Ugrás a tartalomra

Közlekedés, közétkeztetés, klímavédelmi javaslatok voltak terítéken a szeptemtemberi közgyűlésen

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2023. szeptember 29. péntek 10:55
Munkaterv szerinti szeptemberi ülését tartja a miskolci közgyűlés, kövesse a minap.hu-n és a Miskolc Televízió adásában élőben a városatyák munkáját! Az ülés reggel kilenckor kezdődik, onnantól cikkünk rendszeresen frissül a legfontosabb információkkal.

 

Tíz perces késéssel vette kezdetét a miskolci közgyűlés szeptemberi munkaterv szerinti ülése. A grémium a zárt ülésekkel együtt összesen tizennégy napirendet tárgyal. Huszonnyolc tagból a kezdetkor huszonegy fő volt jelen; mivel a közgyűlés határozatképes, megkezdték a munkát.

Veres Pál polgármester a napirend előtt két témáról szólt. Egyik a líbiai áradások témája volt, ahol összesen öt magyar mentőcsapat segédkezett a mentésben köztük Lehoczki László és Binda Nikoletta, valamint a mentőkutyáik. A városvezető elmondta, a katasztrófa nagysága miatt sajnos többnyire csak halottakat tudtak már felkutatni, azonban ez is fontos volt a végtisztelet megadása miatt. A polgármester köszönetet mondott Lehoczkiéknak az áldozatos munkáért, mint mondta, Lehoczki László és csapát Miskolc a hőseinek tekinti, és megbecsüli őket.

Mocsári László képei

Idén 200 éves a Miskolci Nemzeti Színház, melynek épülete közadakozásból épült meg – ezzel a miskolciak rendkívüli tettet hajtottak végre, bekerültek a történelemkönyvekbe. Egy hónappal ezelőtt a Miskolci Nemzeti Színházban ünnepelték a kerek évfordulót a Tatárok Magyarországban előadással, és az ünnep ezután a Szent István téren folytatódott. Veres Pál köszönetet mondott Béres Attila igazgatónak és az egész társulatnak a színvonalas munkáért, mint mondta, „évtizedek óta nem ragyogott ilyen fényesen a Miskolci Nemzeti Színház csillaga, és ezt nem mi mondjuk, hanem a kritikusok, szakmabeliek. Köszönöm, amit a városért tettek, a város mindent meg fog tenni azért, hogy a színház méltóképpen végezhesse a munkáját a továbbiakban is” – mondta.

Béres Attila színházigazgató köszönetet mondott az elismerésért. „Mindenek előtt engedjék meg, hogy önöknek köszönjem meg azt, hogy amikor az elmúlt télen az energiaválság miatt majdnem működésképtelenné váltunk, akkor segítségünkre siettek. Köszönöm szépen. Az önök nevében szeretném megköszönni annak a sok ezer miskolci lakosnak is, aki ugyanezen időszakban elképesztő módon támogatták a színházat. Volt, aki kevéske nyugdíjának tíz százalékát utalta át a színháznak, mert neki ünnep minden alkalom, mikor színházba mehet. Köszönöm a miskolciaknak, hogy ennyire szeretik a színházukat. Valahol ugyanaz történt, mint 200 ével ezelőtt, mikor a miskolciak szabad akaratukból összefogtak, forintot forint mellé téve és építettek egy színházat. Építettek egy színházat az önök szép, ük szülei, azért, hogy a tehetség Miskolcon maradjon. Ez elég erős jel számunkra is. Ebben az elmúlt kétszáz évben rengeteg olyan bélyeg került erre a városra, ami hamis. Nekünk, mai miskolciaknak a legfontosabb feladatunk, hogy ezeket a hamis, értéktelen bélyegeket lekaparjuk. Azért, hogy láthatóvá váljanak azok a bélyegek, melyek megmutatják a város valódi csodáit. Ezek egyike a színház. Fontos volt, hogy ennek a kétszáz évnek a történetét láthatóvá tegyük, ezért írt egy könyvet Somorjai Lehel és Fedor Vilmos. A címe az, hogy Színház a város tenyerén. Ennél szebben talán semmi nem fogalmazhatja meg azt, milyen a viszonya Miskolcnak, a miskolciaknak a színházhoz” – mondta Béres Attila, aki ismertette az ünnepi évad különlegességeit is (erről az évadnyitóról szóló tudósításunkban írtunk részletesen).

A direktor elmondta azt is, a Csárdáskirálynő írója miskolci, Jenbach Béla, aki a színháztól nem messze született, szomorúnak nevezte, hogy még nincsen róla utca elnevezve. „A darab eredetileg Miskolcon játszódott, később helyezték át Budapestre, viszont most, a miskolci bemutatón, én megígérem önöknek, hogy visszahelyezem a darabot Miskolcra” – ismertette Béres Attila, aki szólt a teátrumnak a hónapban kapott díjairól is.

Veres Pál expozéjában elmondta, a nyári pihenő után új politikai szezon kezdődött új lehetőségekkel, kihívásokkal – akárcsak Miskolc. „Mi valamennyien, akik itt vagyunk, a városért dolgozunk. Az értékrend különbözhet, de Miskolcért vagyunk itt. Én az emberekben, az elkötelezettségben és a szorgalomban hiszek, az energiában, ami az emberekből árad.” – mondta.

Mint fogalmazott, a XIX. Cinefest nézőcsúcsot döntött, és nemcsak a fesztivál kapott elismeréseket, hanem Miskolc is. Az Ars Sacra fesztivál kiemelt helyszíne volt: Miskolc és a szervezők csak álmaikban remélték, hogy a fesztivál ilyen siker lesz. A Szinva Örökség Napokon a városrészek közösségei mutatták meg értékeiket, a város értékét. A Miskolci Pikniken pedig teltházas koncerteken vehettünk részt, ha esett, ha fújt. Miskolc erős a közösségeiben, és ettől erős az egész város. Megmutattuk, hogy Miskolc tud örülni az értékeinek, legyünk hát büszkék ezekre! Ezeket az értékeket ugyanis nemcsak mi látjuk, de az ide látogatók, a befektetők is!

Székely Ádám, az Innocenter vezetője nemrégen azt mondta, hogy az Észak-Magyarországi Régió sikerre van ítélve, és ebben fontos szerepe van Miskolcnak. Újabb és újabb befektetők érkeznek a városba, ami nagy öröm számunkra. A fejlesztésekkel kapcsolatban a kormánynak és a városnak is nagy szerepe van. 

Veres Pál elmondta, visszavonta Révész Péter a 12-es napirendi pontot, melynek címe: Javaslat akkumulátorgyárak és akkumulátoripari alsó és felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek és létesítmények Miskolc Megyei Jogú Város közigazgatási területén való létesítésének elutasításáról

A városvezető javasolta, elsőként a 4-es napirendet tárgyalják, ami a közösségi közlekedés vonalhálózatának és menetrendjének módosításáról szól. A közgyűlés mindkét változást elfogadta.

4. Javaslat a közösségi közlekedés vonalhálózatának és menetrendjének módosítására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

A napirendhez Pakusza Zoltán képviselő módosító indítványt nyújtott be. A napirendet Kiss Péter ismertette, annak részleteiről itt és itt írtunk részletesen.

Az érintett bizottságok többséggel támogatták az előterjesztést.

Badány Lajos (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) alpolgármester a vita kezdetén a közlekedésszervező osztály létrejöttének körülményeiről, munkáiról beszélt. „Az elmúlt hónapokban az osztály elkészítette az új menetrendi és vonalhálózati struktúrát, amely figyelembe vette az utasok igényeit és az MVK, mint szolgáltató konstruktív javaslatait is” – mondta. Bár a változás jelentős többletköltséggel jár, a városnak kiemelten fontos a minőségi közösségi közlekedés biztosítása.

Hollósy András (KDNP) önkormányzati képviselő: Az elmúlt közel négy évben sokszor emeltük fel szavunkat a tömegközlekedés átszervezésével kapcsolatban. „A Fidesz és a KDNP frakció sokszor emelte fel szavát az átszervezés szükségességével kapcsolatban, most mégis azt látjuk, hogy eszeveszetten rohannak előre és kapkodnak. Négy év után most először azt látjuk, hogy talán törvénytelen dolgot tett azzal, hogy nem egyeztetett a szakszervezetekkel, az üzemi tanáccsal és az MVK-val a város. Pedig korábban minden változtatást társadalmi egyeztetésre bocsátottak. Ki tájékoztatta a városlakókat ezekről a radikális vonalhálózati változásokról? Egy MiNap cikk ehhez kevés, ezért nem fogjuk támogatni ezt a javaslatot”

Veres Pál furcsának találta, hogy nem támogatják a javaslatot, hiszen korábban folyamatosan a jobb menetrendért küzdött a Fidesz-KDNP. Bízik benne, hogy a közgyűlés nagyobb része támogatni fogja a változást.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) önkormányzati képviselő örömét fejezte ki, hogy 60 helyett 30 percenként fognak járni a buszok völgyidőszakban, ugyanakkor további módosítást javasol: iskolaidőszakban gyakorlatilag nem férnek fel a diákok a buszokra. Azt szeretnénk elérni, hogy ne szló buszok, hanem csuklós buszok járjanak perecesre, erre kaptam is megnyugtató választ. További jó hír, hogy meg fogják vizsgálni a forgalmat, szükséges-e további bővítés. Támogatni fogom a javaslatot.

Deák-Bárdos Mihály (Fidesz) önkormányzati képviselő: az elmúlt évben folyamatosan kiálltam a 2-es villamos mellett. Örömmel tapasztaltam, hogy két fordulóval több villamos fog közeledni tanítási időszakban, azonban továbbra sem értem, hogy mi köze van a Vasgyárban élőknek a tanítási időhöz, és miért 17 óra előtt megy el az utolsó villamos? Nem értem, miért nem lehet a 2-es villamos 2019 előtti menetrendjét visszaállítani? A 16-os busz esetén is örömteli a 2 plusz forduló, viszont hibás az előterjesztés. A 101B-s mindig a déli tehermentesítőn mozgott. Hogy fogják megmagyarázni azoknak a lakosoknak, akik megszokták a régi útvonalat, hogy most ez megváltozott? A menetrendváltás átgondolatlan.

Barta Gábor (Fidesz) önkormányzati képviselő: párás szemmel gondolok vissza azokra az időkre, mikor pontosan lehetett tudni, melyik buszviszonylat, milyen útvonalon jár. Ez a biztonság ma teljesen hiányzik.  A miskolciaknak elegük van az állandó menetrendváltásokból, a kimaradó, késő vagy hamarabb elhúzó buszokból. A 2019 előtti menetrend visszaállítása szükséges.

Veres Pál: a 2019  előtti menetrend visszaállítása 6 milliárd forintba kerülne, ez a pénz jelenleg nem áll rendelkezésre a miskolci költségvetésben.

Kovács László (KDNP) önkormányzati képviselő: A városiak teljesen elégedetlenek a közösségi közlekedéssel. Ez a mostani javaslat elkeserítő. Én a jó szándékát senkinek nem vonom kétségbe, de a javaslattal súlyos bajok vannak. 1.4 százalékos a fejlesztés. Völgyidőszakban tény, hogy sűrűbb lesz a közlekedés, de súlyos probléma volt az éjszakai közlekedés hiánya, hogy éjjel nem tudtak hazajutni az emberek a peremkerületekre. Ebben semmi változás nem történt. Ettől egy kicsit többet vártunk volna. „Félünk tőle, hogy ez a menetrend nem fog beválni, nincsenek illúzióink” – húzta alá.

Bazin Levente (Velünk a Város-MSZP) önkormányzati képviselő: 2020-ban jött a covid világjárvány, ami utasszámcsökkenést és gazdasági visszaesést is okozott. Emellett a tömegközlekedés állami támogatását is elvették, ez is nagyon hiányzik. A háború következtében elszabadultak az energiaárak, ráadásul a kormány elhibázott gazdaságpolitikája miatt az infláció is. Miskolc városa mindent elkövetett, hogy akár ideiglenesen, akár teljesen megszűnjön a közlekedés. Most pedig javasolunk egy jobb tömegközlekedést, de ezt nem támogatja a Fidesz-KDNP frakció és Pakusza Zoltán sem.

Bajusz Gábor (Fidesz) önkormányzati képviselő: meglátva a javaslatot megörültem, viszont az 1.4 százalékos növekedést kevésnek találtam. Korábban arról beszéltek, hogy ezt a menetrendet a miskolciak bevonásával alakították ki, mi azonban ezt nem így látjuk. „Veres Pál polgármester úrnak azt szeretnénk mondani, hogy kicsit elkéstek, korábban kellett volna elkezdeni a közösségi közlekedés rendbetételét” – tette hozzá.

Szécsényi Marianna (Fidesz) önkormányzati képviselő: örömmel értesültek a lakosok, hogy a tömegközlekedés fejlesztése napirendre került, azonban látható, hogy nagyrészt a meglévő teljesítmények átalakításával akarják ezt elérni. Ő is az MVK szakembereivel való egyeztetést, valamint a társadalmi egyeztetést hiányolta. Szerinte kész tényként kezeli a Forgalomszervező Osztály az új menetrendet, így viszont nem érti, most miért tárgyalnak erről.

Cseléné Figula Edina (Velünk a Város, Jobbik-Konzervatívok) önkormányzati képviselő: Nem minden a pénz kérdése, a járatok összehangolása, az új vonalhálózat megbízható szolgáltatást ad. A Közlekedésszervező Osztály javaslata minőségi változást fog hozni a város közösségi közlekedésében. Körzetében a 3-3A buszokat összehangolták, völgyidőszakban sűrűbb lesz közlekedésük. Ezek egy olyan fejlődés kezdeti mozzanatai, melyek további fejlesztést hozhatnak. Akkor mi az ellenkezés oka? A miskolciak nem háborúzást szeretnének, hanem jobb menetrendet, és ezt ez az előterjesztés megadja. Azt kérem mindenkitől, aki jobb tömegközlekedést szeretne a miskolciaknak, hogy szavazza meg ezt az előterjesztést.

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város, DK) önkormányzati képviselő: úgy kritizálja a Fidesz-KDNP a helyi tömegközlekedést, mintha a helyközi közlekedés rendben lenne. Mintha nem zártak volna be vasút szárnyvonalakat, mintha nem lennének folyamatosak a késések a vasúton. A mostani változás jelentős pozitív változást hoz a miskolci közlekedésbe, a 30-ast visszaállítják, sűrűbben jár a 35-ös, átszámozzák, önálló járatként a 35R-t, 36-os lesz, körjárattá alakul a 29-es és indul a 39-es körjárat is. Az Avas sokat nyerne ezzel a menetrendváltozással, de szerintem az egész város is.

Simon Gábor (Velünk a Város, MSZP), frakcióvezető is a MÁV összeomlásközeli helyzetéről beszélt. „Én nem vagyok közlekedési szakértő, de egyet azért látok: 2023-ben ennek a menetrendnek a fenntartása 6.7 milliárdba kerül Miskolcnak. Ez azt jelenti, hogy Miskolc közgyűlése minden miskolci családot százezer forinttal támogat. Természetesen lehet mondani, hogy többre van szükség, csak felmerül a kérdés, hogyan lehetne több pénze a közlekedési vállalatnak? A jegyárak, bérletárak további emelése nem lehetséges, a város nem tud több pénzt adni, a harmadik bevételi forrás az állami támogatás visszaállítása lenne. Ez azonban évek óta hiányzik. A dízel ára több mint duplájába kerül, mint 2010-ben, ami jelentős többletköltséget jelent az MVK-nak.

Badány Lajos: A közlekedésszervező osztály fontos feladatot lát el, egyeztet a menetrendről az MVK-val, koordinálja ezt a munkát. Az üzemi tanáccsal való egyeztetést az MVK feladata. Ennek ellenére mi szívesen elbeszélgetünk velük.

Pakusza Zoltán: a jelenlegi javaslathoz pluszban kértem még két járatot. Nem két járatot kértem, hanem kértem azt, hogy a javaslaton felül még két járat induljon. A reggeli órákban való utaslemaradás a 6-os buszon komoly probléma a városrészben.

Erdei Sándor (Velünk a Város, Momentum) önkormányzati képviselő: A Fideszesek a 2019-es állapotokat kérik a tömegközlekedésben, úgy, hogy közben a kormány több milliárd forintot vett el a várostól. A jelenlegi helyzetben nincs mód a korábbi menetrend helyreállítására.

Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: szintén a 2019-es menetrend helyreállítását sürgette. „A javaslatban látjuk a jobbító szándékot, de közel sincs még a jóhoz ez a javaslat, mi ezért nem tudjuk ezt támogatni. A miskolci utazóközönséget vissza kellene csábítani a buszokra, villamosokra, de ez úgy nem fog menni, hogy az emberek nem tudják, hogy azok meddig járnak, merre járnak. Az állandó változtatás nem működőképes, a fiatalok már inkább elindulnak gyalog a peremkerületekre, mert az alkalmazások sem tudják lekövetni a változásokat” – mondta, aki hozzátette: a közlekedésszervező osztály nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Fodor Zoltán (Velünk a Város) önkormányzati képviselő: A jelenlegi városvezetés megtartotta az MVK korábbi igazgatóját, Demeter Péter, mivel szakember. Nem lehet olyan menetrendet csinálni, amit mindenki szeret, de még ki sem próbálták, és a Fidesz-KDNP máris szidja. Aggályait fejezte ki azon, a téli időszakban fel tud-e majd menni a 29-es busz a Hideg-soron. Szerinte szükségtelen a 35-ös buszt a II-es ütem felé közlekedtetni, elég busz fog oda járni a változások után. Nagyon fontos az, hogy folyamatosan monitoringozzák a menetrendet, és ha szükség van, változtassanak.

Szilágyi Szabolcs: sürgető az MVK Zrt. sofőrjeinek bérrendezése. Havi szinten három régi, tapasztalt kolléga mond fel, mivel az infláció az ő pénzüket is „megeszi”. Nagyon sokat dolgoznak, ráadásul hatalmas a felelősségük, az emberéletek, a nagyértékű buszok és a közlekedés résztvevői miatt. A jelenlegi bérrel eredménytelen lesz bármiféle toborzás, mert ilyen pénzért sokan nem fognak menni. Szükséges a béremelés.

Kovács László: Az igaz, hogy a menetrendet nem a polgármester állítja össze, de a politikai felelősség az övé.

Gazdusné Pankucsi Katalin (Fidesz) önkormányzati képviselő: szerencsésebb lett volna, hat önkormányzati képviselőket is megkeresik a menetrend összeállításakor. Kérte, hogy a 2-es buszt a nyári időszakban állítsák vissza, ez nem valósult meg se korábban, sem most. Most is csak tanítási időszakban és csak munkanapokon fognak járni a buszok. Sajnálatos. A 29-es, 39-es buszok üránként fognak járni. Felmérte ezt valaki, hogy a reggeli, délutáni órákban milyen tömeg van a Győri kapuban? Nem biztos, hogy az utasok időben elérik a céljukat ezekkel a hosszú járatokkal.

Szopkó Tibor alpolgármester: további közlekedési dugók elkerülése kapcsán kéri a fideszes, kdnp-s képviselőket, támogassák azt, hogy ne legyen fizetős az M30-as városi elkerülő szakasza. „Nem jó a miskolci közösségi közlekedés, de annyira nem rossz, mint önök állítják. Mégis hergelik a közvéleményt és ugyanezt teszik a közbiztonság kapcsán. Az a struktúra, amit a közlekedéssel kapcsolatban kialakult, az egy jó irány.” – írja.

Bartha György (Velünk a Város, MSZP) önkormányzati képviselő: a 21-es autóbusz esetén megszűnik az Irinyi utcai megállóhely. Én jövő héttől írásban és személyesen is elkezdem tájékoztatni a lakosságot erről. Bízom benne, hogy a 21-es és a 101B-s autóbuszok ki fogják elégíteni az igényeket a városrészben. A javaslat kapcsán nagyon sok vita volt a frakciónkban is, én nagyon sokat berzenkedtem a 101B-s útvonalának módosítása miatt, ezért azt kérem, a sajtón túl akár plakátokkal is tájékoztassák a megállókban a városlakókat a változásokról, mert azok jelentősek. „Kezdjük el a működést, nézzük meg, de ha a tapasztalatok nem jók, legyen lehetőség változtatni” – tette hozzá.

Soós Attila (Fidesz) önkormányzati képviselő: hasznos volt látni, hogy a Velünk a Város képviselői sem értettek egyet minden változással és egyben szomorú volt látni, hogy a változások a frakcióban dőltek el. Azért a 2019-es menetrendet kérjük vissza, mert ezzel kapcsolatban volt a miskolciak között a legkevesebb elégedetlen szó. A tömegközlekedés kérdése véleményem szerint nem pénz kérdése, ezt meg kell oldania a helyhatóságnak. Egyetértünk azzal, hogy a sofőröknek többet kellene keresnie, de nemcsak nekik, minden miskolcinak. „1.4 százalékkal lesz több a futásteljesítmény, ez semmivel sem több, álláspontom szerint. Komolytalan, eredményként ezt nem lehet beállítani” – mondta.

Veres Pál: a futásteljesítmény valóban csak 1.4 százalékkal több, viszont a Közlekedésszervező Osztály a hatékonyságot növeli.

Soós Attila: szerinte lenne fedezet az ennél is jobb közösségi közlekedésre.

Kiss Péter: A nagy eredmény nemcsak a futásteljesítmény növelése, hanem az optimalizálás. Sokkal jobban növekedik az utaskiszolgálás ennek köszönhetően. Az optimalizálás keretein belül így a költségek nem szabadultak el. Nemcsak mérések állnak a rendelkezésünkre, hanem célforgalmi felmérések is történtek.

Badány Lajos: a menetrendváltást megerősített utastájékoztatás fogja kísérni, szórólapokkal, személyes tájékoztatással.

Veres Pál: jobbítani akarunk, így türelmet és megértést kérek a városlakóktól. A puding próbája az evés, de várjuk majd a miskolciak jelzéseit, hol kell majd javítani ezen a menetrenden.

1. Javaslat egyes külterületi ingatlanok belterületbe vonására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

Többségében zárt telkes területekről van szó, többek között Szirmán, Pereces és az Észak-Kilián környékén.

A véleményező bizottságok támogatták a javaslatot.

Pakusza Zoltán: a belterületbe vonás egyben feladatokat és terheket is ró a városra, és sokszor a jelenlegi belterületeken sem tudjuk az infrastruktúrát fenntartani. Át kellene ezt gondolni.

Bazin Levente: az infrastruktúra fejlesztése folyamatosan leköveti ezeket a módosításokat.

Kurcsikné Zobolyák Ida a Vagyongazdálkodási Osztály vezetője: az ilyen kérelmeket minden esetben alaposan kivizsgálják, megvan-e a módosításhoz szükséges infrastruktúra.

2. Javaslat a Miskolc, Debreczeni Márton tér 1. sz. alatti ingatlan Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala részére történő üzemeltetésbe adására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

Az előterjesztést Kurcsikné Zobolyák Ida, a Vagyongazdálkodási Osztály vezetője ismertette. Az épületben működik a MESZEGYI, az MKMK, a KEM Kft raktára is, de szükséges, hogy legyen egy üzemeltető, ezért kérik, hogy a hivatal legyen ez.

A bizottságok támogatták a javaslatot.

Bazin Levente: 2014-ben maradt magára az épület, és szomorú, hiszen ikonikus épületről van szó, itt működött a vájárképző. Most raktározási feladatokat fog ellátni.

Pakusza Zoltán: támogatni fogom a javaslatot

3. Javaslat vis maior támogatással kapcsolatos döntések meghozatalára
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

Durda Péter ismertette az előterjesztést. Az elmúlt évek csapadékmennyiségének kétszerese hullott Miskolcra, így sorozatos partfalomlások keletkeztek többek között a Bodó-soron, a Kisavason is. Huszonnyolc illetve huszonhárom millió forintról van szó, az önrész biztosításához van szükség közgyűlési döntésre.

A bizottságok támogatták a javaslatot, vita nem volt

5. Javaslat telepítési tanulmányterv és a kapcsolódó településrendezési és tervezési szerződés jóváhagyására, a Miskolc 058/4, 058/14, 058/15 hrsz.-ú ingatlanok területére
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

Az előterjesztést Szunyogh László főépítész ismertette. Tájékoztattuk az igénylőt, hogy a terület mellett természetvédelmi terület van, a nemzeti park azonban biztosította, hogy a beruházás a területet nem zavarja.  Ezért kérjük a közgyűlést, támogassa a javaslatot.

Az illetékes bizottságok támogatták a javaslatot.

Borkuti László (Velünk a Város, DK) önkormányzati képviselő: a fejlesztés a választókerületemet érinti. A fejlesztést tervező cég Görömbölyön működik, számomra külön öröm hogy ez a tevékenység lakott területről kikerül és mégis a közelben egy lovarda létesülhet.  

6. Javaslat telepítési tanulmányterv és a kapcsolódó településrendezési és tervezési szerződés jóváhagyására, valamint a Miskolc 11124, 11133/6, 11133/7, 11133/8, 12762/3, 12987 hrsz.-ú ingatlanok kiemelt fejlesztési területté nyilvánítására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

Az előterjesztést Szunyogh László ismertette. A Bosch kereste az önkormányzatot, iparfejlesztés miatt szükséges a javaslat.

Az érintett bizottságok támogatták az előterjesztést, vita nem volt. 

A javaslatot 15 igen 10 nem mellett elfogadta a grémium

Pakusza Zoltán módosító indítványát 11 igen 11 nem és három tartózkodás mellett a grémium elutasította.

7. Javaslat a Miskolc Megyei Jogú Város területén működő térfelügyeleti kamerarendszer megfigyelési pontjainak bővítésére
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

Az előterjesztést Szabó Ferenc, a MIÖR vezetője ismertette. A városban minden egyes kamerával bővül a város közbiztonsága. A kamera munkacsoport ajánlásával készült az előterjesztés. 11 helyszínen 15 kamera létesülne, ebből több a Mechatronikai Parkot látná, ami eddig fehér folt volt a rendszerben. Nagyavas alsósorokra is kerülne ki kamera és a Lovagi Tornák Terére is.

A vonatkozó bizottságok támogatták a javaslatot.

Szilágyi Szabolcs: A miskolciak biztonságát szolgálja az előterjesztés, kéri a grémiumot, támogassák azt.

Révész Péter (Velünk a Város, LMP) önkormányzati képviselő: örülök az előterjesztésnek, de szomorú vagyok amiatt, hogy a Vörösmarty utca 47. szám alatti kérelmünk kamerával kapcsolatosan, ismét nem került be a mostani fejlesztésbe, pedig iskola, óvoda és játszótér is van a környéken.

Deák-Bárdos Mihály: tavasszal már volt kamera kihelyezésekről szó, amiben én is közreműködtem. Az érintett területen azóta megszűnt az illegális hulladéklerakás. További kamerákat kérek a Vasgyárba, hogy ne fordulhasson elő még egyszer az, hogy Avasról származó szemét landol a vasgyárban. Augusztusban ugyanis ez történt. Ez nonszensz, szükség van a kamerákra, hogy ilyen többé ne fordulhasson elő.

Bajusz Gábor: a rendészet dolgozói erőn felül dolgoznak, de kevesen vannak. Ha nem lesz ember, aki figyelje a kameraképeket, semmi értelme az ilyen fejlesztéseknek. Támogassák jobban a rendészetet.

Pakusza Zoltán: Perecessel kapcsolatban 2016-ban történtek egyeztetések kamerákról. Ezeket mai napig nem helyezték ki, pedig szükség lenne rájuk, mert van probléma.

8. Javaslat közétkeztetéssel kapcsolatos döntés meghozatalára
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

Az előterjesztést Szekanecz Noémi, a Szociális és Köznevelési Osztály vezetője ismertette. A témáról korábban csatolt cikkünkben részletesen is beszámoltunk (lentebb, a korábban írtuk rész alatt megtalálható a link is.)

A vonatkozó bizottságok támogatták a napirendet.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) Kapott-e részletes, írásos tájékoztatást a szolgáltatótól a munkatársak béremelésével kapcsolatosan a város?

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város, DK): Nagy segítség a családok számára, hogy nem terhelik át a lakosságra az áremelést, de fontos, hogy a KEM Zrt. vállaljon garanciát a minőség emelésére, ezért támogatom Varga Andrea alpolgármester módosítását. Közétkeztetési tanács létrehozását javasoljuk.

Varga Andrea alpolgármester: nehéz, feszültségektől sem mentes tárgyalásokon vagyunk túl. Egy olyan szakmai kompromisszum született, melyben a szolgáltatást végző cég is a lehető legnagyobb odafigyeléssel vállalja a közétkeztetésben való részvételt és az önkormányzat is igyekszik mindent megtenni annak érdekében, hogy biztosítani tudja az étkeztetés feltételeit. Szoros partnerség van ebben a városvezetés, a cég és az érdeklődő képviselők között. Ennek eredménye a közétkeztetési tanács életre hívása. Kérte: a képviselők szavazzák meg a módosítóval együtt a javaslatot.

9.Javaslat Fenntartható beruházások megvalósításának elősegítését szolgáló döntések meghozatalára
Előterjesztő: Szopkó Tibor alpolgármester

Az előterjesztést Szopkó Tibor alpolgármester ismertette. Alapvető érdek az egészséges környezet fenntartása és megőrzése a jövő generáció számára. A környezeti erőforrásaink nélkül a gazdasági környezet sem fejleszthető, és a fenntartása is veszélybe kerül. Ezért halaszthatatlan egy több helyi szereplő bevonásával történő együttműködés megkezdése. Ennek keretében a jövőre nézve lefektethetőek egy klímavédelmi minősítési rendszer alapjai azáltal, hogy egy szempontrendszer kerülne kidolgozásra, amely alkalmas a tervezett beruházások előminősítésére, elősegíti a fenntartható, zöld beruházások megvalósítását, illetve a tervek szakmai alapon történő véleményezését. Ez segítheti a város tekintetében környezeti terhelést eredményező létesítmények, beruházások felmérését, fenntartható erőforrás-gazdálkodásuk elősegítését - fogalmazott.

Az érintett bizottság támogatta a javaslatot.

Soós Attila (Fidesz): nem fogunk egyetérteni a javaslattal. A javaslatban iparági rasszizmust látok, ami az akkumulátorgyárak ellen irányul. De ilyen gyárak most is működnek a városban, sokaknak adnak munkát. Van-e olyan jó helyzetben Miskolc, hogy elengedjen olyan fejlesztéseket, melyek munkahelyeket teremtenek, és iparűzési adót fizetnek? Miskolc szerintem nincs abban a helyzetben, hogy elutasítson ide érkező gyárakat, nem felel meg a rendszerváltozás óta létező Nyitott kapuk városa szlogennek. Véleményünk szerint ez az anyag a semmiről szól. Szerintünk, aki betartja az itthon hatályos szabályokat és törvényeket, azokat Miskolcnak tárt karokkal kell várnia.

Veres Pál: ez a napirend éppen azt a célt szolgálja, hogy az akkumulátorgyárak körül kialakult politikai hisztériát kezelni tudjuk. Ez az anyag abban erősíti meg a cégeket és a várost is, hogy létrehozunk egy anyagot, ami nem kirekesztő, de biztosítja a városlakókat az egészséges élethez való jogról. Ez a város befogad mindenkit, jelenleg is működnek akkumulátorgyárak, melyekkel nincsen semmi gond, hiszen a normáknak megfelelően működnek.

Simon Gábor (Velünk a Város): Nem igaz, hogy a városban nem történt semmi, a városi ipari parkok beteltek, azokat a terülteket is eladtuk, amelyek korábban üresek voltak.

Varga Andrea alpolgármester: a pénz nem minden, és nem írhatja felül a következő nemzedék egészséges környezethez való jogát, mint ahogy a miskolciak egészséges környezethez való jogát sem. Az alpolgármester felsorolta, hogy az elmúlt években mit tettek a klímavédelem érdekében: szakcsoportot hoztak létre, a város részt vesz a klíma semleges misszióban, nemzetközi partnerekkel tárgyalnak a témában.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk): ki kell mondani: nem akarunk akkumulátor gyárat, sem feldolgozót Miskolcra. Ez a Mi Hazánk határozott véleménye. A kormány szerint ez a jövő technológiája, de szerintünk a valódi jövő a hazai élelmiszeripar feltámasztása, amit a kilencvenes években állami támogatással építettek le. Mondjuk ki: Miskolcra nem kellenek akkumulátor gyárak. A kormányhivatal néha egy szeméttároló áthelyezéséről sem képes dönteni, milyen garanciát adnak a gyárakkal kapcsolatos ellenőrzéseik?

10. Javaslat a Miskolci Közintézmény-működtető Központ alapító okiratának módosítására
Előterjesztő: Varga Andrea Klára alpolgármester

Technikai előterjesztésről van szó. Az érintett bizottság támogatta az előterjesztést, vita nem volt.

11. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által alapított közalapítványok alapító okiratainak módosítására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

A közalapítványok alapító okiratainak módosítására irányul annak érdekében, hogy a kuratóriumi tagok közötti kölcsönös kontroll segítségével a közalapítványok gazdálkodása átláthatóbbá váljon – állt az ismertetőben

A bizottságok támogatták az előterjesztést, vita nem volt. 

Korábban írtuk: 

Ahogyan azt szerdán megírtuk, a szeptember 28-ai testületi ülés összesen 14 napirendet tárgyal majd, köztük a legfajsúlyosabb kétségtelenül a 4-es, mely miskolci közösségi közlekedés újraszabályát jelentené: a villamosok sűrűbben járnának és az autóbuszok is - utóbbiak esetében több új viszonylat is indulna. A tervezett változásokról részletesen írtunk itt, itt és itt is. 

Közétkeztetési tanácsot állíthat fel a miskolci önkormányzat a helyi menzák kínálatának minőségi és mennyiségi javítása érdekében. A szolgáltató céggel lefolytatott tárgyalások után 25 százalékkal drágulhat a közétkeztetési díj, ezt azonban a város nem hárítja át a miskolci családokra, hanem önerőből fedezi a költséget. A 8-as számú napirend lényegéről pedig ebben a cikkben írtunk bővebben.

Kilencedik napirendként tárgyalja a grémium Szopkó Tibor alpolgármester előterjesztését ezzel a címmel: Javaslat Fenntartható beruházások megvalósításának elősegítését szolgáló döntések meghozatalára.

A most benyújtott előterjesztésből kiderül: az alpolgármester halaszthatatlannak tartja a helyi szereplők bevonásával történtő együttműködés megkezdését az egészséges környezet fenntartása és megőrzése érdekében. Lefektetnék egy klímavédelmi minősítési rendszer alapjait, kidolgoznának egy szempontrendszert, ami alkalmas lenne a tervezett beruházások előminősítésére, elősegítené a fenntartható, zöld beruházások megvalósítását, illetve a tervek szakmai alapon történő véleményezését. Ez segítheti a környezeti terhelést eredményező létesítmények, beruházások felmérését, fenntartható erőforrás-gazdálkodásuk elősegítését.

Az lmp-s Révész Péter is javaslatot nyújtott be a testület elé. A 12-es számú előterjesztés azt javasolja, hogy Miskolc közigazgatási területén ne lehessen akkumulátorgyárakat és akkumulátoripari alsó és felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemeket és létesítményeket üzemeket létesíteni.

Pillanatkép a június 22-ei közgyűlésről. Fotó: Horváth Csongor

Napirendek: 
1. Javaslat egyes külterületi ingatlanok belterületbe vonására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
2. Javaslat a Miskolc, Debreczeni Márton tér 1. sz. alatti ingatlan Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala részére történő üzemeltetésbe adására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
3. Javaslat vis maior támogatással kapcsolatos döntések meghozatalára
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
4. Javaslat a közösségi közlekedés vonalhálózatának és menetrendjének módosítására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
5. Javaslat telepítési tanulmányterv és a kapcsolódó településrendezési és tervezési szerződés jóváhagyására, a Miskolc 058/4, 058/14, 058/15 hrsz.-ú ingatlanok területére
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
6. Javaslat telepítési tanulmányterv és a kapcsolódó településrendezési és tervezési szerződés jóváhagyására, valamint a Miskolc 11124, 11133/6, 11133/7, 11133/8, 12762/3, 12987 hrsz.-ú ingatlanok kiemelt fejlesztési területté nyilvánítására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
7. Javaslat a Miskolc Megyei Jogú Város területén működő térfelügyeleti kamerarendszer megfigyelési pontjainak bővítésére
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
8. Javaslat közétkeztetéssel kapcsolatos döntés meghozatalára
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
9.Javaslat Fenntartható beruházások megvalósításának elősegítését szolgáló döntések meghozatalára
Előterjesztő: Szopkó Tibor alpolgármester
10. Javaslat a Miskolci Közintézmény-működtető Központ alapító okiratának módosítására
Előterjesztő: Varga Andrea Klára alpolgármester
11. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által alapított közalapítványok alapító okiratainak módosítására
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
12. Javaslat akkumulátorgyárak és akkumulátoripari alsó és felső küszöbértékű veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek és létesítmények Miskolc Megyei Jogú Város közigazgatási területén való létesítésének elutasításáról
Előterjesztő: Révész Péter önkormányzati képviselő
ZÁRT ÜLÉS
13. Javaslat a II. Rákóczi Ferenc Könyvtár gazdasági vezetőjének megbízásával kapcsolatos egyetértő döntés meghozatalára
Előterjesztő: Veres Pál polgármester
14. Javaslat fellebbezés elbírálására közköltségen történő eltemettetés közigazgatási ügyben
Előterjesztő: Veres Pál polgármester

További hírek

Olvasnivaló