisztérium (jogelőd: Innovációs és Technológiai Minisztérium) megbízásából a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a He-Do Kft. végzi nettó 13,5 milliárd forint értékben.