Ugrás a tartalomra

Hamar megszerettük az egyszerűbb jegy- és bérletváltást

Tajthy Ákos
Utoljára módosítva
2024. március 03. vasárnap 15:50
A jegyek és bérletek közel tizenhat százalékát már automatákon keresztül értékesítik, és az utasok körülbelül tíz százaléka applikációban vásárol.
Jegyautomata Miskolcon a BOKIK székházánál a Centrumnál.

Több mint két évvel ezelőtt jelentek meg az első jegy- és bérletautomaták Miskolcon. Az újítással régi adósságát törlesztette a város, hiszen bár az Ügyfélszolgálati Iroda mellett a nagyobb végállomásokon, városrészekben üzemelnek jegy- és bérletpénztárak, és viszonteladók is értékesítettek jegyet, az automaták azonban egyre több hazai és európai nagyvárosban nyújtanak gyors és kényelmes jegyváltási lehetőséget. 

Az évforduló kapcsán arra voltunk kíváncsiak, a miskolciak mennyire szerették meg a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. által jelenleg üzemeltetett húsz darab automatát. A cég adataiból kiderül: „mi az, hogy, nagyon is!”, de hogy egészen konkrétak legyünk jöjjenek a tények. Gadnai-Bodnár Éva operatív igazgató a Miskolci Naplónak úgy fogalmazott, az MVK célja eredetileg csupán annyi volt, hogy az automaták révén elérjék a mobilapplikáción keresztüli értékesítés nagyságrendjét.

– A terveinket a valóság felülírta, az utasok szívesebben vásárolnak automatákból, mint telefonos applikációból, úgy tűnik, hogy a többség még mindig ragaszkodik ahhoz, hogy kézzel fogható legyen a jegye és a bérlete – kezdte.
Az automatás értékesítés aránya jelenleg is emelkedő tendenciát mutat – folytatja az operatív igazgató – , ezeken az eszközökön keresztül adja el az MVK a jegyek és bérletek közel tizenhat százalékát. A pénztárakban az utasok közel háromnegyede vásárol, a maradék nagyjából tíz százaléknyi forgalmat a telefonos applikáción keresztüli értékesítés adja.

Amint megtudjuk, vannak nagyon és kevésbé kedvelt szerkezetek is. „A jegy- és bérletautomaták közül a három legnépszerűbb a Tiszai pályaudvaron, a Tapolcai elágazásnál és a BOKIK székháznál található, a legkisebb – de egyébként jelentős forgalmat generálók – a Selyemréten, Miskolc Plázában és a Bulgárföldön lévő automaták” – teszi hozzá Gadnai-Bodnár Éva.

Megbízható masinák

Az MVK-s igazgató szerint üzemeltetés szempontjából is megbízhatóak a gépek, a meghibásodás is csak ritkán jellemző. A közlekedési cég  tavaly több mint háromszázharmincezer jegyet illetve bérletet adott el automatákon keresztül és tapasztalataik szerint elenyésző mértékben fordult elő olyan, hogy a megvásárolt jegyet a gép nem nyomtatta ki. Ha mégis ilyen eset történik, az MVK visszafizetik a ki nem nyomtatott díjtermék árát. 
– Minden ilyen esetben megvizsgáljuk az értékesítési tranzakciót, látjuk, hogy nyomtatott-e a gép jegyet, vagy bérletet, valamint beérkezett-e a bankkártyás fizetés ellenértéke, és ha az utas által megadott adatok egyeznek az MVK értékesítési háttérrendszerének adatával, akkor visszautaljuk a pénzt – tette hozzá. 

Nem vész el, csak átalakul

Gadnai-Bodnár Éva érdeklődésünkre elárulta azt is, az automaták forgalomba állítása óta jelentősen csökkent a járművezetőnél váltott jegyek száma: 2002-ről 2023-ra több mint százhetvenezerrel kevesebb jegyet adtak el a busz és villamosvezetők, de az operatív igazgató szerint ez nem kizárólag az automatás értékesítés bevezetésének tudható be, a mobilapplikációban is jelentős a havonta eladott vonaljegyek darabszáma. „Például most például januárban is közel huszonhétezer vonaljegyet váltottak így utasaink” – fűzte hozzá az igazgató, aki elárulta azt is: bár nem kizárt, hogy idővel telepítenek új automatákat is, a közeljövőben az online értékesítési lehetőségeket helyezik majd előtérbe. 

Jogosan merül fel a kérdés, hogy ha ilyen népszerűek az új szerkezetek és a mobilappos jegyvásárlás, mi lesz akkor a jegy- és bérletpénztárakkal. Gadnai-Bodnár Éva szerint hosszú távú céljuk  ezen egységek ügyfélponttá alakítása, ahol az értékesítés mellett az utasok naprakész teljeskörű tájékoztatást kaphatnak nemcsak MVK-t érintő, hanem a teljes várost érintő forgalmi és közlekedési ügyekben. „Nem tartom kizártnak azt sem mivel fontos és elsődleges az ügyfélközpontú szemlélet, hogy a város turisztikai látnivalói, eseményei tekintetében is a jelenleginél lényegesen bővebb információval tudjanak szolgálni kollégáim” – zárta gondolatait Gadnai Bodnár Éva.

Az MVK automatáiról

Városszerte húsz MVK-s automatán keresztül lehet jegyeket és bérleteket vásárolni a miskolci közösségi közlekedés igénybevételéhez. Az első automatát 2021. október 6-án, az huszadikat pont egy évvel később telepítette az MVK. Az automaták helyszínének kiválasztásakor a célforgalmi utasszámlálás adatait vették figyelembe, ez alapján kerültek meghatározásra az automaták helyszínei. Az MVK jegy-és bérletautomaták a nap 24 órájában üzemelnek, 10 féle jegy és 34 féle bérlettípus vásárlására biztosítanak lehetőséget, kizárólag bankkártyás fizetéssel. A jegy- és bérletkiadó automaták többnyelvű menürendszerrel rendelkeznek és ugyanolyan biztonsági hőpapírra nyomtatják a díjtermékeket, mint a jegy-és bérletpénztárak.

További hírek

Olvasnivaló