Ugrás a tartalomra

Járatsűrítés: hasonlóan jártak el a vidéki közlekedési vállalatok

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2020. november 15. vasárnap 19:53
Kérdéseinkre az MVK-n kívül még két cég válaszolt, ebből kiderült: míg Miskolcon a pluszjáratokat beépítették a menetrendbe, Debrecenben és Pécsett csak rásegítő járatként, igény esetként indítják azokat.
Miskolc CNG buszai 2015 óta róják a város utcáit. Forrás: MVK Zrt.

A hét elejétől sűrűbben közlekednek Miskolcon az autóbuszok és a villamosok a csúcsidőszakokban. Ahogyan azt hétfőn megírtuk, hétfő reggeltől húsz vonalon összesen kilencvenhattal indul több járat a városban reggel hét és kilenc, valamint délután három és este hét óra között. Tette ezt az Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) annak ellenére, hogy mindez jelentős többletköltséget emészt fel, ráadásul adataik szerint szeptember óta csökkent az utasszám.

Juhász János a cég villamosközlekedési igazgatója a Miskolc Televíziónak korábban úgy nyilatkozott, ennek oka egyrészt az, hogy az egyetemisták digitális munkarendre álltak át, de csökkenő utasszámot okozott az is, hogy a járvány miatt most sokan – persze, akik tehetik – autóba ülnek a közösségi közlekedés igénybevétele helyett.

Ahogyan arról korábban lapunk részletesen beszámolt, a kormány még november 3-án döntött arról, hogy a zsúfoltság mérséklése értelmében sűríteni kell a reggeli és a délutáni csúcsidőkben a tömegközlekedési eszközök menetrendjét. A közlekedési cégeknek akkor mindössze egy napjuk volt, hogy kidolgozzák járatsűrítési tervüket, az MVK ezt akkor zokszó nélkül megtette, ennek lett eredménye a már említett közel száz plusz indulás mintegy húsz vonalon.

Kíváncsiak voltunk arra is, hogy hogyan jártak el a hasonló helyzetben lévő vidéki közlekedési cégek. Kérdéseket a debreceni, a szegedi és a pécsi közösségi közlekedést lebonyolító cégeknek küldtünk, válaszokat a DKV Zrt-től és a pécsi Tüke Busz Zrt-től kaptunk, ezeket vesszük most sorra.

Elkészültek

Azt gyorsan leszögezhetjük: járatsűrítési tervet mindhárom vállalat készített, azokat azonban csak más-más időpontban fogadta el az illetékes megyei kormányhivatal. A DKV és az MVK november 9-én kapta meg a jóváhagyást a hivataltól, ezen a napon viszont már sűrítve kellett volna járnia a buszoknak és a villamosoknak. Az MVK nem bízta a véletlenre, hogy a törvényi előírásoknak mindenképpen megfeleljen, jóváhagyás nélkül is elindította a sűrűbb közlekedést, a DKV viszont kivárt,ők november 10-én, kedden üzemkezdettől vezették be az új, járványhelyzeti menetrendet.

Fotó: MiNap-archív/Juhász Ákos

A Tüke Busz helyzete érdekesebb, ők a hétfői válaszukban még azt írták: várják a Baranya Megyei Kormányhivatal jóváhagyását. Tűkön ülve várakoztak egészen másnapig: honlapjuk szerint csak 10-én bólintottak a cég terveire.

Műszaki tartalékból plusz járművek

A sűrítés egyébként mindhárom cégnél hasonló volt. A DKV úgy fogalmazott: autóbusz, trolibusz és villamos járműállományuk korlátozott kapacitású.

Debreceni busz, trolibusz és autóbusz. Forrás: dehir.hu

- A járatsűrítési tervünk szerint a jelenleg rendelkezésre álló járműállományunkból villamosok esetében a saját műszaki tartalékunk terhére állítunk be plusz járműveket a forgalomba. Az autóbuszok esetében pedig a közszolgáltatásban résztvevő konzorciumi partnerünk bocsát rendelkezésünkre plusz járműveket annak érdekében, hogy a járatsűrítésnek eleget tudjunk tenni. Ezek a tartalék járművek, a benyújtott terv szerint a jelenlegi menetrenden felül, úgynevezett rásegítő járatként közlekednek majd, azokon a vonalakon, amelyeken azt indokolja az utasszám – írják.

A TÜKE Busz szerint nem indokolt a sűrítés

A pécsi közösségi közlekedés lebonyolításáért felelős TÜKE Busz azt írta: egy járaton már a rendelet megelőzően is sűrítés történt, melyet továbbra is fenntartanak.
- Az uránvárosi autóbusz pályaudvarról egyes járatok esetében további tartalék járműveket vezénylünk. Ezek az autóbuszok rásegítő járatként az utasforgalom függvényében indulnak. Utasforgalmi adatok alapján általános járatsűrítés a cégünk álláspontja szerint nem indokolt a pécsi helyi járatokon. Az értékesítési adatok alapján - az országos tendenciákkal megegyezően -  mintegy 20 százalékkal kevesebben használják a pécsi helyi közösségi közlekedés járműveit. Az ingyenes parkolás miatti autósközlekedés növekedésével egyidejűleg az autóbuszokon az utasforgalom visszaesésével is számolni kell – tette hozzá válaszában a Tüke Busz.

A Tüke Busz néhány járműve. Forrás: MTI

A három cég közül tehát egyedül az MVK építette be a menetrendjébe normál és nem rásegítő járatként a járvány miatt elrendelt sűrítést. Abban viszont mindhárom cég azonos állásponton van, hogy bár november 11-től este nyolc és reggel öt között kijárási tilalom lépett életbe, a munkába eljutás és hazaérkezés lehetőségét továbbra is biztosítani kívánják azok számára, akik ehhez a közösségi közlekedést veszik igénybe.

Érdeklődésünkre a DKV, az MVK és a Tüke Busz is elmondta a járványhelyzet miatt elrendelt intézkedések alatt folyamatosan figyelni fogják menetrendjeiket, a nehéz helyzet ellenére is kiszolgálják majd utazóközönségüket.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!