Ugrás a tartalomra

Flóra mosolya: nyomozás a képtárban

Bájer Máté
Utoljára módosítva
2021. július 04. vasárnap 15:34
Nemcsak a művészeti értéke tehet különlegessé egy festményt, hanem a múltját felfejtő kutatás is.
Fotó: Beregi László

2004-ben jelent meg a Herman Ottó Múzeum Képtárának katalógusa, melynek borítóján a Flóra című festmény szerepel. Jelenleg – még – ezzel a képpel találkozik a látogató akkor is, ha belép a galériába. Nem véletlen a választás: olyan izgalmas sztorit rejt a mű múltja, ami még inkább érdekessé teszi az amúgy is különleges festményt.

- A Flóra egy tolcsvai padlásról került elő 1984-ben, rendkívül rossz állapotban: a vászon sérült volt, a festékréteg jelentős mértékben lepergett, és vastag szennyeződésréteg is borította – ismertette a kép fellelésének körülményeit Pirint Andrea, az intézmény művészettörténész-muzeológusa, aki hozzátette, nehezítette a meghatározását, hogy nem volt a festményen szignatúra.

- Nem tudtuk, hogy ki festette a képet. A muzeológusok, akik kimentek a helyszínre, mégis érdekesnek találták, így a múzeum megvásárolta, és elkezdődött a restaurálás. Amikor a szennyeződést eltávolították, akkor tűnt elő a háttérnek egy keskeny rétege, ami egy város látképét ábrázolta. A részletek alapján sikerült azonosítani, hogy a ma már Szlovákiához tartozó Eperjes egykori látképét örökítették meg.

A festmény készítési idejét, jellemző előadásmódja alapján, a szakértők a 19. század közepére helyezték.
- Tekintve, hogy ebben az időben Rombauer János az egyetlen festő, aki Eperjes környékén működött, és ilyen művészi minőségben dolgozott, neki tulajdonították a képet.

Itt azonban még nem ért véget a nyomozás.
- A mű egy friss virágokkal foglalatoskodó fiatal lányt ábrázol, így emiatt, és a tavasz római istennője után kapta a Flóra nevet. Azonban gyanítható, hogy a kép több, mint a tavasz egy szépen megfestett allegóriája – ami egyébként gyakori téma volt a kor képzőművészetében. Nyugalmazott művészettörténészünk, Goda Gertrúd arra a következtetésre jutott, hogy Rombauer János ezzel a képpel állított emléket fiatalon elhunyt lánya előtt. A festő életrajzát ismerő szakértők pedig elfogadták ezt a megállapítást. Így került a Flóra című kép a kiállításunk fő helyére.

Most jött el az idő, amikor el kell köszönnünk Flórától, vele együtt pedig a jelenlegi képtártól is. A megújuló kiállítás koncepcióját ugyanis a hazai műgyűjtés történetének 1945-1970 közötti periódusa jelenti. A Flóra – 49 más kép mellett – nem illik ebbe az állományba. A most nyugdíjba vonuló festmények egyelőre raktárba kerülnek, de időszaki kiállításokon valószínűleg újra láthatja majd őket a közönség.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!