Ugrás a tartalomra

Sorban állnak a műszaki vizsgára váró autók

Kujan István
Utoljára módosítva
2022. július 10. vasárnap 13:11
Újra minden autó esetében kötelező az érvényes műszaki megléte múlthét péntektől. Mivel sokan hosszú hónapig kivártak a megújításával, így a veszélyhelyzet feloldása után tumultus alakult ki a vizsgaállomásokon.
Fotók: Mocsári László

Hogy csökkentsék a kontaktok és így a fertőzés veszélyének kockázatát, nem volt kötelező a 2020. március 11. és 2022. május 31. között lejárt műszaki vizsga érvényességének meghosszabbítása az elmúlt hónapokban. A moratórium azonban június 30-ával lejárt, így múlthét péntektől ismét a régi szabályok érvényesülnek. Ez több mint 930 ezer autóst érintett, a Belügyminisztérium adatai szerint ennyi lejárt műszaki engedély várt cserére még május végén. A számuk csak Borsodban megközelítette az 1700-at (ez egyébként a legkevesebb a megyei bontásban), de például Budapesten több mint 150 ezer ilyen engedélyt tartottak számon. Az autósok lóhalálában kezdték el felkeresni az ország körülbelül 1400 vizsgaállomását az elmúlt hetekben - kiegészülve azokkal az autósokkal persze, akiknek a hetekben jár le a műszakija.

- Igazából ezek az autósok kerültek most kellemetlen helyzetbe - mutat rá érdeklődésünkre Czira Bertalan, a Kisfaludy utcában található C+C Vizsgabázis tulajdonosa. Gyorsan hozzáteszi azonban, hogy igyekeznek azért segíteni rajtuk: fel szokták ajánlani, hogy ha valaki reggel elhozza az autót, és napközben egy másik kiesik, akkor le tudják vizsgáztatni azt helyette.

Azt is megtudjuk tőle, hogy náluk körülbelül harmadával nőtt a forgalom, aki ugyanis június 30-áig bejelentkezett, azt kötelesek fogadni.

- Tömegesen jelentkeztek be az emberek, feltöltődött a keretünk. Korábban 25-30 jármű volt a napi átlag, mostanra ez 40-re nőtt. Gyakorlatilag július végéig minden napra be vagyunk táblázva, legkorábban augusztus második hetében tudunk autót vizsgára fogadni. Elcsúszott az egész vizsgaprogram - mondja. Ez több száz autót jelent a hónapra, túlóráznak is rendesen a dolgozóik.

A vizsgabázis tulajdonosa szerint nagyon sokan az utolsó percekig kivárták a moratóriumot. De főleg abban látja a hibát, hogy nem szabadott volna ilyen hosszúra nyújtani a vizsgáztatás elengedését - ha lejárt a műszaki, akkor pár hónapon belül kötelezni kellett volna annak megújítására az autósokat.

Ráadásul a járművek műszaki állapota is igencsak megromlott a járvány 2-2,5 éve alatt a szakember szerint. Ennek pedig az a következménye, hogy a műszaki vizsga előtt egyben, egy nagyobb összeget kell kiadni az autó rendbetételére.

- Van olyan nap, amikor több autó nem megy át a vizsgán. Mi annyi kedvezményt tudunk adni, hogy nem bukik meg az autó - ha hibát tárunk fel, akkor egy átvizsgálási díjat kérünk az ügyféltől. Ha 1 hónapon belül megjavíttatja a hibát, akkor legközelebb, a vizsgánál levonjuk az átvizsgálás összegét - mondja Czira Bertalan.

Ha valakinek sikerült időpontot egyeztetni június 30-a előtt, és talált időpontot július 31-e előtt, akkor az időpont-egyeztetésről szóló papír birtokában lejárt műszakival sem büntethetik meg. Most azonban már csak kormányablakban kérhető időpont, itt egy egyszeri útvonalengedélyt kapunk, amivel egy adott napon elmehetünk a vizsgaállomásra, ha lejárt a műszakink.

A vizsga jelenleg hatósági áras, már több mint tíz éve 16290 forintba kerül –, de a vizsgáztatással foglalkozó cégek árszabása ennél magasabb lehet: nagyjából 25 és 35 ezer forint közötti összegre kell készülni.

Az ellenőrzésre egyébként azért van szükség, hogy ne a közlekedési hatóság vizsgálata során derüljön fény az esetleges problémákra, illetve arra, hogy az autó nem forgalomképes.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!