Ugrás a tartalomra

Most az a kirívó, ha időben ér földet egy repülőgép

Nagy-Hankó Krisztina
Utoljára módosítva
2024. július 20. szombat 16:55
Nyár közepe van, tombol a kánikula, a fél ország szabadságon van. És nem csak hazánkban, egész Európában. Ha pedig ez a sok szabadságon lévő ember elindul nyaralni egymás országába, akkor valószínű, hogy sokan választják a repülőt, mint utasszállító eszközt.

Hetek óta – nagyjából azóta, hogy kitört a nyári szünet – arról szól a legtöbb hír, hogy milyen extrém késéseket produkálnak a légitársaságok. Több órát, sőt akár több napot is késnek a járatok, sőt van, amelyik végül el sem indul, mert törlik. A türelmüket vesztett utasok, akik sok esetben gyermekeikkel együtt utaznak és vesztegelnek a budapesti vagy valamelyik európai reptéren egyre inkább hangot adnak felháborodásuknak. Ezt pedig a közösségi oldalakat elárasztó bejegyzésekből, illetve a hírportálok cikkeiből jól nyomon lehet követni. Július első napjaiban már a kormány is beavatkozást sürgetett és felelősségre vonást említett, ha a helyzetet a repülő társaságok nem orvosolják.

Egy július 5-én megjelent MTI hír alapján úgy enyhítenek a reptéren rekedt utazók megpróbáltatásain, hogy a Budapest Airporton segítőpontokat alakítottak ki. A közlemény szerint mindent megtesznek azért, hogy az utasokat ebben a nehéz helyzetben is támogassák. A zónákban a járatkésés miatt várakozó utasoknak folyamatosan információt adnak, valamint szükség esetén szendvicset, vizet, a kisgyermekeseknek pedig pelenkát, bébiételt és törlőkendőt is biztosítanak – írták.

Emellett még számos más módon is segítik a komfortérzetet, de a legfontosabb, hogy információt nyújtanak. Az információnak volt meglehetősen híján az a család, akik Törökországból szerettek volna hazajutni Magyarországra, ugyanis az édesanya elmondása szerint roppant keveset kommunikált velük a földi személyzet. A gépük egy cseh légitársaság repülője volt. Az utat egyébként utazási irodán keresztül szervezték – tudatta Luca, de az iroda munkatársai sem tudnak egy ilyen helyzetben mit tenni, tulajdonképpen ők is csak elszenvedői az eseményeknek.

Eredetileg 20:45-kor indult volna a gépük, de az az idő már rég eltelt és még mindig csak azt várták, hogy a budapesti járat mikor és honnan fog indulni. Nagyjából 22 óra után kiírtak valamit, hogy mikor, de hogy honnan, azt nem – részletezte az anyuka. Utána a következő indulási időpont 0 óra 30 perc volt, de még mindig nem tudták, honnan. Aztán valamikor éjjel 1 óra körül kiírták végre, hogy mikor és honnan indulnak. Felszálltak a gépre és ott azt mondták nekik, hogy sztrájkolnak az irányítók nem tudni, hogy mikor engedik a felszállást, de lehet, hogy időközben le fog járni a munkaidejük. Aztán hajnalban, valamikor negyed három és negyed négy között végre elindultak – tudatta Luca. A várakozás ideje alatt semmit nem kaptak enni és inni sem, a repülőgépen kaptak egy pohár vizet – tette hozzá. Természetesen hazaérkezésüket követően beadták a kártérítési igényüket.

Nem csak Luca és családja szeretne kártérítést kapni, sok száz másik utazó teszi ugyanezt. Hiszen ők még szerencsésnek is mondhatók, mert ugyan több órás késéssel, de felszállt a repülőgép. Azonban vannak, akik napokat töltöttek el úgy, hogy azt sem tudták, hazajutnak-e valahogy. Az ő szállásuk és étkezésük költségét a repülőtársaságnak kellene rendeznie utólag.

Persze nem lenne korrekt, ha csak az utazók oldaláról vizsgálnánk a jelenséget. A repülési szakértők véleménye szerint a légi irányító cégek és a légitársaságok is felelősek, de jó tisztán látni, mi miért történik. Alapvetően sok a repülőtér Európában és sok az utas is, a társaságok túl sok repülőjegyet adnak el, azonban nem elegendő a személyzet, legfőképpen légi irányítóból van kevés. Továbbá az infrastruktúra sem megfelelő már ekkora forgalomra. És az időjárási viszontagságokat sem szabad feledni, a vihar, zivatar a legnagyobb ellensége a repülésnek. Ha mindezen körülmények összeadódnak, akkor begyűrűzik a késés.

A tapasztalatok alapján a késések minden légitársaság minden járatát érinthetik, és ez a tendencia akár a nyári utazási szezon végéig, vagyis szeptember 30-ig is elhúzódhat. A szakemberek jó tanácsként fogalmazzák meg, hogy a kora hajnali, reggeli és délelőtti járatokat érdemes választani, mert azok nagyobb biztonsággal indulnak el menetrend szerint, illetve ezek esetében csak minimálisak a késések.

További hírek

Olvasnivaló