Ugrás a tartalomra

Fókuszban a járműipar

Bódogh Dávid
Utoljára módosítva
2023. február 08. szerda 17:21
Az önkormányzat, a Miskolc Holding és a helyi foglalkoztatási paktumiroda soron következő kerekasztal-beszélgetésén a járműiparban tevékenykedő miskolci cégek tevékenységeiről, az elmúlt évek megpróbáltatásairól, valamint az autóiparban várható jövőbeli változásokról és trendekről esett szó.
Fotók: Mocsári László

A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) aktív támogatásával az országba és közöttük Miskolcra is számos külföldi tulajdonban lévő cég települt az autóipari szektorból. A járműipar Magyarországon közel százhúsz éves hagyományra tekint vissza. A magyar szakértelem, produktivitás és kreativitás, a kedvező földrajzi elhelyezkedés, illetve a versenyképes gyártási költségek eredményeként Magyarország Európa egyik legvonzóbb autóipari befektetési helyszíne. A legutóbbi autóipari gyár betelepülése Miskolcra 2021-ben a Chervon Auto első Kínán kívüli gyáregysége volt.

A járműipari vállalatok folyamatosan fejlesztik hazai tevékenységüket, egyre összetettebb folyamatokat, fejlettebb gyártási technológiát, illetve kutatás-fejlesztési tevékenységeket telepítenek Magyarországra lásd a Joyson Safety Systems, SEGA, a BOSCH, a Chervon, vagy TS Hungária fejlesztéseit.

A tematikus találkozót megnyitó Veres Pál felelevenítette: az elmúlt esztendőkben a Miskolc Holdinggal milyen gazdaságfejlesztési irányokat jelöltek ki annak érdekében, hogy Miskolc ipari kapacitása bővüljön. A polgármester úgy ítélte, hogy a pandémia óta új lendületet kapott a régió járműgyártása. Hozzátette: habár az ország jelenleg legnagyobb autóipari beruházása Debrecenben zajlik, kalkulálni kell azzal, hogy mindebben a borsodi megyeszékhely is komoly szerephez jut. Ezért is rendkívül lényeges, hogy a megfelelő kommunikáció álljon fenn a városvezetés és az érintett cégek között.

Miskolc az elsők között alakította ki befektetés-ösztönzési programját, amelynek célja, hogy a helyi gazdaság fejlesztése, a foglalkoztatás elősegítése és a városban lakók életminőségének javítása érdekében ösztönözze a vállalkozások Miskolc közigazgatási területén való letelepedését, fejlesztését vagy új befektetések megvalósítását. A befektetés-ösztönzési rendelet alapján igénybe vehető szolgáltatásokat a Miskolc Holding Zrt. Gazdaságfejlesztési Igazgatósága biztosítja. A befektetés-ösztönzési feladatok: befektetőbarát környezet biztosítása, belföldi és külföldi befektetők vonzása Miskolcra és a térségbe, munkahelyteremtő beruházások ösztönzése, a betelepülő vállalkozások teljes körű segítése, kedvező üzleti ajánlatok kidolgozása stb. Ezt a befektetés-ösztönzési tevékenységet a Miskolc Megyei Jogú Város Foglalkoztatási Paktum Programja című projekt (TOP-6.8.2. 15-MI1-2016-00001) keretében egy fő szakértő támogatja, segíti.

A NOHAC Autóipari Klaszter elnöke szerint a világjárvány során a legnagyobb kihívást a termelés folyamatos fenntartása jelentette. Fükő László úgy látja, az alapanyaghiány jelentette nehézségeken alapvetően túljutott az ágazat, és a háborús helyzet dacára sem kell visszaeséssel számolni, ugyanis a beszállítók hamar megtalálták alternatív útvonalaikat.

A Starters E-Components Generators Automotive Hungary Kft.-től Dr. Dobos Péter arról számolt be, hogy 2020-ban az átmeneti megtorpanást követően 2021-ben szignifikáns növekedést tapasztaltak megrendeléseikben – azóta viszont folyamatos kiszámíthatatlanság jellemzi a piacot.

Veres Pál örömtelinek nevezte, hogy nem csupán a gépjárműiparban, hanem a tehervasúti fejlesztésekben is érintett Miskolc a TS Hungaria Kft. révén. A vállalat ügyvezetőjének a helyzetértékelése alapján a pandémia, majd pedig a háború nyomán a megrendelési állomány a közútról és a tengeri szállításról a vasútra terelődött, így nekik is egyre több feladatuk támad a tehervagonok javításában. Lehóczki Gábor elmondta: a digitális forradalom számos döntő változást hozhat még munkavégzésükben, ezért is olyannyira lényeges, hogy a helyi technikusképzés is támogassa a felgyorsuló folyamatokat.

Ezt erősítette meg a Miskolci Egyetem részéről Mészáros Péter, a Vállalati Kapcsolatok és Innovációs Igazgatóságának igazgatója, illetve Siménfalvi Zoltán, a Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar dékánja, aki szerint Budapest mellett itt, Miskolcon zajlik a leginkább versenyképes mérnöki képzés hazánkban.

A Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. technikai funkciókért felelős szakembere az elektromos autókkal kapcsolatos fejlesztések fókuszban tartását húzta alá, Szegedi Tamás szerint elengedhetetlen, hogy a kor kihívásaira a képzés is reagáljon. Ennek nyomán többen rámutattak a beszélgetésben, hogy az e-mobilitás által előirányzott új tendenciák csak a járműgyártás egy bizonyos szegmensét fogják megváltoztatni, ugyanakkor számos ponton ugyanazokat az alkatrészeket kell legyártani ezentúl is a miskolci üzemekben.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!