Börcsök Olivér, a főszerepszelídítő
Börcsök Olivér 2021-től tagja a Miskolci Nemzeti Színháznak, azóta több emlékezetes alakítást köthet a nevéhez a helyi publikum. A mostani évadban három olyan előadást is bemutattak eddig, ahol a főbb szerepek egyikében láthatták őt. Mindezt nagyjából két hónap alatt. Színpadra állt a Csókos asszony Ibolya Edéjeként, A Nyugat császárában Christy Mahon bőrében emelkedett a csúcs közelébe, majd bukott alá véresen, a Primadonnákban pedig Leo Clarkként váltogatja a kosztümöket. Egy dolog kijelenthető: Börcsök Olivér élvezi a művészeti tanács bizalmát.
A színház életében a szerződtetés nagy pillanat: akkor tudják meg a színészek, mit szeretne tőlük a művészeti tanács a következő évadban. Bár felröppennek pletykák arról, milyen bemutatókat terveznek, kit milyen szerepre szánnak, a huszonöt éves színművész szerint ezekre nem mindig érdemes figyelni.
– Tavaly márciusban derült ki, hogy milyen szerepeket fogok játszani. Nem számítottam rá, hogy ilyen kihívások elé állítanak majd, nagyon örültem a dolognak. Volt egyfajta félelmem addig, mert nem szerettem volna, hogy beskatulyázzanak a táncos-komikus szerepkörbe. Az idei évadban szintén voltak ilyen jellegű feladataim, de olyan szerepeket is osztott rám a művészeti tanács, amelyek messze mutatnak attól, amit a Producerekben, vagy a Csárdáskirálynőben kellett csinálnom.
Daráló
Az őszi időszak sok színész számára volt megterhelő a folyamatos bemutatók miatt. Ezt a darálót Olivér sem úszta meg.
– A főpróbahéten elvileg már csak a bemutatóra készülünk. Arra fókuszálunk teljesen. Az évad első felében előfordult viszont, hogy egyszerre több előadáson dolgoztunk a főpróbahetek alatt is. Fárasztó volt, de úgy érzem, meg tudtam tartani a koncentrációmat. Persze akadtak kissé skizoid helyzetek, amikor a szerepek szétválasztása külön figyelmet kívánt: határozottabban kellett kialakítanom a viszonyomat az egyes karakterekkel, ami különben jót is tett a végeredmény szempontjából.
Olivér a humort olyan erőforrásnak tartja, ami tudott lökni rajta olyankor, amikor nehézségbe ütközött.
– Nagy szerencsém volt azzal, hogy mind a három említett előadásban a karaktereimnek jó, számomra szimpatikus a humora. Így könnyebb közelíteni feléjük. A humorhoz mindig nyúlhattam, ha megakadtam valamelyik szerepben.
A Nyugat bukott császára
Ibolya Edét és Leo Clarkot kissé archetipikusabb karakternek érzi, mint Christy Mahon alakját. Utóbbi szerepről bővebben is beszélgettünk Börcsök Olivérrel.
– Küzdelmes volt megtalálni, hogyan lehet minél érthetőbben megmutatni azokat a pontokat, ahol az ő személyisége megváltozik, átfordul valami másba. A szerep kapcsán kulcsfontosságú láttatni, min megy keresztül ez a srác, és hova jut el. Én egy spirálként értelmeztem az őt érő hatást: belegabalyodik egy hazugságba – amiről tulajdonképp azt hiszi, igaz –, és minél közelebb ér a céljához, annál mélyebbre kerül ebben a spirálban. Ez pedig megelőlegezi a bukását. Pedig a történet biztatóan indul: Christy-nek nem akadt vetélytársa egész Mayoban. Talán egyedül a Farkas Sándor alakította Shawn az egyetlen, akihez lehet mérni, de ő annyira súlytalan, hogy Christy valódi császárnak tűnik mellette. Éppen ezért szükségszerű, hogy megjelenjen az apja is – őt Harsányi Attila játssza –, aki egy másfajta nézőpontból látja a saját fiát. Ezzel a szemlélettel pedig teljesen összetöri azt a képet, ami a helyiekben addig kialakult Christie kapcsán.
Még három
Saját bevallása szerint ez a három szerep nemhogy kielégítette volna a szakmai éhségét, inkább meghozta az étvágyát. Jövőre legalább még három ilyen súlyú szerepet kíván magának. Arról, hogy mi tartja Miskolcon röviden annyit válaszolt: a szakmaiság, a hely profizmusa.
– Más, személyes motivációim is vannak, egyre közelebb áll a szívemhez a társulat. A rendezők bíznak bennem, azt érzem, jó feladatokat kapok – fejtette ki bővebben.
Válaszok visszakézből
- Édes vagy sós?
Sós.
- Játékszín vagy Nagyszínpad?
Játékszín.
- Zenés darab vagy prózai?
Prózai.
- Hegyvidék vagy tengerpart?
Tengerpart.
- Lars von Trier vagy Tarantino?
Tarantino.
- Kortárs vagy klasszikus?
Kortárs.