Ugrás a tartalomra

Folyamatos a kerékpárút-fejlesztés - a miskolci Fidesznek már nem tetszik, amit korábban megszavazott

minap.hu
Utoljára módosítva
2023. április 05. szerda 14:16
Miskolcon idén négy szakaszban, kilenc kilométer hosszan épül új kerékpárút, az önkormányzat ezzel folytatja a városi kerékpárút-hálózat összekötését a szomszédos településekkel. Ezek közül van, ami már elkészült, és van, aminek a kivitelezése hamarosan megkezdődik. Kormánypárti képviselők közben azt a beruházást kifogásolják, amelyet 2019-ben még megszavazott a Fidesz-KDNP a miskolci közgyűlésben.
Illusztráció. | Fotó: Mocsári László

A miskolci önkormányzat folyamatosan keresi a lehetőséget a városi kerékpárút-hálózat bővítésére, hogy a miskolciak minél könnyebben és minél több helyre juthassanak el egyszerűbben és kényelmesebben kétkeréken, ezzel is élhetőbbé alakítva a várost, és csökkentve a károsanyag-kibocsátást - írja szerdai közleményében a városháza sajtóosztálya.

Emlékeztetnek: egy 2017-es TOP-os pályázatnak köszönhetően több városrészben kerékpárutakat alakítanak ki négy szakaszon, a projekt összköltsége 1,1 milliárd forint. Van, ahol a kialakítás már elkészült, és van, ahol folyamatban van.

Sorolják a közleményben: kerékpáros nyomot alakítottak ki a Kondor Béla utcában, ehhez kapcsolódóan kiegészítésként elkészült a Munkás és a Róna utcát összekötő szakasz kerékpáros nyom építése is, azt a célt szolgálva, hogy a lakótelepről közvetlenül el lehessen érni kétkeréken a Róna utcai kerékpárutat, vagyis az ott élő bicikliseknek ne kelljen körbe kerülniük.

Hasonló okból alakították ki a Kuruc utca 1-3. szám előtti szakaszt is. A Mexikóvölgy utcai buszfordulótól megerősített pályaszerkezettel kerékpárút épül és normál pályaszerkezettel új erdei kerékpárút létesül, tovább folytatódik a kerékpáros nyom felfestése a Mexikóvölgy utca és a Bartók Béla utca között meglévő burkolaton, valamint kerékpáros létesítmény épül Miskolc keleti kapujától Felsőzsolca felé.

Kerékpársáv vs. különálló kerékpárút

Az új kerékpárutak tervezésében számos tényező játszik szerepet. Ilyen a többi közt az adott úttest szélessége, valamint az azt határoló járdák és épületek megléte és adottságai. Azokon a helyszíneken, ahol felfestéssel alakítanak ki kerékpárutakat, általánosságban elmondható, hogy a kialakítás azért történik ilyen módon, mert az adott szakaszon valamilyen okból kifolyólag erre van lehetőség. Például akkor, ha túl keskeny az úttest és nincs hely saját padkával rendelkező, elkülönített kerékpárút építésére.

Kondor Béla utca - ahol már elkészült a kerékpárosok sávja

Az önkormányzathoz érkezett visszajelzések alapján a kerékpárosok üdvözölték, hogy a Kondor Béla utcában az Árpád és a Szarkahegy utca között 1600 méter hosszan már egy külön, számukra kialakított, felfestett sávban közlekedhetnek. Az említett szakaszon betonkaspókban kihelyezett közlekedési táblák figyelmeztetik az autósokat az útszűkületre, lassítva ezzel a járművek tempóját, közvetetten szolgálva az arra közlekedő kerékpárosok biztonságát.

- Az elmúlt napokban a médiában több olyan kép és videófelvétel is megjelent ezekről az állótáblákról, amiket valakik felborítottak, több betonelem megrongálódott, a táblák rongálása vagy figyelmen kívül hagyása viszont veszélyezteti a közlekedés biztonságát - szögezi le a sajtóosztály.

Felhívják arra is a figyelmet, hogy korábban a Kerékpáros Miskolc Egyesületnek is kifejezett kérése volt a Kondor Béla utca autóforgalmának lassítása a leendő kerékpárosközlekedés érdekében, hiszen, ha az autók kisebb tempóval közlekednek, csökken a veszélye annak, hogy összeütközzenek a kerékpárosokkal.

Ezt a szakaszt érinti a Telepy György és a Kondor Béla utca kereszteződésében található villanyoszloppal kapcsolatos, az önkormányzathoz érkezett kérdés is, ami szerint az ottlakók többször kérték a balesetveszélyes csomópont kivilágítását. Viszont az önkormányzat tájékoztatása szerint sem a Városfejlesztési Főosztályhoz, sem a Pályázati Főosztályhoz nem érkezett olyan jelzés, ami arra utalna, hogy az említett helyszínen gond lenne a közvilágítással.

Korábban megszavazták, most kifogásolják

A Kondor Béla utcában kialakított kerékpársáv kiviteli tervét 2019 májusában fogadta el az akkor még kormánypárti többségű miskolci közgyűlés, a sáv felfestését a vonatkozó szabályrendszer figyelembevételével alakították ki, tekintettel a helyi kerékpáros társadalom javaslataira.

- Napjainkban viszont több kormánypárti önkormányzati képviselő Facebookon közzétett videóikban, posztjaikban kifogásolja a kerékpárút kivitelezését, valamint arra utalnak, hogy a beruházás során mindössze csak egy sávot festettek fel a bringásoknak. Kérdés, hogy az érintett politikusok, ha nem értenek egyet a végrehajtott tervekkel, akkor korábban miért nem kritizálták azokat, és most milyen alapon kérik számon az önkormányzaton az általuk megszavazott terveket és kivitelezést? Minek, vagy kinek az érdekét szolgálja a mostani, kormánypárti figyelemfelhívás egy olyan projektre, amivel korábban még egyetértettek? Mire próbálnak utalni egy megrongált közlekedési tábla bemutatásával? Hogy ne legyenek ott a táblák a kerékpárosok érdekében? - vetik fel.

- 2010 és 2019 között Miskolcon egyébként számos kerékpárutat alakítottak ki meglévő utak és utcák felfestésével. Előfordult, hogy a nyomvonal kórházi területet érintett, vagy éppen egy buszmegállót. A korábbi gyakorlattal szakítva azonban a város szakemberei azért dolgoznak, hogy mindenhol, ahol erre lehetőség van, ne felfestéssel alakítsák ki az új útvonalakat, hanem különálló kerékpársáv, vagy szeparált kerékpárút épüljön. Ennek megfelelően az elkövetkező hónapokban megvalósuló kerékpárutak nagyobb részét is már így alakítják majd ki, és nem csupán felfestéssel - zárul a közlemény.

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!