Ugrás a tartalomra

Valóságos márkát húztak fel a kilátó mellé az átjárós srácok

Bódogh Dávid
Utoljára módosítva
2024. május 30. csütörtök 11:46
Országos hírnévre tett szert a miskolci önazonosságot egyik leghitelesebben hordozó "termékcsalád".
Fotó: NIOK Alapítvány

Ahogy arról a hétvégén beszámoltunk: a NIOK Alapítvány idén is kiosztotta a Civil Díjakat 10 kategóriában, hogy elismerje azokat a civil szervezeteket, akik az elmúlt évben pótolhatatlan munkát végeztek, jobbá téve az élet számos területét.

"A hazai civil szervezetek, bár sokszor nehezített pályán mozognak, eredményeikkel nagy hatással vannak kisebb-nagyobb közösségek, vagy akár egész települések életére. Munkájuk sokszor láthatatlanul szövi át a mindennapjainkat, óriási terheket vesznek le terheket a társadalom és a kormányzat válláról - legyen szó többek között szociális ellátásról, környezetvédelemről, jogvédelemről. A civil szervezetek a rászorulók közvetlen támogatása mellett vidéki és városi közösségeket építenek, vagy éppen kiállnak a mindannyiunkat megillető emberi jogokért" – írta közleményében a szervezet. 

A Legjobb termék/szolgáltatás kategóriában az Észak-Keleti Átjáró Kulturális és Tudományos Egyesület győzedelmeskedett a "Célvárosi Utánam Srácok a kilátóba!” termékcsaládjukkal.

Az egyesület egyik missziója az Avasi kilátó mint városi szimbólum rehabilitációja, a városi közbeszédbe való visszavezetése, divatba hozása. Ennek keretében egy olyan terméket hoztak létre (a kilátót ábrázoló, ötletes és esztétikus grafikával), mely divatcikként funkcionál, emellett a helyiek identitásfejlesztését erősíti és bevételt is jelent.

Fotó: utanamsracok.blogspot.com

- Fontosnak éreztük, hogy ne csupán újra városi szimbólummá váljon az épület, hanem helyi identitást erősítő divatcikkekre is felkerüljön újra, mint az ezredforduló előtti évtizedekben. Olyan termék, termékcsalád létrehozása volt a célunk, mely egyrészt divatcikként is funkcionál, jó minőségű és igényes dizájnnal, emellett identitásfejlesztő volta is egyértelmű, ugyanakkor bevételt is jelent az egyesület számára, mellyel a közhasznú tevékenységünket ki tudjuk pótolni az egyre nehezebb helyzetben - emelte ki az egyesület elnöke és szakmai vezetője, Darázs Richárd. 

Hozzátéve: a konkrét cél az Avasi kilátót ábrázoló, ötletes és esztétikus grafikával ellátott termékek kifejlesztése és terjesztése, online és offline jellegű árusítása volt, mint pl. "Utánam, srácok a kilátóba!" feliratú pólók, pulóverek, szatyrok, hátizsákok és maszkok, az Avasi kilátót megjelenítő további termékek "Utánam, srácok!" vagy "Avasi kilátó" felirattal - vagy anélkül: trikók, sportfelsők, csősálak, sísapkák és baseball sapkák, poharak, nyakkendők, kitűzők. Mindezt az elnök szerint jó minőségben produkálták, megfizethető áron (közvetlenül a nagykereskedőktől rendelve az alapanyagul szolgáló árucikkeket).

Fotó: utanamsracok.blogspot.com

Az egyesület a kiadványok mellett a kezdetektől készít nyomatos pólókat is, és nem csak az ötlet, de a tervezőgrafikusok is miskolciak. A legtöbb ilyen póló és egyéb kiegészítő (kitűző, puzzle, hűtőmágnes, stresszlabda) különböző projektekhez kötődött, és ajándékként osztogattak: Egyszer volt hol nem volt Acélváros projekt (2008-2009),  Műszakváltás (a Factory-val), Tündérkert (Bányász Kulturális Egyesület). A következő, komolyabb széria "Utánam, srácok!" felirattal (a kilátót és egy villamost ábrázolva) 2012-ben és 2013-ban készült, először az "Egyszer volt, hol nem volt..." projekt keretei között, majd attól függetlenül, már árusításra szánva készítettek az újabb nyomást. 

Fotó: utanamsracok.blogspot.com

A 2013-ban indult KAMA-projekt kapcsán - idézte fel az elnök, egyben szakmai vezető - "KAMA Mentsd meg a jövőt!" feliratú pólók, szatyrok, illetve stresszlabdák és zsonglőrlabdák jöttek piacra. Azóta kamás pólók sokaságát szórták ki különböző változatban. Ezeket eleinte vetélkedős csapatok vagy más programok (pl. faültetés, szemétszedés) résztvevői kapták, majd a kamakupák csapatai (mezként viselve, újabban UV-aktív mintával is).

- Régóta ismertük a NIOK Civil Díját, néhány éve pályáztunk a Koffertúrák programjainkkal ugyanebben a kategóriában, illetve a Kama-játékkal a legjobb helyi kezdeményezés díjára. Utóbbival ugyan a döntőbe is bejutottunk, de nem nyertük meg. Idén újra olvasva a kiírást megéreztük, hogy ezzel a témával végre esélyesek lehetünk – mondta el megkeresésünkre az alapítvány elnöke. Darázs Richárd a jövőre vonatkozólag sejtelmesen elárulta: idén ősszel egy jubileumi meglepetésre is készülnek.

 

További hírek

Olvasnivaló