Ugrás a tartalomra

Modern, fedett villamosvárókat kapnak a belvárosi megállók

Bájer Máté
Utoljára módosítva
2024. június 07. péntek 12:38
Egy hosszú idő óta fennálló problémát hoznak tető alá.
Fotók: Horváth Csongor

A városközponti fejlesztések újabb elemét mutatták be a belvárosban: fedett villamosvárók védik majd a közlekedőket a csapadékos időjárástól. A témában Szopkó Tibor fejlesztésekért felelős alpolgármester és Szunyogh László főépítész tartottak sajtótájékoztatót péntek reggel. 

A Zöld Nyíl projekt keretein belül 2008 és 2015 között megújult Miskolc kelet-nyugati közlekedési tengelyének villamos vonala. Az akkori munka a megállókat is érintette, helyükre kerültek a most ismert modern felfogásban kialakított beton várók. A sétálóutcára tervezett konstrukciókat azonban nem telepítették: az elemek megvannak az MVK telephelyén, ám az akkori városvezetés úgy döntött, azok nagymértékben befolyásolnák a belvárosi utcaképet. Így a villamos peronok fedetlenek maradtak a sétálóutcán. Ezt orvosolja egy most bejelentett megállapodás.

- Utcabútorok nélkül az esőtől sem véd meg minket semmi. A mostani projekt során a sínpárok mindkét oldalán három fedett várót helyezünk ki: a Centrumnál, a Villanyrendőrnél és a Városház téren - kezdte a tájékoztatást Szopkó Tibor.

Az említett megállók közül mindegyik napi szinten is jelentős forgalmat bonyolít. Az önkormányzat ezért döntött úgy, hogy pontot tesz a probléma végére.

Így nézhet majd ki a városház téri megálló.

- Semmiképp nem szerettük volna, hogy bármilyen típusú építészeti megoldás rontsa a városképet. Főépítész úrék viszont megtalálták a megoldást, ami mindenki számára elfogadható. Ráadásul a városnak nem kerül pénzbe a fejlesztést: korábban több miskolci buszmegálló rekonstrukciója során megállapodást kötöttünk egy francia gyökerű piaci céggel versenyeztetési eljárást követően. A beruházás számukra a buszvárókban elhelyezett reklámfelületek értékesítése által térül meg. Hasonló konstrukcióban, piaci forrásból készülnek el a villamosmegállók is - fejtette kis az alpolgármester.

A látványtervek már készen vannak, az átadás pedig várhatóan még az őszi esőzések előtt megtörténik.

-  Úgy vélem, ilyen belvárosi környezetbe inkább utcabútor-szerű várókat kell telepíteni, amik csendesen meghúzódnak a környezetünkben, mint a városban több helyen is látható – egyébként szerintem szép – beton konstrukciókat. Egyébként Miskolcon soha nem voltak fedett villamos várók. Ez a probléma, az említett három megállópárt leszámítva megoldódott a Zöld Nyíl projekt során – fogalmazott Szunyogh László, aki arra kérte a Főépítészeti Kabinetnél kollégáit, hogy térképezzék fel a világban található villamosmegállókat.

- Rengeteg anyag összegyűlt, ezeket elemeztük ki, majd alkottunk egy olyan megoldást, ami illik a miskolci belvárosba. Simuljon bele a környezetébe, mindeközben legyen modern, de ne annyira, hogy megütközzenek rajta az emberek. A legtöbb hasonló építménynek van hátoldala, de Miskolcon minden oldalról fellépnek a sétálón található peronokra, keresztül-kasul sétálnak rajta a közlekedők. Olyan konstrukció készült, amire minden oldalról fel lehet menni. emellett le is lehet majd ülni alattuk. Reméljük tehát, hogy az őszi záporok során már nem lesz szükség esernyőre azoknak, akik villamosra várnak – vetítette elő a főépítész.

Hátulról is megközelíthető konstrukciót terveztek.

A mostani fejlesztést végző francia cég három éve 87 buszmegállót újított fel Miskolcon. Ezeknek a karbantartása és javítása – csakúgy, mint a most bejelentetett villamos várók esetében – ugyancsak a kivitelező feladata és nem a városé. Akkor sokan féltek, hogy a könnyű szerkezetű megállók hamar vandálok áldozatává válnak majd. A sajtótájékoztatón kérdésünkre elmondták, összesen két olyan várót rongáltak meg többször annál, mint amivel a cég átlagosan kulált – ide tartozik a firkálás is. Szunyogh László szerint tehát rendben vannak a buszvárók, semmivel nincsenek rosszabb állapotban, mint más nagyvárosok hasonló utcabútorzata.
 

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!