Ugrás a tartalomra

A kevés parkolóhely nem lehet ok a szabálytalanságra

Bacsó István
Utoljára módosítva
2024. szeptember 04. szerda 12:17
Több az autó, mint a parkolóhely a városban és ez feszültségekhez vezet, így van ez az Észak-Kiliánban is, ahol lakossági fórumon vitatták meg a lehetőségeket.
Lakossági fórum az Észak-Kiliánban. Fotó: Juhász Ákos

A Diósgyőri Gimnáziumban megrendezett lakossági fórumot azért szervezte meg a körzet újra megválasztott önkormányzati képviselője Bartha György, mert az utóbbi időben számos konfliktus keletkezett a szabálytalan parkolásból, amelyeket – lakossági bejelentések nyomán – már a Miskolci Önkormányzati Rendészet (MIŐR) közterületfelügyelői is szankcionálnak. Voltak helyi lakosok, akik ezt igazságtalannak ítélték, arra hivatkozva, hogy évtizedes szokásjog alapján parkolnak vitatható helyen vagy nem teljesen a KRESZ szabályainak megfelelően, ugyanakkor ezzel senkinek semmilyen sérelmet nem okozva. Mások egyetértettek a nagyobb szigorral, mert véleményük szerint valósak a parkolási és közlekedési gondok a városrészben, és megoldásra várnak, elsősorban az önkormányzat részéről. Ez lehet utcák egyirányúsítása, sorompó vagy táblák kihelyezése, de akár a jogos bírságolás is. 

Az ötleteket, kéréseket és javaslatokat Bartha György igyekezett becsatornázni az önkormányzat közlekedési szakemberei, Fodor Attila és Ládi Attila felé, valamint a MIŐR igazgatója Szabó Ferenc és igazgatóhelyettese Lengyel Roland felé, akiket meghívott a lakossági fórumra. 
A képviselő lapunknak elmondta, az észak-kiliáni lakótelep parkolással és közlekedéssel kapcsolatos problémáinak megbeszélése volt a kitűzött célja a lakossági fórumnak, mivel sokan keresték meg őt ezek ügyében az utóbbi időben. Biztos volt benne, hogy számos kérdést meg tudnak majd beszélni érdemben, hiszen a fórumra elfogadták a meghívást a MIŐR vezetői és az önkormányzat illetékes szakemberei is. Így a lakók valóban érdemi válaszokat kaphattak a kérdéseikre, észrevételeikre. 

- Ez a lakótelep az ötvenes évek végén épült, nem annyi autóra lett tervezve, amennyi ma jelen van a városrészben. Olyan mennyiségű jármű van, hogy már komoly problémákat okoz nem csak a parkolás, hanem maga a közlekedés is. Létre kell hozni valamilyen rendszert, amellyel megfelelően szabályozni lehet ezt a forgalmat – ismertette Bartha György. Példaként említette, hogy egyebek mellett lehetőség lenne egyes utcák egyirányúsítására is, de ezt egyrészt a szakemberekre kell bízni, másrészt a lakosságot teljes mértékben bevonva a tervezésbe. Ennek csupán első lépése ez a lakossági fórum, amelyet követhetnek az érdemi lépések. 
Rámutatott, a parkolási anomáliák mára odáig vezettek, hogy például a MIŐR folyamatosan kap állampolgári bejelentéseket a körzetből, a szabálytalanul parkoló autókról. A bejelentés alapján náluk intézkedési kötelezettség keletkezik, ki kell vonulniuk a helyszínre és amennyiben a szabálytalanság valós, büntetniük kell. A bírságcédulák természetesen nagy felháborodást keltettek a többnyire szokásjog alapján, de mégis szabálytalanul parkoló lakók között. 

- Úgy gondoltam, hogy meg kell hallgatnunk a lakossági észrevételeket és a közterületfelügyelet véleményét is, azért hívtam össze a fórumot. Akit ez érdekel az eljön. Sokan persze csak otthonról a fotelből szeretnek kommentálni, de aki úgy érzi, hogy hajlandó a lakókörnyezetéért valamit tenni, az eljön és itt elmondhatja a véleményét – fogalmazott a képviselő. Hozzátette, tény, hogy sokkal több autó van, mint parkolóhely, és minden évben plusz gondot okoznak az olyan tömegeket ide vonzó rendezvények is, mint a Mikulásvonat. Van tehát mit megbeszélni. 

A Miskolci Önkormányzati Rendészet igazgatója Szabó Ferenc rámutatott, valamennyi társasházas lakóövezetben egyre súlyosbodó gondot jelent a parkolás. Ez igaz nem csak a Kiliánban, hanem Miskolc egész területén. Kiemelte, örömmel vették a meghívást erre a lakossági fórumra is, ahogy több más hasonló rendezvényre is, mert az itt élőkkel együtt a MIŐR is érdekelt a gondok enyhítésében, és kiemelten fontosnak tartják a közvetlen kommunikációt az emberekkel. 

- Aktuálisabb nem is lehetne az időpont, hiszen éppen szeptembertől indítottuk be a város területén, valamennyi városrészben az állandó járőrszolgálatunkat. Meghirdettük, hogy szeretnénk megismerni minden városrész lakosságának problémáit. Ez a lakossági fórum rögtön egy lehetőség is erre, kíváncsiak vagyunk, itt milyen gondokkal küzdenek az emberek és ezekben hogyan tudunk mi segíteni – mondta a MIŐR vezetője, aki a közelmúltban kiszabott bírságok miatt számított a nehéz kérdésekre. Úgy fogalmazott: „Meghallgatjuk az emberek problémáit és utána reagálni fogunk rájuk. Ha látjuk, mik a problémák, akkor tudjuk megmondani, hogy a Miskolci Önkormányzati Rendészet mit tud tenni ezek megoldása érdekében.” 

Ahogyan az várható volt, a fórum a lakók sérelmeinek felvázolásával kezdődött, leginkább azt kifogásolva, hogy többeket megbírságoltak olyan helyeken, ahol évek óta állnak autók és eddig sosem kaptak büntetést. Bár - kisebb vita után – azt a legtöbben elismerték, hogy adott esetben nem a KRESZ betűje szerint álltak meg a járművükkel. Ugyanakkor védelmükre hozták fel a szokásjog mellett az ésszerűséget is, mivel a bírságolás egyik hivatkozási pontja az volt, hogy az egyébként kétirányú úton van, aki nem a menetirány szerinti oldalon parkol le, hanem a túloldalon, amint meglát egy szabad helyett. Így azonban ott a jármű eleje nem a menetirány szerint áll, hanem fordítva, és ez a KRESZ betűje szerint szabálytalan. A helyben élők szerint nem életszerű azt elvárni a járművezetőktől, hogy ilyen parkolóhely hiányos területen elmenjenek egy üres leállóhely mellett, ami a túloldalon van, hogy valahol távol megforduljanak és onnan visszafelé jövet álljanak be. A legtöbbször addigra beáll oda más. És a szerintük felesleges megfordulás is életszerűtlen, nem racionális. 

Viszont a KRESZ szerint büntetendő, mivel a jármű „fordítva” áll az út szélén a menetirányhoz képest. Ezért hulltak a piros zacskók a szélvédőkre – világosította fel Lengyel Roland a MIŐR igazgatóhelyettese az egybegyűlteket. Pontosan ismertette a vonatkozó szabályokat is, valamint a MIŐR tevékenységét, amelyet szintén szigorú szabályok kötnek. Ezekben például benne van az is, hogy a közterületfelügyelőknek nincsen mérlegelési joguk, ha szabálytalanul parkoló járművet látnak, büntetniük kell, és a bírság összegére sincs hatásuk, mivel megszabott a tarifa. 

Nyomatékosan hangsúlyozta, hogy a MIŐR-nek nem célja, hogy végig bírságolja az autósokat, nem ezzel az utasítással küldik ki a járőreiket, a közterületfelügyelőiket. A szabálytalanságot azonban kötelesek szankcionálni. Ezzel kapcsolatban elmondta, bizonyosan van olyan, amikor a munkatársaik nem vesznek észre minden kisebb, senkit nem zavaró szabályszegést, ez azonban kizárt minden olyan esetben, amikor lakossági bejelentés alapján mennek ki a helyszínre és intézkednek. 

Szabó Ferenc azt emelte ki, hogy szeptembertől tizennégy körzetben végeznek szolgálatot az új járőrpárosaik, akiknek feladatuk a rend fenntartása mellett az emberekkel történő kommunikáció is, külön kérte, hogy a lakók szólítsák is meg a járőröket és mondják el nekik az észrevételeiket, így azok eljuthatnak a döntéshozókhoz.

A lakossági fórumon számos kérdést sikerült megbeszélni vagy legalább érinteni, a jelen lévő önkormányzati szakemberekkel a gondolkodás és tervezés folyik majd tovább, amint újabb lépésekre lesz lehetőség, újabb fórumon tájékoztatják majd a lakosságot.

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!