A szakmai műhelyet még 2005-ben alapították a megyei könyvtár gyermekkönyvtárában dolgozók. Így csaknem 15 éves múlttal rendelkező hagyomány, hogy évente egyszer összeülnek a megye gyerekkönyvtárainak szakemberei. Ilyenkor megbeszélik, hogy az egyes könyvtárakban milyen tendenciák vannak, milyen irodalom iránt érdeklődnek leginkább a fiatalok – tudtuk meg Miklós Katalintól, a II. Rákóczi Ferenc Megyei és Városi Könyvtár gyermekkönyvtárának vezetőjétől.
Idén két előadást hallgathattak meg a szakemberek. Bárdos József nyugdíjas főiskolai tanár, mesekutató, akinek számos kiadványa jelent meg a tündérmesék témakörben a mesék helyes kiválasztásáról beszélt. Béres Judit egyetemi docens pedig a Z és az alfa generációhoz adott útmutatót, hogyan „barátkozzon” velük a könyvtár.
– A gyerekek számára borzasztóan fontos, hogy a művészettel, az irodalommal találkozzanak – emelte ki előadásában Bárdos József főiskola tanár, mesekutató. Meghatározta a gyermekirodalom fogalmát is: „gyermekirodalomnak nevezzük azokat az irodalmi szövegeket, amelyekkel a gyermek befogadó képes kapcsolatba lépni.” Továbbá rámutatott, mi a különbség a hamisítvány és a valódi gyermekirodalom között.
Béres Judit egyetemi docense a Z és alfa generációkról, vagyis 20-25 éves korig minden fiatalról beszélt. Mint kiderült, ezek a fiatalok nem feltétlenül problémásabbak, mint bármelyik másik generáció tagjai, csupán máshogy kell őket megszólítani. – Meg kell találnunk, mi az, ami az ő ingerküszöbüket eléri, miközben értéket közvetít. Olyan könyvet válasszunk, ami valódi olvasmányélményt kínál a mai gyerek számára – fogalmazott.
Kiemelte azt is, az iskolákban olyan módszerekkel próbálják az alfa generációsokat nevelni, amivel ők már nem tudnak tanulni, így muszáj változtatni, ha azt szeretnénk, hogy ne maradjanak le.