A vakvezető kutya mellé jól működő közlekedési lámpa is kell
Rendhagyó kezdeményezést indított útjára a miskolci Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskola Alapítvány, a vakok és gyengénlátók, valamint minden gyalogosan közlekedő ember biztonsága érdekében Budapesten és Miskolcon tesztelték a hangjelzéssel ellátott közlekedési lámpákat. A felmérés közben sok megoldásra váró hiányosságot tártak fel. A változtatások érdekében a megszerzett tapasztalataikat megosztják a települések közlekedési hatóságaival is - írták közleményükben, amelyben egyúttal tisztelegtek a vakvezető kutyák előtt is, április 27-ei világnapjuk alkalmából.
Az alapítvány szerint, a legnagyobb veszélynek a látássérült emberek vannak kitéve a közlekedésben, ezért a kezdeményezésük fókuszában ők állnak, de hangsúlyozzák, hogy minden gyalogos biztonságát szolgálja, ha megfelelően működnek a hangjelzések az átkelőkben.
A vakvezető kutyák kiválóan segítik a gazdáikat, de a lámpák színeit nem tudják jelezni, ezért a biztonságos átkeléshez a hosszabb, bonyolultabb és ezáltal veszélyesebb átkelőknél nélkülözhetetlenek a hangjelzések.
Két párosuk, Prepszl Tamás és Pixel Budapesten, Balogh Zoé és Adria Miskolcon tesztelte a közlekedési lámpás átkelőket. Az alapítvány munkatársai által készített videókból kiderül, hogy találtak jól működő hangjelzéses lámpákat, ám a többségük nem működik megfelelően, illetve a legtöbb helyen egyáltalán nincs kiépített hangjelzés. Ezeken a helyeken veszélyes az átkelés a látássérült embereknek. Sok esetben a több sávon történő busz, villamos és autós közlekedésre is oda kellene figyelniük a hallásukkal a látássérülteknek, akik így tudják figyelni a forgalmat, és eldönteni, mikor indulhatnak el. A nagy zajban azonban erre nehéz hagyatkozniuk, és a bizonytalanságban az sem segít, ha túl halkra van beállítva a hangjelzés, az pedig végképp probléma, ha egyáltalán nincs - állapították meg.
- Több éve jelentek már be közlekedési lámpákkal kapcsolatos problémákat Budapesten, és ennek hatására számos esetben meg is történtek a szükséges változtatások, ezáltal biztonságosabb lett az átkelőhely. Ezt a tevékenységet folytatjuk tovább a Baráthegyi Vakvezető Kutya Iskolával – mondta Prepszl Tamás, akinek az alapítvány képezte a vakvezető kutyáját, Pixelt.
- Szeretnénk a lámpás kereszteződésekhez hangjelzést, valamint hosszabb zöldeket a nagyobb kereszteződéseknél és taktilis jelzést. Vannak egészen borzalmas állapotú, veszélyes átkelők – foglalta össze a Miskolcon élő Balog Zoé, akinek szintén a Baráthegyen képezték ki négylábú segítőjét, Adriát.
Az alapítvány további települések bevonását és felmérését is tervezi Budapest és Miskolc után, hogy mind több helyen segíthessék a látássérültek közlekedését, mindennapi biztonságát.