Múlt péntekig várta az utazóközönség észrevételeit, véleményeit a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. azokkal a tervezett változtatásokkal kapcsolatban, melyeket rövidesen bevezetne a helyi vonalhálózaton. Ahogyan arról lapunk is beszámolt, a módosítások több buszjáratot is érintenének: lennének megszűnő, átalakuló, pontosabban hosszabb útvonalon közlekedő és újonnan induló autóbusz-viszonylatok is. A miskolci közlekedési cég villamosközlekedési igazgatója szerint a változások nem ördögtől valók, amit az is bizonyít, hogy a szeptemberben bevezetett vonalhálózati módosításokat is pozitívan ítélik meg legtöbben, legalábbis az eltelt hónapok tükrében.
A további változtatások ráadásul elkerülhetetlennek tűnnek, hiszen a védekezési költségek, a világjárvány miatti bevételkiesés és az önkormányzatot érintő kormányzati elvonások miatt biztosan nem lesz akkora forrás a közösségi közlekedésre, mint az elmúlt években – mondja Juhász János.
A városi közösségi közlekedés új feltételrendszerének kidolgozására egy menetrendi és hálózati munkacsoport kezdte meg a munkáját a polgármesteri hivatalban az elmúlt héten: a probléma megoldásán hivatali, a szakcégektől érkező, valamint a civil szférát képviselő szakemberek dolgoznak majd a következő időszakban.
Az, hogy egy város közösségi közlekedési rendszeréhez időnként hozzá kell nyúlni, nem új keletű dolog. Miskolcon sem először történik ilyen, 2006-ban egy korábbi, 2012-ben pedig az előző városvezetés idején történt hasonló. A változások eddig mindig kettős célt szolgáltak: a szakemberek az utazási igényekhez jobban igazodó, és ezáltal költséghatékonyabb struktúrát szerettek volna teremteni.
Juhász János villamosközlekedési igazgató szerint az elmúlt évben megkezdődött újabb menetrendi változások célja ismét hasonló volt. „Azt vettük észre, hogy az utóbbi nyolc-kilenc évben alapvetően megváltozott a város szerkezete, új ipari parkok, nagyvállalatok létesültek, melyek alapvetően megváltoztatták az utazási igényeket. Ráadásul további kisebb csökkenés történt a lakosságszámban is, ami a város korfájával együtt szintén meghatározza az utasok számát és összetételét. Ezt az MVK korábban nem követte le olyan dinamikusan, mint ahogyan egyébként a változás történt” – hangsúlyozta.
A vonalhálózat tehát elöregedett, elkerülhetetlen volt a változtatás, ez azonban korábban nem következett be, így a feladat a jelenlegi városvezetésre maradt. A cégvezető szerint ennek lépéseit dolgozta ki az elmúlt hónapokban a Veres Pál polgármester javaslatára létrejött MVK-s menetrendi munkacsoport. A javaslatok egy részét vezették be tavaly szeptemberben, a csomag második fele pedig az a kilenc témakör, mellyel kapcsolatban az utazóközönség javaslatait várta az MVK múlt péntekig.
Sokan véleményezték
- A határidőig összesen 847 észrevétel érkezett, melynek jóval több mint fele, közel ötszáz az 1-es autóbuszcsaládot érinti. A második helyen a 21-es viszonylat meghosszabbítása szerepel, ezzel kapcsolatban 93 érkezett, míg a Hideg soron átkelő, a Villanyrendőrig meghosszabbítandó 31-es buszról 68-an osztották meg véleményüket velünk. Ez utóbbi témával kapcsolatban kaptuk a legtöbb pozitív kritikát – sorolta Juhász János, aki hozzátette: a városrész annak idején csak ideiglenesen került ki a közlekedési hálózatból, az útszakasz és az ott található megállók felújítását azonban az MVK is szorgalmazta.
A legtöbb negatívat pedig az 1-es buszcsalád átszervezésével kapcsolatban kapták. Az MVK-s igazgató leszögezte, a közvélekedéssel ellentétben itt nem megszüntetésről van szó vagy legalábbis nem a klasszikus értelemben. „Ez a tervezet tulajdonképpen a városszerkezeti változásokat követné le, hiszen a kapacitás egy része például a Szentpéteri kapu felé közlekedő 54-es viszonylatra kerülne át, egy másik a 101B-sre vagy a 21-esre, vagy a terv szerint a jövőben az Újgyőri főtérig közlekedő 7-es buszra” – sorolta.
Még képlékeny
Juhász János hangsúlyozta: az MVK eredetileg úgy tervezte, hogy március elején indulhatnak a módosított vonalhálózattal, ez azonban most úgy tűnik, változni fog.
- Az biztos, hogy valamilyen intézkedésre szükség van, mert a járvány miatt kialakult helyzetben, az elvont kormányzati támogatások mellett nem valószínű, hogy finanszírozni lehet a 2020-ban kiadott kilométer-teljesítményünket. Sok függ attól is, meddig tartanak a korlátozások, mikor indul újra az élet, hiszen a visszatérő utasok forgalmat és természetesen némi bevételt is generálnak. A munkacsoporttal azon dolgozunk a következő időszakban, hogy a közösségi közlekedésre fordítható közpénz felelős elköltésével megtaláljuk legelfogadhatóbb megoldást, olyat, ami az utasoknak is megfelel, és belefér a költségvetésbe – zárta Juhász János.
A változások ütemezéséről már a munkacsoport legutóbbi ülésén volt szó.
Jelen állás szerint február 1-jétől egy ideiglenes menetrend lép életbe, ennek részleteit a héten ismertetik.
A munkacsoport ezután tovább dolgozik, és várhatóan március közepétől újabb finomításokat javasol az MVK Zrt. számára. Ha ez a két lépcsőben elvégzendő válságintézkedés meghozza a kívánt eredményeket, akkor esély nyílik arra, hogy szeptember 1-jétől majd egy harmadik menetrend lépjen hatályba, amely ismét engedményeket tehet egyes járatok visszabővítésével – amennyiben az eddig elért gazdálkodási eredmények ezt lehetővé, a járványhelyzet utáni utasforgalmi igények pedig indokolttá teszik.
A témakörök
1. a kelet-nyugati tengely északi ágán közlekedő autóbuszjáratok (1-1B, 7, 54) átszervezése
2. a 21-es autóbuszvonal meghosszabbítása Berekaljáig
3. az Avas és Szentpéteri kapu közötti állandó közvetlen kapcsolat létrehozása; a Gömöri pályaudvar térségét érintő közösségi közlekedési változások
4. a Középszer kiszolgálásának módosítása
5. a Hideg sor kiszolgálása, az Avas III. ütem és a belváros nyugati részének gyors kapcsolata
6. a 14-es autóbuszvonal egyes járatainak meghosszabbítása az Egyetemvárosig, 14E jelzéssel
7.Görömböly, az Auchan Dél áruház és Szirma hálózati kapcsolatainak javítása
8. a 16-os autóbuszvonal lerövidítése az Erdőgazdaságig
9. további garázsmeneti útvonalak meghirdetése