Ugrás a tartalomra

Ötven éve az identitásunk része

minap.hu
Utoljára módosítva
2024. május 29. szerda 20:06
Az LKM Nemesacél-Hengermű indulásának 50. évfordulója alkalmából tartottak megemlékezést és szerveztek kiállítást az egykori kohászat dolgozói. 
Fotók: Osztie Tibor

A Diósgyőri Kohászat már a kezdetekben is a minőségi acélgyártásban volt érdekelt, hiszen már 1898-ban gyártott nikkel ötvözésű acélt. Ez a célkitűzés a második világháború után folyamatosan növekvő igények alapján tovább erősödött, s ez érezhető volt az akkori Hengermű korszerűsítésének folyamataiban is. 

Azonban, már a 60-as évek elején felmerült az a gondolat, hogy a minőségi acélok növekvő igénye miatt egy teljesen új, kombinált nemesacél-hengermű megépítése volna a legcélszerűbb megoldás. A gondolatot tett követte, s megindult a tervezés folyamata. 1969 nyarára francia, angol, csehszlovák, keletnémet, nyugatnémet cégek által kidolgozott ajánlatok álltak rendelkezésre, melynek nyertese a keletnémet SKET cég lett. Az importszerződés megkötésére 1969. október 2-án került sor.


Beszállítója volt a hazai igények ellátásán felül a német, a francia, svéd személygépkocsi gyártásnak, a Rába Magyar Vagon és Gépgyáron keresztül a világ tehergépjármű gyártók körének, a ZF cég által NH alapanyagból gyártott fogaskerekek révén a járműgyártók körének, a környező országok gépiparának, kovácsüzemeinek.

Sajnos, a gazdasági világválság, illetve egyéb folyamatok eredményeként a gyengélkedő teljesítményt produkáló NH is része lett az eluralkodott „értékesíteni kell, nem megmenteni” gondolatnak – fogalmazták meg a rendezvény szervezői. Hozzátéve: a nem szakmai, illetve más érdekeket dédelgető új és újabb tulajdonosokat nem a sikeres működtetés sarkalta, ami a teljes leálláshoz, s végül a jobb sorsra érdemes Nemesacél-Hengermű földszínéről való eltűnéséhez vezetett.

A városháza dísztermében tartott háromórás rendezvényt megnyitó alpolgármester elsőként arról beszélt, milyen fontos szerepet játszott hazánk, a régió, sőt, a kontinens nehéziparában a miskolci létesítmény. Badány Lajos szerint nem véletlen, hogy az itteniek identitásába olyannyira szervesülni tudott az „acélvárosiasság”, hovatovább – fejtegette –, épül mindmáig számos civil és kulturális rendezvény ennek felelevenítése köré. 

A városvezető köszöntését követően az előadásokat Marosváry István okleveles kohómérnök és nyugalmazott osztályvezető nyitotta meg. A megjelentek a diósgyőri hengerművek történetét követően a miskolci kohászat jelenéről is hallhattak. 

A tematikus tárlat egy héten keresztül megtekinthető az városháza aulájában.
 

További hírek

Olvasnivaló