Ugrás a tartalomra

Provokatív és pajzán – vígjátékkal nyit újra a Miskolci Nemzeti Színház

Kujan István
Utoljára módosítva
2020. június 18. csütörtök 13:15
A szerelemnek ezer arca van, és ebből csak az egyik a fájdalom – mondja Mohácsi János rendező. A Miskolci Nemzeti Színház Európában elsőként tart premiert a járvány miatt elrendelt korlátozások feloldását követően. Rögtön egy olyan vígjátékkal nyitnak, ami kiutat mutathat a hazugságok, elfojtások, önbecsapások szövevényes párkapcsolati hálójából. A bemutatót pénteken tartották, azonban a szélsőséges időjárás miatt az félbeszakadt. A teátrum azt ígéri: vasárnap pótolják.

Több ezer éve keresik rá a választ, de ma is talány: mit akar a nő és mit a férfi, ha fellobban, vagy épp bealudni készül köztük a szerelem lángja? Az újraindulás első bemutatója, a Francia rúdugrás című magyar vígjáték sajátos formában, döntően a szexualitást középpontba állítva igyekszik választ találni az emberek milliárdjait feszítő kérdésre.

A szexuál-parapszichológus guruhoz egy viharos éjjelen két fiatal pár érkezik, hogy rendbe tegyék az omladozó kapcsolatukat. A keresztül-kasul bonyodalmas ötöshöz nemsokára egy vadító hatodik is kapcsolódik, így készen áll a szextett: és ez az együttes nem ismeri a kéziféket.

Végh Csaba képgalériája!

Rég nem tabu

– Az, hogy szerelmek születnek és múlnak el, hogy megcsalnak és megcsalatunk, nem tabutéma, több ezer éve a drámairodalom része – mondja a darab rendezője. Mohácsi János szerint a vígjátéki keret teszi fogyaszthatóvá a témát; segít, hogy másként lássuk magunkat, problémáinkat, saját elfojtásainkat a színpadon. – Aki volt már szerelmes, és szerelmeskedett úgy, hogy nem csupán az aktusra figyelt, az tudja, hogy a szerelemnek ezer arca van. És ebből csak az egyik a fájdalom, a szenvedés. Az élet sokkal gazdagabb annál, minthogy csak a kínzó oldalát nézzük.

A maguk tragikusságában is vicces szexuális konfliktusok állnak a fókuszban, de a szókimondó dialógusok és 18-as besorolás ellenére se pornográf előadást várjon a közönség. – Még a nagy, pusztító szerelem is elfogy egy idő után, talán nem is lenne életszerű, ha megmaradna. Ugyanígy a szexuális vágy is csökken, ahogy az évek múlnak. De ennek a lángolásnak az emléke, a közösen átélt dolgok képesek összefűzni a párokat továbbra is – vonja le a tanulságot a rendező, hozzátéve: a problémáink felismerésében, a gátlások legyőzésében segíthet a darab, s ha ez megtörténik, „akkor nem csupán színházat csinálunk, hanem varázsolunk”.

Az ezerarcú szerelem: behódolás, féltékenység, uralkodás

Az előadást a jogszabályban meghatározott biztonsági intézkedések betartása mellett a Nyári Színházban láthatta a közönség. – Mindenki ki van éhezve arra, hogy újra színházba járhasson. A nézők fizikai közelsége, „sokaságuk” nagyon sokat tesz hozzá egy-egy előadáshoz. Ha a színész most lepillant a színpadról, nem teli nézőteret lát, amit tudni kell kezelni – hiszen ez korábban a bukás érzetét keltette benne. S hogy mit okoz a nézőkben ez az atomizálódás? Azt magam sem tudom még megmondani.

Szemérmes, szégyenlős

A szexuál-parapszichológus gurut, Goldmark Ernőt alakító Görög László Jászai-díjas színművész úgy fogalmazott, a problémáról, amit a darab boncolgat, bár mindannyiunkat foglalkoztat, sokszor szemérmesen beszélünk. – Igyekszünk a jó ízlés határain belül maradva bemutatni, hogy a szereplőknek sorsuk van, amit fel kell fejteni. Problémáikat úgy oldhatják meg, ha lekaparják magukról a rájuk rakódott „üledéket”.

Figyelj a belső hangra, és békére lelsz

És ebben a folyamatban bizony a szakember is elveszítheti az irányítást. – Ami itt történik, arra józan ésszel nem lehet számítani. Ernő is, mint egy parafadugó az örvényben, próbál a felszínen maradni, ami hol sikerül, hol nem. A készülés során mi magunk is sokat szégyellősködtünk, meg sokat kuncogtunk, talán a nézők között is sokan meghökkentőnek találják majd a darabot, de ez reményeink szerint el fog múlni.

Metamorfózis

A Ráth Zsuzsát alakító Czakó Julianna szerint a darab egyáltalán nem a szexualitásról szól – sokkal inkább hazugságokról, elfojtásokról, de legfőképp arról, hogy ha kimondunk egymásnak valamit, akkor azoknak varázslatos erejük tud lenni. – Zsuzsa egy kifinomult, törékeny nő, de az este teljesen kifordítja önmagából. Remélem, ez a metamorfózis jól nyomon követhető a darabban – mondta a színművésznő.

Egy kor, ahol nincs magánélet. Egyszer lebukunk

Férje, Ákos egy munkahelyi afférokkal tűzdelt, magabiztos üzletember. A macsó imázs azonban sok titkot takar. – Igen, valószínűleg álarcot hord. Az ember hajlamos mindenféle olyan attitűdöt felvenni, amitől királynak hiszi magát, amivel kompenzálni próbál – mondta Harsányi Attila. A Jászai-díjas színművész hozzátette, a darab folyamán aztán szépen lassan kiderül, hogy ez az egész kivagyiság, önteltség, macsóság szükségtelen. – Egyszerűen lehet csak normálisan élni, szeretni, nem kell hozzá semmi extra.

Menekülésben

Kati és Gyula házasságában az erőviszonyok nem a hagyományos felállást mutatják. A határozott, karrierista feleséget Prohászka Fanni színművésznő alakítja. – A férjével való kapcsolatában pont az a tragédia, hogy a nő hordja a nadrágot. Ahogy azonban elkezd férfiként viselkedni, kiegyenlítődnek a szerepek. Onnantól esély van rá, hogy rendben lesznek. Van feloldás a Katiban és a kapcsolatukban meglévő, mérgező és megterhelő frusztráltságra.

A barátságon, és azon is túl

Gyula karaktere a feleségéhez fűződő kapcsolatból építkezik. A mulya, tesze-tosza férfit Fandl Ferenc színművész alakítja. – Érzelmi menekülést él át a karakter, máshol keresi, amit a feleségénél nem talál meg. Ez nem bizonyul jó döntésnek, de humorforrássá válik a darabban. Viccesen azt szoktam mondani, hogy a civil életemben én hordom a nadrágot otthon… és én is mosom, vasalom. A darabban kimondom, hogy a feleségem nem tekint egyenrangú partnernek. Egy párkapcsolat akkor működhet jól, ha ez nincs meg. Ha az előadással sikerül elérni, hogy a hasonló helyzetben lévő nőkben, férfiakban megszülessenek azok a kérdések, amiket fel kell tenniük a párjuknak, akkor talán még segíteni is tudunk azon, hogy az élet jobb legyen.

Őrjítő szexualitás. Magával ránt a mélybe

A párkapcsolati terápia berobbanó, kezdetben misztikus nő soha nem látott gyönyöröket ígér, de aztán ő is elveszti álarcát. Egyszerűség és üresség sejlik fel benne. – Sokáig cizelláltuk a szöveget, hogy mindenki saját ízlésének megfelelően tudja hozni a karaktert – mondta az Anikót alakító Szirbik Bernadett. – Bízom abban, hogy vállalható és jó előadást láthatnak a nézők. Európában egyedülálló, hogy új bemutatóra készülünk. Azért van benne kockázat, de a csapat nagyon jól működik együtt a színpadon. Én nem érzem úgy, hogy ez egy meglehetősen szexus darab, és az ember kicsit zárkózottabb, prűdebb, félénkebb benne. Az adott közegre, az adott társaságra van írva. Mindenki azt akarja, hogy robbanjon a történet.

A premiert eredetileg pénteken tartották volna meg, azonban a szélsőséges időjárási viszonyok miatt kénytelenek voltak azt megszakítani. A teátrum facebook oldalán azt írja: nem hagyják cserben Arany bérletes nézőiket és az egészségügyi dolgozókat, akiket a péntek esti előadásra hívtak: rendkívüli módon vasárnap tartják meg a ma félbeszakadt előadást. 

A jegyiroda munkatársai mindenkit értesíteni fognak a pontos részletekről és a www.mnsz.hu oldalon, valamint a facebook oldalunkon is folyamatos információkat adnak a pótolt bemutatóról. 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!