Ugrás a tartalomra

Szavatosság és jótállás - mihez kezdjünk, ha gond van a karácsonyi ajándékkal?

Utoljára módosítva
2019. január 04. péntek 14:27
Karácsony tájékán megszaporodnak a vásárlással kapcsolatos fogyasztói panaszok. Ilyenkor mindenki szembesülhet azzal, hogy az ajándékozás jogi vetülettel is rendelkezik, így nézzük át azokat a gyakorlati tanácsokat, melyek segíthetnek a reklamációk zökkenőmentes intézésében.

vevoszolgalat.jpg

Fontos szabály, hogy a fogyasztónak kell a vásárlás tényét bizonyítania. Így a számla, nyugta megőrzése a szavatossági jogok érvényesítésének alapfeltétele. Amennyiben a kereskedő vagy a gyártó vitatja, hogy vele kötötte meg a szerződést a panaszos, úgy köteles felhívni a figyelmet a fogyasztó panasztételi jogára és a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény szerinti panaszintézési előírásokra. Ugyanakkor, ha a vásárló be tudja mutatni az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot, ez esetben már a szerződést megkötöttnek kell tekinteni. Az említett bizonylat voltaképpen az a számla vagy nyugta, amely az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kerül kibocsátásra.

A vállalkozás (a forgalmazó, illetőleg maga a gyártó is, ha ez utóbbinál jelentették be a kijavítási igényt) továbbra is jegyzőkönyvet köteles felvenni a bejelentett igényről, egyúttal annak másolatát át kell adnia a fogyasztónak Ha a vállalkozás el kíván térni attól a jogtól, amelyet a fogyasztó érvényesíteni kíván, és máshogy szeretné a vitát rendezni, akkor ezt indokolnia kell. Ugyancsak meg kell adni már a jegyzőkönyvben is, az arra vonatkozó tájékoztatást, hogy vita esetén a fogyasztó a megyei békéltető testületek eljárását kezdeményezheti.  

Ha  a vállalkozás nem tud nyomban nyilatkozni a fogyasztó igényének teljesítéséről, ebben az  esetben, a jegyzőkönyv felvételétől számított legkésőbb öt munkanapon belül köteles tájékoztatni a fogyasztót. Ha ennek eredményeként később elutasítja a fogyasztó igényét, akkor ennek indokáról szintén felvilágosítást kell adnia, továbbá fel kell hívni a panaszos figyelmét arra, hogy panaszával a békéltető testülethez fordulhat. Ha az eladó az árut átveszi  kijavításra, avagy bevizsgálásra, akkor erről is külön elismervényt kell kiállítani és átadni a fogyasztónak. Ezen fel kell tüntetni a fogyasztó nevét és címét, az árucikk azonosításához szükséges adatokat, az átvétel időpontját, valamint azt az időpontot, amelyen a fogyasztó már átveheti a kijavított dolgot.

 A fogyasztó továbbra is bejelentheti jótállási igényét a kereskedő helyett a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál, Ha a fogyasztó igényét ezen szakszervízben jelentette be, akkor a szerviz köteles értesíteni az eladót a jótállási igény bejelentéséről. 

Dr. Strassburger Gyula

ügyvéd

További hírek

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!