Ugrás a tartalomra

Digitális mantra – Orosz Csaba kiállítása a Művészetek Házában

Balogh Csilla
Utoljára módosítva
2024. május 18. szombat 07:48
A kiállított képek, mint digitális kinyilatkoztatások arra keresik a választ, hogy mi végre vagyunk és milyen a viszonyunk másokkal.
Fotók: Osztie Tibor

Orosz Csaba Kondor Béla-díjas képzőművész és művészetpedagógus a kilencvenes évektől kezdve meghatározó alakja Miskolc kulturális életének, rendszeres kiállítója a Miskolci Téli Tárlatoknak, valamint a Miskolci Grafikai Triennáléknak, 10 éven át volt szakmai társvezetője a Miskolci Képzőművészeti Szabadiskolának. Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem oktatási rektorhelyettese, valamint az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Képzőművészeti és Művészetelméleti Intézet docense. Művészetét és pedagógiai munkásságát számos díjjal tüntették ki.

Digitális mantra című kiállításán az újabb, digitális nyomatai, valamint a digitális nyomtatás legmodernebb és  legjobb minőségű művészi nyomtatási technikájával előállított művészi nyomatai, az úgynevezett giclée (ejtsd: zsiklé)  nyomatok láthatóak, összesen 18 kép, amelyeket saját fotóalapú képeiből, montázsszerűen állított össze. A kiállítás címének első tagja a digitális technikára, második tagja pedig a művész szakralitáshoz való viszonyára utal.

A képek kicsit zászlószerűek, kicsit plakátszerűek, amelyeken különböző formák ismétlődnek, tulajdonképpen olyan digitális szimbólumok, amelyek a szakralitást járják körbe. Arra keresik a választ, hogy mi végre vagyunk a világon, hogyan viszonyulunk saját tudatunkhoz és másokhoz. Munkáin visszatérő motívumként jelennek meg az áldást osztó kezek.

A képek között több olyan sorozat is látható, amelyen tetten érhető a csináld magad technika (do it yourself technique), utalva az önművelés, az önátalakítás szakrális mivoltára. – Az ember az életútja során érik, megpróbál minél több bölcsességet és pozitív benyomást felhalmozni, amelyek átalakítják tudatát, jellemét és hozzáállását a világhoz. Ezért jelenik meg több képen a buddhizmusban elterjedt daraboló kés analógiájára a balta is, amely elvágja a zavaró képzetekhez és érzelmekhez, a rossz benyomásokhoz és a különböző ragaszkodásokhoz kötődő szálakat. Ezért a képek önvizsgáló és önfejlesztő digitális kinyilatkoztatásként is felfoghatóak, amelyek az alkotás révén hozzásegítenek a belső rendrakáshoz, a lelki átalakításhoz – magyarázta lapunknak Orosz Csaba.

Az emeleten látható Háztartási barokk című két színes fotóról a művész azt mondta, hogy azokat a felesége ihlette, mégpedig egy lavórban áztatott ruha révén, amely olyan szép volt a habos vízben, és oly mértékben megidézte a barokk festészet attribútumait, hogy színes fotográfiára kívánkozott. Kinagyítva és nagy méretben jól reprezentálja azt a fajta gondolkodást, hogy mindenben meg lehet látni a szépséget…

A kiállítás május 30-ig tekinthető meg minden nap délután 2 órától este 10 óráig a Művészetek Házában.

További hírek

Olvasnivaló