Nem mindennapi dolog történt az elmúlt huszonnégy órában Miskolcon: közleményben ment egymásnak Miskolc egyik leköszönő alpolgármestere, Badány Lajos és a városi közlekedési cég, az MVK Zrt menedzsmentje. Az alpolgármester feljelentést tett a cég ellen, ugyanis szerinte erős kétségek merültek fel a beszerzéseikkel kapcsolatban. Az MVK vezetése politikai indíttatású támadásnak titulálta Badány Lajos közleményét és kijelentette: jogi lépéseket tesz az alpolgármesterrel szemben.
Büntetőeljárás van folyamatban a Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. ellen a vállalat gazdálkodásával kapcsolatban felmerült aggályok miatt – ezt abban a közleményben közölte Badány Lajos (Jobbik-Konzervatívok), alpolgármester, amit szerdán küldött meg szerkesztőségünknek.
Amint írta, korábban országosan elismert szakemberek bevonásával, többek között Vitézy Dávid szakmai támogatása mellett többször is kísérletet tett arra, hogy elfogadjanak egy új Közszolgáltatási Szerződést. „Egy olyan Közszolgáltatási Szerződés, mely biztosította volna az önkormányzat részére, hogy részletesebben tudja vizsgálni mind szakmai, mind gazdasági oldalról az MVK működését. Ez azért vált szükségessé, mivel mint azt az utasok is nap mint nap tapasztalják a járatkimaradásokon keresztül a cég nem képes az önkormányzat által megrendelt tömegközlekedési feladatait maradéktalanul teljesíteni” – írta.
Ahogyan fogalmazott, mindezek ellenére sem sikerült hatékonyan fellépni az utazóközönség érdekeinek képviseletében, mivel a februári és márciusi közgyűlésen a grémium MSZP-s és DK-s tagjai nem támogatták a Veres Pál polgármester által is elfogadása javasolt Közszolgáltatási Szerződés módosítását.
Erős kétségek
– Az MVK Zrt. gazdálkodásával kapcsolatban azonban erős kétségek merültek fel, melyekre a Miskolc Holding Zrt. részéről sem érkeztek megnyugtató válaszok. Ennek eredményeként a közlekedési cég felügyelőbizottsága a cég beszerzéseinek átvilágítása mellett döntött. Az átvilágítás által feltárt anyagokkal, cselekményekkel kapcsolatban a Felügyelőbizottság jogi szakvéleményt is készíttetett – tette hozzá.
Badány Lajos szerint ezen dokumentumokban foglaltak alapján felmerült több a Büntető Törvénykönyvbe ütköző bűncselekmények elkövetésének gyanúja. Ránk képviselőkre nézve a törvény a következőképpen fogalmaz: „A hatóság tagja és a hivatalos személy, továbbá, ha törvény előírja, a köztestület köteles a hatáskörében tudomására jutott, közvádra üldözendő bűncselekményt feljelenteni.”
Így – folytatódik a közlemény – „a törvényesség fenntartása érdekében, felelősen gondolkodó képviselőtársammal együtt az MVK Zrt. gazdálkodásával kapcsolatban felmerült aggályok alapján augusztus elején büntetőfeljelentést tettünk, melyet a hatóság befogadott és a büntetőeljárás már folyamatban van” – szögezi le az alpolgármester.
A városvezető emlékeztet, az elmúlt időszakban a lakosság megítélése szerint is súlyos problémák jelentkeznek a szolgáltatásban, rendszeresek a járatkimaradások, elégtelen a rendelkezésre álló járműállomány, és az autóbusz-vezetők is túlterheltek. Azt írja, ezeknek a problémáknak a kezelése az ügyvezetés feladata lenne, „főleg úgy, hogy a cég finanszírozása az elmúlt önkormányzati ciklus alatt teljes mértékben biztosított volt”.
– Az önkormányzat által az MVK Zrt. rendelkezésére bocsátott források azonban sok esetben nem olyan beruházásokra mentek, melyek közvetlenül a szolgáltatás javulását, a dolgozók terheltségének csökkenését eredményezték volna. Ráadásul - miként erre a gazdasági átvilágítás is rámutatott – ezen beszerzések nem az üzemviteli indokoltság alapján lettek rangsorolva, és – megalapozottan vélelmezhetően – a kapcsolódó beszerzések vonatkozásában is felmerülhetnek törvényi aggályok – teszi hozzá.
„Mindezek okán a Polgármesteri Hivatal is megkezdte az idevonatkozó ellenőrzések, eljárások lefolytatását, melyet mandátumunk lejáratából fakadóan csak megindítani tudtunk, de a rendelkezésünkre bocsátott dokumentumokban foglaltak felderítésének, részletes kivizsgálásának feladata már a rendőrségre és az új városvezetésre hárul. Bízom abban, hogy az új városvezetés irányítása mellett az a szakmaiság, amit az irányításom alatt dolgozó kollégák is képviseltek, majd nagyobb teret fog kapni, és így Miskolc tömegközlekedése új alapokra helyezve ismét a város fejlődésének mintapéldájává válhat” – zárul a közlemény.
Nyílt támadás
A közleményre közleménnyel reagált egy fél nappal később a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. is, melyben azt írják, megdöbbenéssel olvasták Badány Lajos közleményét, mivel abban nyílt támadást intézett a város (egyébként az alpolgármester által felügyelt) közlekedési vállalata és annak közel 700 munkavállalója ellen. „Tette mindezt azok után, hogy az elmúlt években éppen ő, majd az elmúlt egy évben már az általa létrehozott közlekedés szervező osztály irányította kénye-kedve szerint az MVK Zrt-t, ezzel csaknem 600 millió forintos pluszköltséget teremtve Miskolcnak, a miskolciaknak” - fogalmaznak.
– Badány Lajos alpolgármester ugyanis 2023. augusztus 8-án egy teljesen új vonalhálózat és menetrend kialakítására és bevezetésére utasította az MVK Zrt. vezérigazgatóját. Az új hálózat és menetrend tervét Miskolc önkormányzatának Közlekedésszervező Osztálya készítette, az MVK Zrt. szakembereinek mellőzésével. Tette mindezt úgy, hogy az MVK Zrt.-nél több évtizedes szakmai tapasztalattal, szakirányú végzettséggel rendelkező kollégák dolgoznak, az akkor újonnan létrehozott osztály munkatársairól viszont ugyanez nem volt elmondható. Kollégáink 2023 augusztusában megvizsgálták Badány Lajos javaslatát, és már akkor jeleztük felé, hogy az a teljesítménytöbbleten túl olyan mértékű módosításokat tartalmaz, amelyről mindenképpen Közgyűlésnek kell döntenie, illetve a többletfinanszírozási kérdéseket is tisztázni szükséges. Arról is tájékoztattuk alpolgármestert, az új menetrend többletköltsége a bevezetéstől 2024. év végéig várhatóan nagyságrendileg 590 millió forint. A magasnak mondható energiaárak és a működés finanszírozáshoz szükséges hitel-kamatok mértéke által okozott folyamatos költségnövekedés mellett ez az intézkedés szinte egy kegyelemdöfést jelentett az MVK Zrt. számára – írták.
Az MVK közleményében úgy folytatja, Badány Lajos akkor magabiztosan állította, hogy az általa készíttetett menetrend nem igényel plusz járművet, sem plusz gépjárművezetőt, miközben az által felügyelt közlekedés szervező osztály levelében ezzel szemben az állt: az új menetrend plusz tíz járművet, plusz tíz autóbuszvezetőt és plusz egyvillamosvezetőt igényel majd.
– Cégünk jelezte, a járművezetői létszám hiánya miatt ezt csak járművezetői túlmunkával lehet megoldani, melyhez többlet bérezésre van szükség. Arra is felhívtuk az alpolgármester figyelmét, hogy ilyen rendkívüli sürgősséggel bevezetett menetrendhez a szükséges többlet jármű és az azokhoz szükséges járművezetők stabilan nem biztosíthatóak, így menetrendi eltérések keletkezhetnek. Ez 2024. év elején be is következett, a vállalat munkavállalóinak erőfeszítéseinek köszönhetően az új menetrend bevezetését és fenntartását minimális eltérésekkel sikerült megoldani. A többlet járműigény biztosítására és a jelenlegi járműállomány korszerűsítésére az MVK Zrt. folyamatosan jelezte, hogy új járművek beszerzésére van szükség, hiszen több mint 650.000 km a járművek átlagos kilométertelítettsége, de nemhogy beszerzés nem történt még a pályázaton sikeres beszerzéseket is akadályozták, konkrétan a 2024. évi üzleti tervből ki akarta töröltetni a megnyíló új járműbeszerzési pályázati programok egyes sorait – szögezik le.
A közlekedési cég azt írta: „az alpolgármester még akkor sem vállalta a felelősséget a meggondolatlan módosításokért, sőt az MVK Zrt. szakembereire mutogatott, őket tette felelőssé azért a problémáért, amelyet az általa terveztetett menetrend okozott, az MVK Zrt.-t okolta azokért a bajokért, amiket előre jeleztünk neki”.
– Az MVK Zrt.-nek azonban nem volt más lehetősége, mint tudomásul venni az új menetrend bevezetésére vonatkozó döntést, és a munkavállalók rendkívüli túlmunkákat vállalva erőn felül dolgoztak azon, hogy az előírt menetrend tartható legyen. Emellett társaságunk villamos- és autóbuszvezetői képzéseket indított, illetve igyekeztünk biztosítani az üzemképes járműállományt. A bevezetett menetrend többletköltségeinek finanszírozására pedig a Miskolc Holding Zrt. biztosít folyamatos hitelkeretet a közlekedési társaság számára.
"Ezek a tények.
Mindezek után váratlanul érte a közlekedési vállalatot a hamarosan leköszönő alpolgármester politikai indíttatású támadása, a cégünk ellen tett feljelentése és az, ahogyan kritizálta és rágalmazta erőn felül teljesítő munkavállalóinkat. A társaság működését, gazdálkodását teljeskörűen 2018-ban, 2020-ban, 2021-ben és 2023-ban világította át az önkormányzat külső szakcégek segítségével, illetve folyamatos adatszolgáltatásokon keresztül információkkal látta el a társaság a főosztályt és a felügyeleti szerveket.
Az MVK Zrt. teljes mellszélességgel kiáll a dolgozóiért és a leghatározottabban visszautasítja Badány Lajos, leköszönő alpolgármester vádjait és rágalmait.
Az MVK Zrt. vezetősége éppen ezért jogi lépéseket tesz Badány Lajossal szemben a közleményében leírtak kapcsán.
Badány Lajosnak ugyanis nemcsak, hogy rálátása, ráhatása volt a cég működésére, de hatalmi szóval több esetben olyan döntéseket kényszerített a cégvezetésre, amelyekről kellő szakmai hozzáértés birtokában lehetett tudni, hogy közlekedési káoszhoz vezetnek. Megdöbbenve állunk az előtt, hogy Badány Lajos alpolgármester a felelősség vállalása helyett közlemények mögé bújik.
Felháborítónak tartjuk, hogy azt állítja Badány Lajos, hogy a szükséges források rendelkezésre álltak, miközben lassan 10 milliárd forintra rúg az Önkormányzat által az MVK Zrt-nek ki nem fizetett összeg.
Felháborítónak tartjuk, hogy az MVK Zrt.-t vádolja olyan beruházásokkal, amely nem a szolgáltatások közvetlen javulását okozzák, miközben ő olyan tanulmányokra és "szakértőkre" költött, amelyek évi többszáz millió forint többletköltséget jelentenek a miskolciaknak.
Ezúttal szeretnénk most már mi is tisztán látni, ezért kérjük, hogy hozza nyilvánosságra:
Miskolc Megyei Jogú Város szervezetében létrehozott Közlekedésszervező Osztály működési költségeit (2023, 2024, bérek, egyéb kifizetések)
A 2021-től működő közlekedési munkacsoport működésével kapcsolatos költségeket és milyen kiválasztási folyamat előzte meg az egyes megbízottak kiválasztását
Milyen cégekkel és magánszemélyekkel kötött megbízási szerződést az MVK Zrt. átvilágítására az elmúlt 5 évben és ezek mennyibe kerültek a miskolciaknak? A beszerzési és kiválasztási folyamat hogyan valósult meg, milyen egyéb gazdasági társaságok kerültek megszólításra ajánlattételi szakaszban az egyes szerződések megkötése előtt?
A végére csak költői kérdés maradt: mindezekből milyen javulást éreztek a miskolciak? Vagyis ezek nem olyan beruházások voltak, amelyek nem a szolgáltatások közvetlen javulását okozzák?
A leköszönő alpolgármestert mindazonáltal szívesen látjuk az MVK Zrt. telephelyén, hogy a vádjait a dolgozók előtt is megismételhesse" -áll a közleményben.