Ugrás a tartalomra

A jogász válaszol: Fogyasztói jótállási jogok

dr. Strassburger Gyula ügyvéd
Utoljára módosítva
2023. január 15. vasárnap 13:26
A fogyasztóvédelmi jogszabályok ismerete rendkívül fontos a karácsonyi ajándékvásárlások során is, hogy bármely probléma esetén, a jogaink tudatában tudjunk fellépni az eladónál.

A jelenleg fogyasztóként vásárolt termékekre szigorúbb jótállási határidők és szabályok vonatkoznak, mint a korábbi években. A jótállás időtartama ugyanis egy, két vagy három év is lehet, attól függően, hogy mennyibe került a termék. A 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási árnál egy év a kötelező jótállás, a 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot el nem érő eladási ár esetén két év, míg 250 000 forint feletti eladási árnál három év a jótállási idő.

A szavatosság-jótállási szabályozás új eleme, hogy a papíralapú mellett elektronikus jótállási jegy is adható. Ha a vállalkozás a jótállási jegyet elektronikusan küldi, akkor azt legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles megtenni. Az e-jótállási jegy e-mailben, letölthető dokumentumként, applikáción keresztül vagy akár a kereskedő honlapján regisztrált felhasználói fiókba küldve is eljuttatható a vevőhöz. Fontos, hogy az e-jótállási jegyet olyan formában kell biztosítani, amely a jótállási határidő végéig garantálja annak elérhetőségét, olvashatóságát, például applikációban vagy az online letöltési felületen.

A digitális kultúra fejlődésével párhuzamosan már az elektronikusan átadott számla is elfogadható jótállási jegyként, ha tartalma megfelel a jótállási jegyre vonatkozó előírásoknak is. Ebben az esetben akár egy telefonra vagy mobilalkalmazásba letölthető e-számlával is intézhetjük a meghibásodott termékek javíttatását. A vásárolt termékeknél már nem kell megőrizni a csomagolást, mert az nem szabható feltételként a jótállási jogok érvényesítéséhez.

A fogyasztó a kijavítás iránti igényét a vállalkozás székhelyén vagy bármelyik telephelyén bejelentheti, vagy a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is eljárhat. Ezek közül bármelyik helyen kötelesek bevenni a terméket javításra. Ha már a fogyasztási cikk első javításánál kiderül, hogy nem javítható, a vállalkozás köteles azt nyolc napon belül kicserélni. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor az ellenérték megfizetését igazoló bizonylat alapján az ott feltüntetett vételárat kell nyolc napon belül visszatéríteni. Ugyanez a szabály vonatkozik arra az esetre is, ha 30 nap alatt nem javítják meg a készüléket.

(Címlapkép: bajcsaylegal.com)

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!