Elektromos autókhoz gyárt majd alkatrészeket a Chervon Auto Miskolcon épülő gyára
A 2012-ben alapított Chervon Auto a Nanjing-i székhelyű Chervon Group vállalat része – kezdte Simon Waechter a cég bemutatását. Elektromos járművekhez és belső égésű motoros autókhoz egyaránt gyártunk alkatrészeket. Elmondhatom, hogy az elektromos járműalkatrészek a legdinamikusabban növekvő üzletágunk. A magyar gyár jelenti számunkra az első Kínán kívüli befektetést. Az új létesítmény kizárólag az elektromos autók alkatrészeire fog összpontosítani.
A miskolci beruházására áttérve, van esély arra, hogy a miskolci gyár elkészüljön a vállalat 10. születésnapjára?
SW: A jelenlegi terveink szerint 2022. július végén megkezdjük a termelést, tehát a 10. évforduló évében elkészül a gyár. Nagyon szoros ütemtervünk van, már elkezdtük az építkezést, amely nagyon jól halad.
Magyarként és miskolciként különösen örömteli számomra, hogy a Chervon Miskolcot választotta első európai gyáregységének helyszíneként, mégis felmerül a kérdés, hogy miért Magyarország, miért Miskolc?
SW: Nagyon alaposan elemeztük a lehetséges helyszíneket, a tágabb régióktól kiindulva, így először megvizsgáltunk számos Kelet-Európai országot, többek között Lengyelországot, Csehországot, Magyarországot, ezt követően haladtunk a kisebb régiók felé. El kell mondanom, hogy a magyar kormány nagyon támogatja a magyarországi beruházásokat, ösztönzőkkel és az engedélyezési folyamatok felgyorsításával egyaránt.
Két fontos érv szólt Magyarország mellett, egyik az állam támogatása, a másik pedig a költségek szintje, Csehországgal vagy a Lengyelországban számunkra érdekes helyszínekkel összehasonlítva.
Magyarországon belül szintén több helyen jártunk, megnéztük Győr környékét, Szegedet, Debrecent és Miskolcra is eljöttünk. Miskolcot három ok miatt választottuk. A legfontosabb a város nehézipari háttere. Présöntéssel foglalkozunk, ami igazán beleillik Miskolc történelmébe. Kelet-Európa egyik legnagyobb problémája a munkaerőhiány, és úgy véljük, hogy Miskolc hátterének köszönhetően könnyebb lesz szakképzett munkaerőt találni, hiszen a Miskolci Egyetemen kohászati képzés is folyik. A héten jártunk az egyetemen is, tárgyaltunk a rövid-, közép- és hosszútávú együttműködési lehetőségek megkezdéséről. Úgy gondolom ez szólt leginkább Miskolc mellett a három ok közül.
A második érv a Miskolc Holding támogatása. Egy befektető számára – különösen, amikor először tervez a saját országán kívül befektetni – létfontosságú egy nagyon erős partner segítsége, aki megkönnyíti a helyi ügyek intézését, legyen szó területvásárlásról vagy közműszerződésekről, hiszen a gyárnak elektromos áramra, gázra, valamint engedélyekre van szüksége. A Miskolc Holding egyablakos megoldást kínált, a fejlesztési vezetővel kell csak egyeztetnünk, aki segít a kapcsolatteremtésben.
A harmadik szempont a munkanélküliségi ráta, amely Miskolc környékén magasabb, mint az ország egyéb régióiban, ezen kívül a Mechatronikai Ipari parkban rendelkezésre álló földterület geológiai szempontból is megfelelő a beruházásunk számára.
Említette a Miskolci Egyetemmel való kapcsolatot, esetleg K+F tevékenységet is terveznek Miskolcon a termelés mellett?
SW: Az első fázisban legfontosabb jelenleg a termelés mielőbbi beindítása, az ügyfeleink szükségleteinek kielégítése, de természetesen további szakaszok is érkezhetnek majd, attól függően, hogy milyen tapasztalataink lesznek a miskolci gyárban. Természetesen nem kizárt a teljes értéklánc kialakítása Miskolcon.
Olvastam, hogy egy 26.000 m2-es csarnok épül Miskolcon és az első ütemben 140 embert terveznek foglalkoztatni. Ez arra utal, hogy lesz második fázis is?
SW: Nyitottak vagyunk rá, ezért vásároltunk egy nagyobb területet. A Kelet-Európai és különösen a magyar elektromos járműipart tekintve (pl. Samsung SDI, SKI, BMW) úgy véljük, óriási potenciál rejlik Magyarországon belül és a tágabb európai térségben egyaránt. A továbbiakról azonban még folynak a tárgyalások.
A 140 fős létszámmal kapcsolatban szeretném megemlíteni, hogy jól tudom, a mai napig sokan hezitálnak, mielőtt egy kínai vállalatnál helyezkednek el, ezért szeretném hangsúlyozni, hogy a megközelítésünk olyan, mint a magyaroknak: a lehető legtöbb helyi munkatárssal szeretnénk dolgozni, egy teljes helyi ellátási lánc kifejlesztésére koncentrálunk Magyarországon belül és a tágabb Közép-Kelet Európai régióban egyaránt.
Mekkora részét jelenti majd a Chervon teljes termelési kapacitásának, alkalmazotti létszámának Miskolc?
SW: A Chervon csoport alkalmazotti létszáma közel 10.000 fő, a Chervon Auto pedig 2600-2700 fő közötti alkalmazottal rendelkezik, míg a magyar gyár az első fázisban 140 főt foglalkoztat majd. Ezzel kapcsolatban el kell azonban mondani azt is, hogy a létszám nagyban függ a technológiától is. A présöntés, amivel itt foglalkozunk majd, nagyon magasan automatizált gyártást jelent, ezért különösen sok képzett szakembert keresünk, ezért nem könnyű az összehasonlítás.
A miskolci alkalmazottak mekkora része lesz mérnök?
Simon Lajos (SL): A 140 fős létszámból körülbelül 40 alkalmazott lesz mérnök, a gyártástámogatás, minőségellenőrzés, karbantartás és szerszám támogatás területén. Új termékek bevezetését is végezzük majd, ezért projekt támogatókra és tesztelőkre is szükségünk van. Ahogy Simon említette, magas hozzáadott értékkel rendelkező gyártásról van szó, amely nagymértékben automatizált, ezért szakembereket keresünk, de nem csak a présöntés területén.
Nem feltétlenül szükséges, hogy minden alkalmazott rendelkezzen présöntési tapasztalatokkal. Természetesen a csapat egy részénél elengedhetetlenek ezek az ismeretek, de mi is támogatjuk az alkalmazottaink folyamatos képzését. A Miskolci Egyetemmel és esetenként más képzési központokkal együttműködve folyamatosan képezzük a mérnökeinket és a kék galléros munkaerőnket egyaránt. Az alap csapat tehát magasan képzett szakemberekből áll majd, de az újonnan csatlakozók tőlünk kapják majd meg ezt a képzést.
SW: Az egyetemen tartott tárgyalásaink során már beszéltünk az iparági szakemberek képzéséről, ugyanis ez egy nagyon vonzó iparág, mivel a présöntés és a forgácsolás rengeteg fejlődési lehetőséget kínál az autóiparban. A gyártási technológiánkról elmondhatom, hogy a présöntés területén a legmagasabb szinten állunk Magyarországon és valószínűleg a tágabb régióban is. Ez pedig egyértelműen magas hozzáadott értéket képvisel, amelyhez komoly szakértelem szükséges, de természetesen alkalmazottaink képzésére is különös figyelmet fordítunk.
Milyen szakembereket keresnek jelenleg a miskolci üzembe?
SL: Jelenleg vállalati vezetőket, gyártástámogató és minőségügyi mérnököket keresünk, de már fogadjuk öntödei szakmunkások, műszakvezetők és megmunkálógép- vagy felületkezelőgép üzemeltetők jelentkezését is a következő mail címen: recruitment-EU@chervonauto.com
Megoldható, hogy magyar alkalmazottakkal induljon a gyár, vagy kínai munkatársak is érkeznek majd a magyarok betanítására?
SW: A magyarországi gyárat elsősorban magyar személyzet vezeti és üzemelteti majd, persze különösen az első időszakban a kínai szakemberek fogják majd kiképezni a magyar szakembereket és segíteni fogják a gyártás felfuttatását. Ezt azonban csak rövid- esetleg középtávon tervezzük.
Esetleg a magyar szakemberek is utazhatnak Kínába képzésre, amíg a miskolci gyár elkészül?
SW: Jelenleg ez sajnos nem oldható meg. A probléma, hogy a koronavírus járvány miatt, amikor én visszautazom Kínába, 4 hetet egy karantén hotelben kell töltenem. A magyarok családcentrikus emberek, nem valószínű, hogy egy 2-3 hónapos képzés előtt örülnének egy további egy hónapos karanténnak.
A képzésnél is szeretnénk együttműködni a Miskolci Egyetemmel is, hiszen rendelkeznek présöntő géppel.
SL: Érdemes elmondani, hogy a Chervon miskolci üzem présgépének kapacitása nem csak Miskolc, de a teljes régió számára egyedülálló lesz. A Tesla nagyon büszke a Giga Pressre, amellyel nagy méretű alkatrészeket tudnak készíteni. Természetesen a mi gépeink nem olyan nagyok, mint a Giga Press, de olyan nagy méretű gépeink vannak, amilyenekkel senki más nem rendelkezik Magyarországon, így technológiai szempontból ezért nagyon érdekes lehetőséget kínálunk a szakembereink számára.
Ez egy szerkesztett változata az interjúnak, amely a miskolci vonatkozásokra koncentrál. A teljes változat ide kattintva érhető el.