Repül az idő, már tizenegy éve utazhatunk Škoda villamosokkal Miskolcon
2014. január 20-án állt utasforgalomba Miskolcon az első Škoda villamos, vagyis a 601-es pályaszámú szerelvény - a jeles évfordulóról közleményben emlékezett meg hétfőn a Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. Az írásban felidézik: a harmincegy járművet a Zöld nyíl projekt keretében szerezték be, amely az Európai Unió támogatásával valósult meg.
Ahogyan az ismert, a modern, alacsony padlós, klímás, magas utazási komforttal rendelkező Škoda 26THU3 villamosokat a csehországi Plzenben gyártották, ahol a minap.hu stábja többször is járt a villamosok kivitelezése kapcsán.
A villamosokkal kapcsolatban az MVK közleménye leszögezi, a járművek tervezésénél kiemelt figyelmet kapott az energiahatékonyság. "A korszerű jármű elektronika lehetővé teszi, hogy a fékezésből származó energia visszatáplálásra kerüljön a hálózatba, ezáltal csökkentve az áramátalakítók általa biztosított energiaigényt, áttételesen ezzel a környezeti terhelést is. A 32,5 méter hosszú és 2,65 méter széles járművek, 261 utas befogadására alkalmasak és forgalomba állásuk óta már több mint 14 millió 896 ezer kilométert tettek meg összesen. A 100 %-ban alacsonypadlós kialakításuk a járműbe történő akadálymentes bejutás feltételeit biztosítják, így kerekesszékesek és babakocsival utazók számára is ideális feltételeket teremtenek. Az utastér légkondicionált, a korszerű utastájékoztató, információs rendszer pedig az utasok pontos tájékoztatását segíti. Az egyedi tervezésű Škoda villamosok zöld-fehér színvilága pedig harmonikusan illeszkednek Miskolc város arculatához" – fogalmaznak.
Az első, Miskolcon forgalomba állt szerelvény egyébként a 601-es pályaszámú volt, ami először 13.54-kor indult el a Tiszai pályaudvarróol Felső-Majláth felé. Lapunk akkori tudósítása szerint a villamos iránt akkora volt az érdeklődés, hogy nem is fért fel rá mindenki.
Aki viszont ott lehetett, elismerően nyilatkozott a minap.hu-nak az új villamosról, és az új kocsinak még hosszú időn keresztül olyan népszerű volt, hogy nehezen lehetett csak rá felférni. Egyébként a 601-es pályaszámú Skoda volt az, amelyik 2013 nyarán elsőként érkezett Miskolcra, a 600-as ekkor még Plzenben rótta próbaköreit és csak néhány héttel később érkezett a borsodi megyeszékhelye. 2014. február 3-án aztán, két héttel a 601-es után ő is menetrendszerinti forgalomba áll, 2015 közepéig pedig a maradék 29 szerelvény is.
Ebben a cikkünkben egyébként annak idején azt elevenítettük fel, milyen mérföldkövei voltak annak, hogy Miskolc lecserélheti Tátra és SGP kocsikból álló flottáját a jelenleg közlekedő Škodákra.
(Borítóképünkön a 218-as pályaszámú Skoda éppen elhagyja a Tiszai pályaudvart 2022 nyarán. Fotó: Juhász Ákos)