Ugrás a tartalomra

Miskolci repülőtér – mindenki szeretné, hogy legyen, de...

Kujan István
Utoljára módosítva
2024. augusztus 23. péntek 13:45
A korábbi repülőtértől nem is olyan messze, a Csorba-tó nyugati oldalán épülhetne meg az új kifutópálya. Csütörtökön lakossági fórumot tartottak a témában.
A korábbi reptértől nem is olyan messze, a Csorba-tó környékén épülhetne az új kifutópálya. Fotó: Juhász Ákos

Az 1931-től működő repülőtér sorsa 2007-ben vett új irányt, amikor a Miskolci Ipari Park részévé vált. Bő tíz év múlva, 2019-ben az adásvételi szerződésnek megfelelően megszűnt az ingatlan elidegenítési és terhelési tilalma, ezzel pedig lehetőség nyílt az ingatlan ipari jellegű hasznosítására. A Borsod Megyei Repülő Klub költözéséről szóló tárgyalások meg is kezdődtek, ezek azonban nem vezettek eredményre.

Bár a klub bérleti szerződése lejárt, az új városvezetés 2020-ban újra megkötötte azt, hogy a repülőtér további üzemeltetése biztosítva legyen. A búcsút, az utolsó üzemnapot 2022-ben tartották meg gyermeknapon, ahol a Magyar Honvédség egyik Gripenje is rövid bemutatót tartott.

Tervek itt, tervek ott

Ekkor még úgy tűnt, hogy hamarosan valahol egészen máshol, Miskolc dél-keleti agglomerációjában landolhatnak majd a gépek. A Sajópetri Kistokaj felőli határában tervezett létesítmény ötlete azonban csak egy rövid röppályát írt le, abbamaradt a megvalósítás.

Nemrégiben azonban rendkívüli közgyűlésen fogadta el a városvezetés azt a telepítési tanulmánytervet, amelyben az szerepelt, hogy egy sportrepülőteret alakítanának ki magánbefektetők a Csorba-tó és a 306-os számú főút közötti területen. Továbbá: a remények szerint állami támogatással megvalósuló projekt során a beruházó az infrastrukturális fejlesztésen túl az üzemeltetést is vállalná.

Szunyogh László főépítész (jobbra)

A tervekről csütörtökön tájékoztatták a lakosságot egy fórumon, amin közel tucatnyian jelentek meg. Szunyogh László főépítész elöljáróban felhívta mindenki figyelmét arra, hogy magánemberek keresték meg az önkormányzatot azzal, hogy megvásárolnak egy olyan területet, ami szerintük alkalmas sportrepülőtér létrehozására. Ahhoz azonban, hogy ezt meg tudják valósítani, engedélyek, tervek kellenek – és főleg a város szabályozási tervét hozzá kell „igazítani” a fejlesztési szándékhoz. Már csak azért is, mert ez jelenleg mezőgazdasági terület, minimális infrastruktúrával és megközelíthetőséggel.

– A fórumon tehát arról adtunk tájékoztatást, hogy van szándék egy sportrepülőtér fejlesztésre. A kérdés kivizsgálásáról már döntött a közgyűlés. Most kifogást nem emeltek az ellen, hogy legyen reptér Miskolcon, kritikával inkább a tervezett méreteket illették – mondta.

A tervdokumentáció egyébként már engedélyezés alatt áll, ez egy 800 méter hosszú és 60 méter széles füves kifutópályával számol.

– Ez nyilvánvalóan nem kereskedelmi repülőtér, ahol hatalmas gépek fognak leszállni, hanem körülbelül azok a kis sportrepülők jöhetnek számításba, amelyek a korábbi repülőtéren is működtek – vélekedett a főépítész.

Inkább kontra

A lakosság részéről – legalábbis azoknál, akik megjelentek – inkább a kételyek és a kifogások jelentkeztek. Egy szirmabesenyői férfi elmonda, „nem megfúrni” szeretné a projektet, de szeretné, ha biztosítanák arról, hogy nem lesz magas a zajterhelés a környéken. Felvetette egyúttal, hogy náluk is tarthatnának hasonló lakossági fórumot az ügyben.
Szunyogh László kért mindenkit, hogy kérdéseit, felvetéseit írásban is küldjék el a miskolci önkormányzat számára. Hangsúlyozta, a különböző államigazgatási szervek, szakmai szervezetek mellett a lakosság is véleményt formálhat az eljárás során.

– A felmerülő kifogásokat a közgyűlés elé terjesztjük, és ezek ismeretében hoz majd döntést a a grémium akár már szeptemberben – tette hozzá.

További hírek

Olvasnivaló